• 0

Postnl verzekerde zending

In het kort:

-goederen heb ik voor laatste keer eind 2013 ingekocht en ben importeur, maar toch eind 2014 verkocht.

-zending buitenland verloren gegaan door vervoerder buitenland van postnl. jan./ feb 2015

-postnl vergoed inkoop bedrag goederen.

 

probleem:

-postnl rekent slechts de inkoop waarde van de goederen zonder verzendkosten azie-nederland, gebruikt dollar koers eind 2013 en geeft ook nog eens 20% afschrijving daarbovenop, daarbij ook nog niet eens de verzendkosten retour.

 

-postnl stelt standaard 20% afschrijving voor alle av apparatuur en media

 

-postnl verwijst naar avc (algemene vervoers condities 2002) en hun algemene voorwaarden, maar daarin staat alleen inkoopwaarde factuur ex btw. (voor zover ik tot nu kan vinden)

 

Als ik bestelde waar opnieuw zou inkopen en versturen aan klant heb ik geen afschrijving en huidige of recente dollar koers, scheelt zo maar paar honderd euro.

 

Dus ipv 100 euro winst heb ik nu doordat ik goederen al even in magazijn had 200 euro verlies.

 

Daar sta je dan met "uw zending is verzekerd tot een bedrag van 500 euro"

 

Niet echt aardig van postnl toch?

 

Het is natuurlijk geen juridisch traject waard maar iemand nog tips qua rechten?

 

tnx

ilrenato

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

PostNl heeft niet direct te maken met dollarkoers, wel met de verantwoordelijkheid van de zending die verloren is gegaan en de vervangende waarde die dus kan fluctueren.

 

Ik heb te maken met een ernstig financieel verschil tussen "vervangende waarde" en hun regels voor inkoopwaarde als zending verloren gaat.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat dat niet eerlijk voelt, maar jij hebt die goederen eind 2013 gekocht en betaald, en PostNL hanteert de dollarkoers van eind 2013. Wat dat betreft kun je ze dus niet echt wat verwijten.

 

Dat het inmiddels ruim een jaar later is en het voor jou duurder is om die goederen te vervangen is een ander verhaal - dat is het risico van importeren, lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Consistent zijn ze dan niet. Ik ben een jaar geleden een aangetekend pakje kwijtgeraakt bij postNL. Ze hebben me toen telefonisch om een factuur gevraagd en ik heb gewoon de factuur voor de klant bijgesloten. In tekst heb ik er bij vermeld dat ze de BTW maar moeten aftrekken en 20% van de factuurwaarde, omdat ik natuurlijk niet aan verloren pakjes wil verdienen. Tot mijn verbazing hebben ze het volledige bedrag (excl btw) vergoed.

 

Maar als een privé persoon iets verzekerd verstuurt, kan hij de btw niet verrekenen dus zou dat dan wel onder de verzekering moeten vallen.

Link naar reactie
  • 0

Consistent zijn ze inderdaad niet: soms worden de verzendkosten namelijk wél vergoed, omdat de vervoersovereenkomst niet kon worden uitgevoerd. Daarop zou je ze nog eens kunnen aanspreken.

 

Juridisch is er nog een mogelijkheid om de zaak open te breken. Verlies is meestal diefstal door het eigen personeel. Dat maakt een exoneratiebeding dat aansprakelijkheid in algemene voorwaarden uitsluit aanvechtbaar. (Vervoerders weten vaak zelfs wie de boosdoener was wanneer een pakket plots uit het systeem verdwijnt en die staat dan direct op straat.) Voor deze schadepost loont die juridische touwtrekkerij echter niet.

 

Een verzekering afsluiten bij een vervoerder voor door die vervoerder zelf veroorzaakte schade is ergens sowieso een rare vestzak-broekzakconstructie. Je bent beter af met een aparte transportverzekering die meer dekt dan alleen de inkoopwaarde.

Link naar reactie
  • 0

Maar als een privé persoon iets verzekerd verstuurt, kan hij de btw niet verrekenen dus zou dat dan wel onder de verzekering moeten vallen.

Klopt. Wie zelf btw kan verrekenen verzekert ex btw en krijgt schade ex btw uitgekeerd. Particulieren en ondernemers die geen BTW kunnen verrekenen verzekeren ook de btw mee, en krijgen dan de schade inclusief btw uitgekeerd (en uiteraard is verzekeren ex btw dan ook goedkoper)

 

Je bent beter af met een aparte transportverzekering die meer dekt dan alleen de inkoopwaarde.

Maar daarop is vervoer via pakketdiensten zoals Postnl meestal van dekking uitgesloten.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.