• 0

Hoe marge vermelden op factuur bij tweedehands verkoop? [btw]

Hallo iedereen,

 

Ik ben sinds oktober 2014 voor mezelf begonnen door een eigen computerbedrijfje te starten. Nu doe ik vooral reparatie en onderhoud aan laptops en computers en verkoop ik hier en daar ook wat nieuwe apparatuur.

 

Nu gaat dit allemaal prima, facturen maken e.d. is geen probleem, omdat het toch allemaal gaat om BTW-producten. Ik ben echter bij het punt gekomen dat het me ook interessant lijkt om tweedehands laptops/computers/etc. te gaan verkopen.

 

Heb rondgezocht en weet dat je dan moet gaan werken met de margeregeling, BTW betalen over de winst. Alleen heb ik nergens kunnen vinden hoe je dit nu precies op een factuur vermeld. Wie kan mij dit uitleggen?

 

Normaal gesproken zet ik op een factuur de totaalprijs exclusief BTW, daaronder alleen de BTW en daar weer onder de totaalprijs inclusief de BTW. Hoe doe ik dit met marge?

 

Alvast bedankt voor de hulp en tijd!

 

Met vriendelijke groet,

Aluarth

 

 

[edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

in aanvulling op Roel:

 

Kan jouw klant zelf BTW kan verrekenen, dan kun je ook de margeregeling niet toepassen en reken je gewoon 21% btw over jouw verkoopprijs. Voor de klant is dat voordeliger. Je mag per verkoop van margegoederen bepalen of je de marge regeling wel of niet toepast

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst moet de verkoop van 2e hands goederen behoren tot 1 van de bedrijfsactiviteiten. Dus niet incidenteel.

Bij het toepassen van de margeregeling moet btw afgedragen worden over de winstmarge... voorbeeld: inkoop 100, verkoop 200 => winst 100 (inclusief btw), => €82, 64 excl btw dus btw afdragen 17,36.

Op de factuur aan particulieren vermeld je geen btw, wel zou je kunnen vermelden dat de margeregeling van toepassing is. Men weet immers toch dat de aankoop een 2e hands product is.

Bij verkoop aan ondernemers kun je (zoals Norbert aangeeft) het hoge tarief op de factuur vermelden, zij kunnen het als voorbelasting meenemen en jij moet het het afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Bij verkoop aan ondernemers kun je (zoals Norbert aangeeft) het hoge tarief op de factuur vermelden, zij kunnen het als voorbelasting meenemen en jij moet het het afdragen.

 

En niet vergeten je verkoopprijs incl btw aan te passen anders gooi je zomaar de helft van je marge weg als je voor dezelfde prijs incl btw verkoopt met en zonder toepassing van de marge regeling..

 

De totale factuurprijs incl btw moet bij een normale factuur altijd hoger liggen dan die margefactuur om te voorkomen dat je eigen marge weggeeft door een andere facturatie wijze..

 

kijk daarvoor maar eens naar dit rekenvoorbeeld op de site van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Wouw, wat een snelle reacties. Hartelijk bedankt!

 

Even voor mijn eigen duidelijkheid de volgende situatie:

 

Ik koop een laptop tweedehands in van een particulier voor 200 euro en wil 'm verkopen voor 350.

Op de factuur die de particuliere klant krijgt zet ik in plaats van mijn standaardlijstje van ex. BTW, BTW en totaal inclusief BTW alleen het totaalbedrag neer van 350 euro. Is het dan handig om het bijvoorbeeld zo neer te zetten?

 

Totaalbedrag (marge): €350,-

 

Zodat het duidelijk is dat het om een margeproduct gaat?

 

Ik moet dan 21% BTW afdragen over de 150 euro winst, wat 150-123,97=26,03 euro is. Was mijn klant iemand die zelf BTW kon verrekenen, dan had ik de totaalprijs van 350 euro exclusief BTW op de factuur gezet (gewoon op de 'normale' manier zoals ik dat doe bij verkoop van een nieuw product).

 

Moet ik alleen nog even kijken hoe ik dat dan in mijn eigen boekhouding ga opnemen als ik geen inkoopfactuur of iets dergelijks heb van een tweedehands product. Of is dat ook niet verplicht?

 

Nogmaals hartelijk dank voor jullie snelle reacties, wordt erg gewaardeerd!

Link naar reactie
  • 0

ook dat staat in de eerste link die ik gaf ;D

 

als je inkoopt bij particulieren zonder een inkoopfactuur dan moet je voor bedragen boven de 500 euro verplicht een inkoopverklaring opstellen.

 

bij bedragen onder de 500 euro is het dus niet verplicht maar vaak wel net zo handig om ff zo'n verklaring te maken voor je boekhouding.

Maar de belasting heeft meer zorgen over ondernemers die geen omzet vermelden die ze wel hebben genoten dan over ondernemers die een verkoopfactuur met omzet in hun boeken zetten zonder de kosten van inkoop daarvoor af te trekken vandaar dat zo'n inkoopverklaring pas vanaf een bepaald bedrag noodzakelijk is en niet voor elke kleine inkoop bij particulieren.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet dan 21% BTW afdragen over de 150 euro winst, wat 150-123,97=26,03 euro is. Was mijn klant iemand die zelf BTW kon verrekenen, dan had ik de totaalprijs van 350 euro exclusief BTW op de factuur gezet (gewoon op de 'normale' manier zoals ik dat doe bij verkoop van een nieuw product).

In dat geval maak je bij verkoop aan een ondernemer meer winst dan bij verkoop aan een particulier. Immers, aan de particulier lever je dan voor 350 inclusief btw (over de marge), in dit geval 323,97 excl. btw en bij levering aan de ondernemer voor 350 excl. btw = 423,50 incl.

 

Ik zou me als ondernemer toch aardig bekocht voelen en niet meer wensen te betalen dan 323,97 x 1,21 = 392. Nu kun je daar wel wat mee spelen, want die ondernemer weet niet wat jouw inkoopprijs is (een van de redenen waarom je de btw bij toepassing van de margeregeling niet op de factuur zet, is dat dan iedereen zomaar zou marge kan berekenen), maar een marge van 0 is natuurlijk niet bijzonder aannemelijk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.