• 0

rekening courant prive

Ik ben bezig met een nieuw boekhoudprogramma.

 

Ik ben daar bij de grootboekrekeningen het "rekening courant prive" grootboek tegen gekomen.

 

Ik begrijp dat dit gewoon mijn prive rekening is. Nooit eerder heb ik deze in mijn boekhouding opgenomen.

Wat is precies de meerwaarde hiervan?

Opnames uit mijn bedrijf en stortingen naar mijn bedrijf boekte ik altijd weg op prive.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat is niet jou prive gewone bankrekening.

 

een rekening courant prive is meer iets voor een bv of rechtspersoon waarop prive uitgaven e.d. met de eigenaar kan worden uitgewisseld.

 

bij een eenmanszaak gebruik je die rekening in principe niet, uitwisseling met prive gaat via de kapitaalrekening of aparte prive opname of prive storting rekening.

 

 

als het goed is staat de rekening courant prive ook niet gegroepeerd onder liquide middelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Edit: Roel was sneller. Desalniettemin ter aanvulling:

 

Voor een eenmanszaak is het een tussenrekening waarmee je een centraal overzicht kunt bijhouden van al je privé opnames en stortingen. Noodzakelijk is het niet.

 

Voor een BV en de DGA is rekening courant privé een doorlopende rekening courant verhouding die wel noodzakelijk is om boekingen van en naar privé goed te kunnen bijhouden. Zonder RC loop je de kans dat een uitkering als (belast) salaris wordt gezien of een storting als informele kapitaalstorting.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Die 'prive' van de oude boekhouding was neem ik aan ook een balans rekening.

 

Heb je het over een grootboekrekening of een grootboek ?

 

Uiteindelijk zal je prive stortingen en/of priveopnames netjes in de boekhouding moeten verwerken.

Voordeel van een 'dagboek' prive is dat BTW kan verrekenen in 1 handeling.

Dus stel je schaft kantoorbenodigheden aan dan kan je in het grootboek prive meteen het juiste BTW bedrag laten berekenen. Dat is dan weer handig voor je BTW aangifte.

Terwijl je op het grootboek direct het saldo kunt zien wat je nog aan prive verschuldigd bent of jouw bedrijf nog aan jou prive verschuldigd is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

In principe betaal ik niets prive.

Ik heb ook geen prive bankrekenig.

1 keer per maand neem ik geld op en aan het einde van de maand stort ik wel eens wat terug.

 

De rest gaat allemaal via de bankrekening.

De kas heeft altijd een vast saldo van 20 euro en is voor noodgevallen.

 

 

De rekening courant is uiteraard een balanspost, geen resultatenrekening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.