Al veel gezocht via Google, maar nergens iets te vinden over mijn probleem, dus stel ik mijn vraag graag hier:
Vorig jaar ben ik gestart als ondernemer, waardoor mijn man en ik dit jaar voor het eerst niet gezamenlijk aangifte kunnen doen. We hebben aan het einde bij de verrekening uiteraard dezelfde aftrekpost te verdelen, maar: we krijgen verschillende eindbedragen te betalen/te ontvangen.
Even fictief in cijfers om e.e.a. te verduidelijken:
aftrekpost is 9000 euro.
Als ik er in mijn aangifte voor kies die 9000 euro geheel bij mij te verrekenen, krijg ik 5000 euro terug van de fiscus. Zet ik die 5000 euro geheel bij mijn man dan wordt het te ontvangen bedrag 2200 euro.
We moeten de verdeling in beide aangiftes natuurlijk hetzelfde invullen, maar:
Als mijn man in zijn aangifte ditzelfde invult, krijgt hij maar 600 euro terug (9000 euro bij hem als aftrekpost). En als hij die 9000 euro bij mij zet, moet er zelfs 3300 euro worden betaald!
Hoe is dit mogelijk? En nog belangrijker, hoe vullen we het nu het beste in?
Alvast heel hartelijk bedankt voor het beantwoorden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
breinaald
breinaald
Al veel gezocht via Google, maar nergens iets te vinden over mijn probleem, dus stel ik mijn vraag graag hier:
Vorig jaar ben ik gestart als ondernemer, waardoor mijn man en ik dit jaar voor het eerst niet gezamenlijk aangifte kunnen doen. We hebben aan het einde bij de verrekening uiteraard dezelfde aftrekpost te verdelen, maar: we krijgen verschillende eindbedragen te betalen/te ontvangen.
Even fictief in cijfers om e.e.a. te verduidelijken:
aftrekpost is 9000 euro.
Als ik er in mijn aangifte voor kies die 9000 euro geheel bij mij te verrekenen, krijg ik 5000 euro terug van de fiscus. Zet ik die 5000 euro geheel bij mijn man dan wordt het te ontvangen bedrag 2200 euro.
We moeten de verdeling in beide aangiftes natuurlijk hetzelfde invullen, maar:
Als mijn man in zijn aangifte ditzelfde invult, krijgt hij maar 600 euro terug (9000 euro bij hem als aftrekpost). En als hij die 9000 euro bij mij zet, moet er zelfs 3300 euro worden betaald!
Hoe is dit mogelijk? En nog belangrijker, hoe vullen we het nu het beste in?
Alvast heel hartelijk bedankt voor het beantwoorden.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49173-verschil-in-eindbedragen-aangiftes-2014/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag