Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

roy79

Goedendag,

 

Wij willen gaan emigreren naar Curacao. Nu hebben wij een 3 tal ondernemingen onderverdeeld:

 

- Webshop/groothandel (zakelijk klanten)

- Schoonheidssalons (particuliere klanten)

- Trainingscentrum (zakelijke klanten)

 

Webshop/Groothandel

Wij willen onze webshop/groothandel gaan leiden vanuit Curacao. Tevens willen we het bedrijf ook gaan omzetten als een bedrijf wat is gevestigd op Curacao. Echter gebeurt de verzending van de artikelen wel vanuit Nederland. 90% van onze klanten bestaan uit NL ondernemers. Is het gunstig om die vanuit de E-zone uit curaçao te doen? (2% winstbelasting) of via de andere export regeling

(4% winstbelasting) Aangezien het een bedrijf is wat is gevestigd op Curacao wordt het niet aangemerkt als NL bedrijf.

 

Echter ben ik benieuwd hoe het met de BTW zit voor de klanten. Rekenen wij per bestelling gewoon de 21% en dragen wij deze af aan de belastingdienst in Nederland of vervalt deze ook? Voor een klant in NL is het voor ons het meest wenselijk dat klanten het gevoel hebben dat het een NL bedrijf is aangezien dit voor hun het makkelijkste is qua administratie.

 

Schoonheidssalons

Aangezien hier personeel werkt lijkt het mij wenselijk dit als NL bedrijf aan te houden. Hier komt wel een medewerker voor die verantwoordelijk is voor het leiden in NL. Of is het hier ook gunstiger dit om te zetten naar een bedrijf gevestigd in Curacao met een verantwoordelijke in NL?

 

Trainingscentrum

Voor het trainingscentrum geldt hetzelfde als de Schoonheidssalons. Vestigen in NL of Curacao.

 

Veel vragen in 1 topic maar ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

 

Roy

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

janine_61

goedendag,

 

Heb je inmiddels al de nodige informatie ontvangen of al gevestigd op Curaçao?

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

geobeo

  Quote

Echter ben ik benieuwd hoe het met de BTW zit voor de klanten. Rekenen wij per bestelling gewoon de 21% en dragen wij deze af aan de belastingdienst in Nederland of vervalt deze ook? Voor een klant in NL is het voor ons het meest wenselijk dat klanten het gevoel hebben dat het een NL bedrijf is aangezien dit voor hun het makkelijkste is qua administratie.

 

Hier ben ik ook wel benieuwd naar? Hoe gaat dit in zijn werk? Het valt wel binnen het Koningsrijk van Nederland, maar niet binnen de EU (denk ik)?

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Geplaatst:

4711

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Kamer van Koophandel

Hallo Roy, allereerst het advies om contact op te nemen met de belastingdienst zelf. Zij kunnen je het uitsluitsel geven op dit onderwerp. Mijn interpretatie van de regels staat hieronder.

Indien je producten al in Nederland liggen is sprake van een binnenlandse levering in Nederland en ben je Nederlandse btw verschuldigd. De tarieven vind je op de site van de Rijksoverheid. Je brengt voor zowel een particulier als aan een bedrijf Nederlandse btw in rekening. Om in Nederland btw af te kunnen dragen zijn er drie mogelijkheden. De eerste is zelf bij de belastingdienst als buitenlandse ondernemer een Nederlands BTW nummer aanvragen en zelf btw aangifte te doen. De tweede is een fiscaal vertegenwoordiger in Nederland hebben die het voor je regelt. De derde is om een (neven)vestiging in Nederland in te schrijven in het handelsregister en zo een btw nummer te krijgen.

Het is alleen wel afhankelijk hoe je de opslag en distributie in Nederland hebt geregeld. Als je de opslag en distributie uitbesteedt aan een handelspartner in Nederland en dit is ook meteen je fiscaal vertegenwoordiger (een aanbieder is bijvoorbeeld www.neelevat.nl ) dan hoef je zelf verder niets te doen. Ga je dit zelf regelen vanuit een gehuurd of gekocht pand dan betekent dit dat je actief bent (handelt) op de Nederlandse markt. Hierdoor val je onder de handelsregisterwet en ben je verplicht om je in te schrijven in het handelsregister. Kortom het hangt er nogal vanaf hoe je je bedrijf organiseert als je naar Curaçao vertrekt.

 

Hidde van der Heide

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Geplaatst:

Bert.

  Quote
Het is alleen wel afhankelijk hoe je de opslag en distributie in Nederland hebt geregeld. Als je de opslag en distributie uitbesteedt aan een handelspartner in Nederland en dit is ook meteen je fiscaal vertegenwoordiger (een aanbieder is bijvoorbeeld www.neelevat.nl ) dan hoef je zelf verder niets te doen.

Ik weet niet of dit binnen de forumregels valt maar ik vind dit zeker voor de KvK not done. Daarnaast biedt Neele-Vat gezien hun flyer alleen beperkt fiscale vertegenwoordiging aan, wat voor TS geen oplossing is.

Geplaatst:

Kamer van Koophandel

Aanvulling op eerder geplaatst bericht: Een expediteur kunt u selecteren op de website van de FENEX (De Nederlandse organisatie voor expeditie en logistiek). U kunt hierbij zoeken op plaats en specialisatie.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.