• 0

Ik weet dat er op HL al veel is geschreven over NDAs maar ik heb nu een praktijkvraag.

Zoals zoveel freelancers moet ik vaak een NDA tekenen voordat de opdrachtgever meer details wil geven over zijn app idee. Vaak zijn de NDAs die ik onder mijn neus krijg heel zwaar waardoor het soms lijkt alsof ik de komende drie jaar niks mag doen wat maar in de buurt komt van het concept.

Omdat je graag aan de slag wilt teken je dan toch.

Nu zit ik in de situatie dat ik de NDA heb getekend, te horen heb gekregen wat het concept is maar de opdrachtgever nu opeens zijn financiering niet rond krijgt.

Ik doe verder niet moeilijk en wil best de opdracht annuleren. Het spreekt voor zich dat die NDA dan ook komt te vervallen, maar hier begint de opdrachtgever moeilijk te doen. Hij is bang dat ik nu zelf zijn idee ga maken.

Ik heb hem uitgelegd dat ik zelf plenty ideeën heb en zijn idee echt niet zo bijzonder was.

Maar toch wil ik graag van die NDA af.

Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad? Komt bij afblazen van de opdracht de NDA automatisch te vervallen? In de NDA zelf staat er niets over (mijn fout dat ik daar niet goed op gelet heb bij het tekenen).

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Aanbevolen berichten

• 0

Hoe vaak heb je al een project binnengehaald nadat je zo'n NDA hebt getekend?

Zeer regelmatig, in meer dan de helft van de gevallen schat ik komt de NDA ter sprake. Soms kan ik de NDA uit het hoofd praten of redelijker maken. Maar regelmatig is een NDA tekenen de enige manier om de opdracht binnen te krijgen. Er slingeren nu al best veel NDAs rond waar mijn handtekening op staat. Het voelt een beetje als een juridisch mijnenveld. Als ik op de verkeerde steen ga staan kan ik een claim ontvangen.

Je beeld van het soort klanten klopt overigens wel. Het aantal vreemde vogels, fantasten en 'hustlers' is groot. Naast de NDA hebben ze meestal weinig budget en zoeken ze een 'technische co-founder' die de app voor ze maakt. Ik moet dan een paar maanden gratis werken, en zij doen de 'marketing' (dus een Wordpress site aanmaken en Hipster logo bedenken).

Ik vind het leuk om uit zo'n situatie toch iets van een (mini) opdrachtje te slepen. Bijvoorbeeld een clickable demo waarmee ze de boer op kunnen. Nee zeggen kan altijd nog.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

• 0

Veronderstel dat er een claim komt, moeten ze dan zelf in de eerste plaats niet kunnen bewijzen dat ze de eerste waren met dat idee?

Als men met een claim naar buiten komt en er duikt nog een derde op met een ouder document waarop min of meer hetzelfde idee op staat dan kunnen ze zichzelf evengoed in de problemen steken...

Misschien niet helemaal juridisch waterdicht maar het kan een argument zijn om onnozelaars (zonder budget) mee af te houden.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

• 0

Veronderstel dat er een claim komt, moeten ze dan zelf in de eerste plaats niet kunnen bewijzen dat ze de eerste waren met dat idee?

Nee, ze claimen dat je de overeenkomst schendt. Als jij belooft 'ik zal geen tekstverwerker bouwen', dan kun je niet achteraf zeggen 'Ja, maar, Wordperfect bestond ook al'.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Nee, ze claimen dat je de overeenkomst schendt. Als jij belooft 'ik zal geen tekstverwerker bouwen', dan kun je niet achteraf zeggen 'Ja, maar, Wordperfect bestond ook al'.

Dergelijke bepalingen (ook al bedoel je het gechargeerd) zullen niet in een NDA staan (laat staan dat je het dan zou tekenen).

Probleem van het NDA is doorgaans dat je pas na het tekenen weet wat je niet (meer) mag.

Blijkt dat het bouwen van een tekstverwerker te zijn ('want dat lumineuze idee heb ik je in de schoot geworpen'), dan wens ik opdrachtgever veel succes met een vordering uit wanprestatie/o.d..

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar