• 0

Mensen betalen voor smaaktest - regels rond uitbetalen?

Ik kreeg vanmiddag een vraag van een oom. Hij heeft een cateringbedrijf en wil af en toe nieuwe producten testen. Probleem is dat het hem enorm veel moeite kost om mensen te bewegen te testen, en hij zou het graag gewoon eens wat anders aanpakken, grootschaliger, sneller en met minder rompslomp. Hij dacht er daarbij aan om testers een bedrag uit te betalen, bijvoorbeeld 5 of 10 euro per deelname.

 

Hij is alleen bang dat ie daarmee een hoop papierwerk op de hals haalt. Hoe zit dit belastingtechnisch? Moet hij dit te zien als onkosten net zoals kantoorartikelen? Zo ja, kost hem dat een factuur per deelnemer voor in de boekhouding? Of moet hij het zelfs zien als salaris en komt er helemaal een hoop poeha bij kijken?

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de tips. Ik had de tip van bedrijfkantines al doorgegeven maar daar zat ie met concurrentie van bedrijfscateraars (hij doet evenementen). Zoiets als wijnproeverijen is wellicht mogelijk. Hij gaf zelf aan dat ie al iets kleins op een braderie gaat doen.

 

Uit eigen interesse, stel dat ik consumenten wilt betalen voor een onderzoekje (bv gebruiksvriendelijkheidsonderzoek van een site) en ik doe dat met een opstelling waarbij ik bv. 20 personen een paar euro betaal, moet ik dan 20 creditfacturen op naam opmaken, of kan ik dat op een efficiëntere manier inboeken (ik hoop toch van wel)?

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

je neemt gewoon een A4, waarop de mensen hun naam en evt. hun adres kunnen invullen en een paraafje bij het vakje dat ze hun euro 5 (o.i.d.) hebben ontvangen.

 

een soort aanwezigheidsregistratie. dat moet voldoende 'bewijs' geven voor je boekhouding.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Voor een kwalitatief onderzoek naar een commecial heb ik een aantal jaren geleden gebruik gemaakt van een bureau dat dergelijke onderzoeken verricht. De deelnemers tekenden inderdaad enkel een soort van presentielijst en kregen een envelop met twee 20 euro biljetten.

Op de lijst stonden enkel de namen en de woonplaatsen. Wel maakten de deelnemers deel uit van een groep vaste mensen die geselecteerd kunnen worden voor een bepaald onderzoek.

 

Er staat me iets van bij dat het een onkostenvergoeding is en dat het ook zo werd geboekt. Net als parkeerbonnetjes voor je medewerkers.

 

Check het wel even met je accountant of met de Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

je kunt de mensen gewoon netto uitbetalen...

 

Wel moet je de verstrekte vergoedingen aan privé-personen jaarlijks doorgeven aan de Belastingdienst met het formulier 'Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde/IB47-kaart'. Dit formulier is verkrijgbaar bij het belastingkantoor.

Op het formulier vult je per privé-persoon de bedragen in die je hebt uitbetaald.

 

Een andere optie is de mensen reiskostenvergoeding te geven bijvoorbeeld (houdt je aan de 18 eurocent!)

Of geef ze wat van de geteste producten mee en verantwoord ze als zijnde "opgegaan" tijdens de proefavond.. :-X

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.