• 0

Geeft dan den keizer, dat des keizers is...

Na een aantal discussies over de hoogte van daadwerkelijke belastingen, KOR, FOR, etc en het verschil tussen mensen in loondienst en ondernemers, begon ik me af te vragen of de fiscus misschien andersoortige resultaatgenieters ook anders behandelt.

 

Hoewel ik er altijd vanuit was gegaan dat iedereen wel ongeveer hetzelfde zou betalen, is the proof of the pudding in the eating. Dus voor de 'grap' heb ik eens gekeken hoeveel belasting iemand nou effectief betaalt bij een inkomen van 20.000, 40.000 en 60.000 euro al naar gelang de exclusieve bron van inkomsten.

 

Ik was eerlijk gezegd nogal verbaasd over de uitkomsten. Voor ondernemers zijn wellicht inkomsten uit onderneming, overig resultaat, beleggingen in box 2 en 3 het interessantst. Hoewel al eerder was duidelijk geworden dat IB-ondernemers zwaar 'bevoordeeld' worden t.o.v. mensen in loondienst (om netto voorzieningen voor bijvoorbeeld WW aan te kunnen leggen), lijkt dat gek genoeg bij de overige vormen van resultaat bij 20.000 euro weer niet het geval te zijn. Niet-IB-ondernemers worden eigenlijk zelfs behoorlijk genaa*d. Wat verder opvalt is dat uitkeringen dubbel belast lijken te worden bij lage inkomens (waarschijnlijk voornamelijk vanwege het wegvallen van de arbeidskorting).

 

Wat me verder opviel is dat het bruto sparen van pensioen/FOR om te kunnen profiteren van een lagere belasting na je AOW behoorlijk tegenvalt. Het verschil tussen belasting in loondienst en pensioen bij eenzelfde inkomen loopt niet heel erg veel uiteen. Het verschil tussen kleine IB-ondernemers (die niet aan het urencriterium voldoen) en pensioen bij eenzelfde inkomen ontlopen elkaar al helemaal weinig.

 

Verder valt op dat eigenlijk alle vormen van passief inkomen steeds meer worden bevoordeeld naarmate het inkomen/belegd vermogen toeneemt, terwijl dus ook blijkt dat 'vroegere dienstbetrekking'-inkomens fors worden aangeslagen. Het sterkste voordeel is te behalen bij beleggen in box 2, gevolgd door beleggen in box 3 en box 1 (je eigen eigen huis verhuren).

 

Wat kunnen we hier eigenlijk uit concluderen? Zijn deze uitkomsten simpelweg het gevolg van op elkaar gestapelde goedbedoelde wetgeving, zonder dat er ooit is gekeken naar de exacte uitwerking ten opzichte van de verschillende soorten inkomen? Of spreekt de hoogte van belasting een impliciete politieke voorkeur uit voor bepaalde vormen van inkomen? En, zo ja of nee, waarom?

 

Ik heb overigens wat aannames moeten maken om deze vergelijking te kunnen maken, omdat box 3 uitgaat van forfaitaire of fictieve inkomsten. Een inkomen van 20.000 euro heb ik daarom uitsluitend voor de vergelijkbaarheid gelijkgesteld aan een vermogen/WOZ van 500.000 euro. Bij (écht) beleggen in box 3 ga ik dan uit van een daadwerkelijk rendement van 4% (op zich te realiseren als je sparen buiten beschouwing laat). Bij beleggen in box 2 ga ik uit van de eigen onderneming die een rendement op eigen vermogen haalt van 5%. Bij verhuur eigen woning ga ik uit van een huurprijs van 4% van de WOZ (een huur van 850 euro voor een huis van 250.000 euro lijkt me op zich niet onredelijk). Verder is een aantal situaties virtueel, maar toch opgenomen voor de vergelijkbaarheid. Een uitkering van 60.000 euro zal lastig worden en een Wajong-uitkering van 40.000 euro zelfs theoretisch niet mogelijk. De belasting over de afkoop van lijfrentes past op geen enkele van de grafieken de 20% revisierente.

tax-effective-20000.thumb.gif.b8d232168078122cce683d63282b07a0.gif

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Eerlijkgezegd zie ik geen fundamenteel verschil tussen sparen, beleggen of het verhuren van aangekocht vastgoed. Ze kennen wel een ander risicoprofiel, maar strict genomen is het rendement erover inkomen dat wordt verkregen uit zuiver kapitaal.

 

Voorheen was de vermogensbelasting 0.7%, zonder verdere toelichting. Sinds dat vermogensrendementsheffing heet is het opeens 1.2%, gebaseerd op een tarief van 30% over een rendement van 4%. Het is echter al jarenlang niet meer mogelijk een -risicovrije- investering te doen die 4% oplevert.

 

Het belasten van daadwerkelijk gerealiseerde rendementen met 30% is iets dat de staat nooit zal doen. Het heeft het fundamentele probleem dat in een jaar waarin de andelen dalen de staatsinkomsten extra hard zullen teruglopen, en met zelfs moet gaan uitkeren. Als je winst belast moet je verlies ook 'belasten', dwz, 30% van zijn verlies terugbetalen aan de burger.

 

Overigens zou het wel een grappige situatie opleveren als de overheid dit daadwerkelijk zou gaan doen: je kunt dan als belegger je belastingteruggaaf inzetten als onderpand voor opties. Gezien de vereiste margin meestal rond 30% van het potentiele maximumverlies is zou de fiscus dit gewoon dekken en zou iedereen voldoende onderpand hebben om de gekste opties te mogen schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Goed, mijn poging tot een discussie over belastingdiscriminatie is helaas mislukt. Ik ga dit topic virtueel (voor mezelf althans) afsluiten. (Mods:) Voor de rest is het misschien handig om een deel van dit topic af te splitsen naar een discussie over de vermogensrendementsheffing.

 

Voorheen was de vermogensbelasting 0.7%, zonder verdere toelichting. Sinds dat vermogensrendementsheffing heet is het opeens 1.2%, gebaseerd op een tarief van 30% over een rendement van 4%. Het is echter al jarenlang niet meer mogelijk een -risicovrije- investering te doen die 4% oplevert.

Enig historisch besef is wel op z'n plaats. De vermogensbelasting ging niet van 0,7% naar 1,2%, maar van 3.1% naar 1,2% bij een rendement van 4%. De vermogensbelasting kwam bovenop de inkomstenbelasting over het daadwerkelijk rendement. Je betaalde (boven de drempel) 0,7% belasting over je vermogen en daar bovenop (ook boven een drempel) 40%, 50% of 60% over de daadwerkelijke rente/dividenden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet steeds nieuwe topics opstarten daarom plak ik mijn vraag maar hier aan vast.

 

Weet iemand een link naar een goede uitleg wat er precies gaat veranderen voor ondernemers met de nieuwe belastingplannen waar over gesproken wordt? En hoe kan je het beste daarop reageren?

 

Of ben ik nog te vroeg met deze vraag en moeten we rustig afwachten totdat er een definitief besluit is?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

je bent te vroeg denk ik, de plannen liggen nog in de achterkamertjes van het binnenhof.. er worden nu vooral doembeelden of droomkastelen naar buiten gebracht afhankelijk van wie lekt of bekendmaakt..

 

De plannen zijn op hoofdlijnen bekend het kan dus onmogelijk nu al uitgewerkt zijn om de impact voor ondernemers, al zijn er al ondernemersgroepen die petities online hebben staan om bijv. tegen de btw verhoging te protesteren...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is de kamerbrief waarin de hoofdlijnen staan. Nu is het spel op de wagen, zogezegd, maar dit is ongeveer de richting waarin we mogen denken.

 

Voor ondernemers zit er nog niks specifieks in het vat, behalve dan een eventuele btw-verhoging. Die, haast ik mij te zeggen, voor iedereen die b2b werkt, betekenisloos is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Roel, Marcel, dank jullie wel voor de uitleg en de link naar de kabinets brief.

 

In die brief staat "Een kabinetsreactie op het IBO zzp maakt geen deel uit van deze brief.".

Daar was ik juist naar op zoek maar ik begrijp dat ik de discussie over belastingveranderingen voor ZZP-ers los moet zien van alle andere belasting veranderingen. In eerste instantie dacht ik dat dat alles met elkaar te maken had.

 

We wachten maar rustig af.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

Weet iemand een link naar een goede uitleg wat er precies gaat veranderen voor ondernemers met de nieuwe belastingplannen waar over gesproken wordt? En hoe kan je het beste daarop reageren?

Ik heb de brief van Wiebes even doorgenomen, maar het woord 'ondernemer' komt daar niet in voor. Wat me wel is opgevallen is dat hij via een sneaky achterdeur de aftrek van kosten (bij. hypotheekrente) wil beperken van 42% naar 40%, terwijl de effectieve belasting op inkomen in box 1 44% blijft. Zo kan hij dus een aftrekbeperking presenteren als een belastingverlaging. Smoke and mirrors!

 

Even wat technisch misschien: Het huidige tarief boven de 20K inkomen is 42%, terwijl de algemene heffingskorting met 2% wordt afgebouwd tot er nog maar de helft over is (de facto betaal je dus 44%). In het voorstel lees ik dat hij het belastingtarief wil verlagen naar 40%, maar vervolgens de heffingskorting tot nihil wil afbouwen (en dat kan alleen met een versneld/verhoogd afbouwpercentage van ongeveer 4%). Per saldo blijf je dan gewoon 44% belasting betalen (maar je aftrekposten wordt wél tegen 40% afgetrokken).

 

Zijdelings hebben ondernemers natuurlijk ook de maken met de verhoogde arbeidskorting. Dat is iets van 2 tientjes in de maand extra in de pocket als je meer dan 20K inkomen hebt. Voor ondernemers is dat op zich postief, want hiervoor wordt naar de winst vóór ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling gekeken. Als je echter een koophuis hebt en hypotheekrente betaalt, zal het voordeel hiervan door de aftrekbeperking weer gedeeltelijk of geheel teniet worden gedaan.

 

Voor de rest lijken de plannen voor ondernemers alleen wat effecten hebben als ze een auto van de zaak hebben of nemen. De BPM wordt uitgefaseerd, waardoor misschien ondernemers met grijze kentekens geen voordeel meer hebben en de aanschaf van auto's goedkoper wordt. De MRB zou ook omlaag moeten voor bepaalde (kleine) auto's. Aangezien het allemaal broekzak-vestzak moet gebeuren, zal het geld dus weer ergens anders vandaan moeten komen (hogere bijtelling, hogere MRB niet-kleine auto's, hogere accijnzen?).

 

Tot slot lijkt er wel iets in de bv-sfeer te gaan gebeuren met betrekking tot de hoeveelheid rente die je mag aftrekken. Een bv met schulden (en rentebetalingen) heeft namelijk de mogelijkheid om de kosten van dat vreemde vermogen af te trekken van de winst. Een bv met uitsluitend eigen vermogen heeft die aftrekmogelijkheid niet. Dat gaat mogelijk een klein beetje recht getrokken worden door de rente op vreemd vermogen te beperken tot een aandeel van de winst. De winstbelasting zou daarmee omlaag kunnen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voor ondernemers zit er nog niks specifieks in het vat, behalve dan een eventuele btw-verhoging. Die, haast ik mij te zeggen, voor iedereen die b2b werkt, betekenisloos is.

Maar voor de ondernemers die er wel mee te maken krijgen zal het zeker gevolgen hebben. Periodieken vallen nu onder 6%BTW, straks misschien onder 21%BTW. Dat zal mij zeker een aantal klanten kosten, zoals (sport)verenigingen, omdat de kosten nog hoger worden. Van een klant weet ik al dat ze dan zeker terug gaan naar een uitgave die twee keer per jaar verschijnt, dat spaart ook weer een hoop porto.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.