• 0

Prive auto voor de onderneming

Hallo,

 

Over het zakelijk/ Prive gebruik van de auto is al veel beschreven. Ik heb ook zoveel mogelijk gelezen.

Toch kom ik er niet helemaal uit, daarom dit nieuwe topic.

 

De situatie:

In 2014 ben ik begonnen als zzp’er. Toen heb ik mijn prive auto als zakelijk ingebracht voor het bedrag dat de auto op dat moment waard was. Ik ging er vanuit dat dit aantrekkelijk was.

 

Heel 2014 netjes de btw teruggevraagd en kosten zoals tanken, onderhoud etc. afgetrokken.

 

Eind 2014 ook weer netjes de btw correctie van 1.5% toegepast en de IB bijtelling van 25% berekent.

 

Nu mijn probleem:

 

De ib bijtelling is veel hoger dan de totale autokosten waardoor ik dus geen aftrekposten heb betreft het gebruik van de auto.

 

Ik zat te denken om de auto toch maar niet als zakelijk te zien en met terugwerkende kracht de totale zakelijke kilometers over 2014 te berekenen. Zo heb ik nog wel een aftrekpost door dit x 0,19 te doen.

 

Nu de btw; zoals ik al zei, van al het tanken en onderhoud heb ik al wel btw teruggevraagd. De bijtelling ook al berekent en betaald.

De bijtelling heb ik berekend met 1,5% x de catwaarde. Dit omdat ik een marge auto dacht in te brengen.

Nu gaat dat dus niet door.

Ik las echter dat wanneer je een Prive auto voor de ib hebt je toch wel de btw op brandstof en onderhoud kunt terugvragen. Ook dan geldt het bijtellingspercentage van 1,5%.

 

1) klopt bovenstaande?

2) is de auto nu automatisch voor de btw zakelijk geëtiketteerd? Omdat ik in 2015 een bestelbus heb gekocht welke ik zakelijk ga gebruiken is het de bedoeling om de priveauto weer alleen Prive te gaan gebruiken. Dus ook geen btw meer op tank- en onderhoud terugvragen.

Moet er nu wel btw worden afgedragen over de prijs waarvoor de auto weer naar Prive gaat? Ik hoop het niet omdat ik bij de inbreng ook geen btw heb teruggevraagd ( marge).

De 1,5% bijtelling mag je overigens in 2 situaties gebruiken las ik. Vandaar dat ik het erg verwarrend vind.

 

Naast de vraag over de auto heb ik ook nog een vraag over de kosten voor mijn opleiding.

Eind 2013 heb ik deel 1 van deze studie afgerond. Het was 100% een studie voor mijn onderneming.

De factuurdatum en betaaldatum was in 2013.

De inschrijfdatum van mijn onderneming was 01-01-2014.

De btw van deze kosten heb ik wel teruggevraagd in het 1e kwartaal.

 

3) ik twijfel of dit wel mocht, daarom de vraag of dit wel mag.

4) de kosten van deze opleiding heb ik als 73,5% ingeboekt. Dit las ik. Is dat juist?

 

Voordat de aangifte 2014 wordt ingediend zit ik dus met bovenstaande vragen.

Is er een accountant/ boekhouder die mij kan helpen?

 

Iig bedankt!!

 

Mvg Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
De ib bijtelling is veel hoger dan de totale autokosten

Huh??? De IB bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke autokosten.

 

Is jouw catwaarde 40.000,- en zijn jouw werkelijke autokosten (incl afschrijving) in totaal € 5.000,-

dan is jouw bijtelling niet 25% van 40.000 = € 10.000,- maar € 5.000,-

Is er een accountant/ boekhouder die mij kan helpen?

Een boekhouder benaderen lijkt me sowieso verstandig. Het lijkt erop dat je berekende en al betaalde bijtelling veel te hoog is en gecorrigeerd moet worden.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Om deze reden wil ik dan ook de auto niet als zakelijk zien.

Wellicht beschreef ik het niet goed, maar wij bedoelen hetzelfde.

 

Mijn autokosten zijn nu dus 0. De ib bijtelling is hoger dan de autokosten dus wordt de bijtelling gelijk gemaakt aan de totale autokosten.

 

Met andere woorden, niet aantrekkelijk om de auto voor de IB als zakelijk te zien.

Om deze reden ga ik met terugwerkende kracht de zakelijke km uitzoeken.

Om dit x 0,19 te doen heb ik alsnog een aftrekpost.

 

Ps. zeg me als ik het niet goed heb hoor.

 

Alleen nu nog de btw.......

Link naar reactie
  • 0

4) de kosten van deze opleiding heb ik als 73,5% ingeboekt. Dit las ik. Is dat juist?

Dat kan. Op zich heb je 2 keuzes:

- als de opleiding met je onderneming te maken heeft, mag je boven een drempel van 4400 euro 100% aftrekken óf zonder drempel 73,5% van de kosten aftrekken

- als de opleiding niet of nauwelijks met je onderneming te maken heeft, mag je boven een drempel van 250 euro (was ooit 500 euro) de kosten in je privé IB aangifte aftrekken

 

Wat betreft de auto: volgens mij kun je misschien nog best de boel fiscaal gezien (voor de inkomstenbelasting) terugdraaien via memoriaalboekingen of via het schrappen van onterecht ingevoerde aankoopfacturen en -bonnetjes. De aanschaf zelf kun je - denk ik - ook nog terugdraaien door de uitgave voor de aanschaf te boeken als privé-onttrekking als het zonder btw is gebeurd (de zaak heeft de auto in feite 'voorgeschoten' voor jou privé ipv een bedrijfsmiddel aangeschaft). Je zult echter ook alle bonnetjes en andere kosten moeten omboeken van kosten naar privé-onttrekking of al die bonnetjes moeten wissen uit je boekhouding. De betalingen van de zaak voor die bonnetjes zijn dan overigens ook privé-onttrekkingen. Je zult dan dus ook ongetwijfeld suppletie-aangiftes voor de omzetbelasting moeten doen voor al die maanden en mogelijk een lading btw moeten terugbetalen, omdat je die uiteraard al teveel hebt teruggevraagd en/of verrekend. De 1,5% vervalt dan ook als afdracht voor de omzetbelasting, maar óók als kost voor de inkomstenbelasting.

 

Je kunt voor de inkomstenbelasting een kilometervergoeding van 19 cent per kilometer aftrekken. Let overigens wel op of je deze kilometers aannemelijk kunt maken. Als je exacte ritten kunt aantonen, kun je volgens mij alle kilometers maal 19 cent doen. Als je echter uitgaat van een vaste vergoeding per maand, kan het zijn dat de fiscus (zonder rittenstaten) de aftrek beperkt tot de forfaitaire vergoeding zoals die bij werknemers ook wordt toegepast, namelijk op basis van 214 reisdagen per kalenderjaar maal woon-werk-woon-afstand.

 

Hoewel ik wel de indruk krijg dat je jezelf behoorlijk hebt ingelezen en ook wel snapt hoe het werkt, blijven autokosten wél een tricky business om mee te doe-het-zelfen. Laat er - als het even kan - even iemand naar (mee) kijken.

 

Fiscaliteiten -> Autokosten

http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Autokosten

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord,

 

Of u gelijk heeft betwijfel ik.

 

Eerst de auto. Zoals u al aangeeft heb ik alles teruggedraaid betreft zakelijke etikettering auto.

Ik heb echter de btw op tanken en onderhoud wel laten staan. De kosten heb ik naar Prive geboekt.

Waarom ik de btw heb laten staan is hierom:

www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

Hier staat dat wanneer je de Prive auto voor zakelijke ritten gebruikt en geen km registratie bij houdt ( ik noteer dus alleen de zakelijke km voor de ib) mag je het hele jaar door de btw terugvragen op tanken en onderhoud.

Wel moet er dan in kw 4 een bijtelling betaald worden.

 

Mijn vraag is dus of de auto voor de btw dan direct als zakelijk wordt beschouwd. Dit wil ik niet omdat de auto in 2015 weer naar Prive gaat ivm aanschaf zakelijke bus.

Dit is een beetje onduidelijk, omdat er nog een regel bestaat dat je de bijtelling van 1,5% mag gebruiken bij een wel zakelijke auto ( marge)

 

Nu de studiekosten:

Zie:

http://online4mkb.nl/aftrek-studiekosten/

Hier staat dat studiekosten 100% aftrekbaar zijn.

 

Dit heb ik vandaag gevonden.

Zo zie je maar dat het lastig is om direct een goed antwoord te vinden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eerst de auto. Zoals u al aangeeft heb ik alles teruggedraaid betreft zakelijke etikettering auto.

Ik heb echter de btw op tanken en onderhoud wel laten staan. De kosten heb ik naar Prive geboekt.

Ja, dat lijkt me correct en is in lijn met wat ik aangaf. Op die manier vallen de kosten voor de inkomstenbelasting niet meer in de zaak, maar voor de omzetbelasting wel.

 

Mijn vraag is dus of de auto voor de btw dan direct als zakelijk wordt beschouwd.

Ja, dat lijkt me wel. Als je btw gaat terugvragen, dan geef je daarmee aan dat je de auto als zakelijk beschouwt voor de omzetbelasting. En dat was ook mijn punt: je gaf zelf aan dat je dat NIET wilde. En als dat zo is, dán zul je die btw-afdrachten dus ook moeten terugdraaien (en heb je ook geen 1,5% 'bijtelling').

 

Je verwarring zit er waarschijnlijk in dat je voor de omzetbelasting en de inkomstenbelasting een andere keus mag maken. Je mag je auto voor de omzetbelasting als zakelijk behandelen (btw terugvragen, 1,5% bijtellen, maar géén kosten aftrekken), terwijl je de kosten zelf niet zakelijk aftrekt voor de inkomstenbelasting. Het vereist alleen opperste concentratie om dat correct en consequent te (blijven!) doen.

 

Als je de auto dan verkoopt, dan zal hij alleen voor de omzetbelasting naar privé gaan. Voor de inkomstenbelasting was hij immers altijd al privé (althans na je aanpassingen in 2014).

 

Hier staat dat studiekosten 100% aftrekbaar zijn.

Maar let goed op of dit ook in jouw geval van toepassing is! Deze 100% aftrekbaarheid geldt niet zonder meer. De studiekosten voor de opleiding moeten in dit verband een nagenoeg uitsluitend zakelijk relevante karakter hebben (Dat valt onder dezelfde noemer als Vakliteratuur). Als de opleiding een meer hybride karakter heeft (niet nagenoeg uitsluitend voor je onderneming), dan zijn het gemengde kosten (congressen, seminars, studiereizen). Heeft de opleiding geen overwegend zakelijk karakter, dan trek de kosten gewoon als studiekosten af als particulier.

 

Aftrek van kosten

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/aftrek_van_kosten

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

We beginnen elkaar te snappen!

Ik ben het over 90% met je eens.

 

Alleen kan ik nergens echt goed lezen dat wanneer je de priveauto gebruikt voor zakelijke ritten en hiervoor de btw op tanken en onderhoudt terugvraagt met daarnaast de btw bijtelling van 1,5% opgeeft de auto direct voor de btw zakelijk wordt:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

Wanneer ik de auto nu naar Prive haal moet ik er wanneer de auto wel zakelijk is voor de btw dus btw over betalen.

 

Bedoel jij niet dit:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

Hier wordt ook over de 1,5% bijtelling gesproken. Dit gaat over wel Prive gebruik van zakelijke auto's

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen kan ik nergens echt goed lezen dat wanneer je de priveauto gebruikt voor zakelijke ritten en hiervoor de btw op tanken en onderhoudt terugvraagt met daarnaast de btw bijtelling van 1,5% opgeeft de auto direct voor de btw zakelijk wordt:

Die regel heb ik expliciet ook nog nergens gevonden. In zo'n geval zijn er maar 2 mogelijkheden 'zakelijk' of 'privé' , wanneer je actie onderneemt t.b.v. een van deze dan wordt het ook diegene.

 

Aangezien onderhoud en brandstof (o&b) jaarlijks opnieuw terugkomt, in tegenstelling tot de aanschaf BTW, is het volgens mij mogelijk met de BTW op deze o&b jaarlijks te switchen tussen zakelijk en privé.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar het mij nu dus omgaat is of ik straks, wanneer de bus komt en er geen zakelijke ritten meer worden gereden met de priveauto ik dan btw moet afdragen over de waarde van de priveauto.

 

U geeft aan dat je mag kiezen. Dat lijkt me sterk.

Stel je koopt een marge auto en vraagt over al het o&b btw terug.

Na 2 jaar verkoop je deze marge auto. Dan hoef je dus geen btw af te dragen over de verkoopprijs?

 

1) Volgens mij moet dit namelijk wel. Want wanneer je btw gaat terugvragen op o&b dan wordt de auto zakelijk voor de btw, tenminste zo lees ik het.

 

2) Alleen is de regel van 75% terugvragen op btw en onderhoud vervangen door 1,5% bijtelling bij het terugvragen van btw op o&b bij een priveauto.

 

Over 1) en 2) staat het internet vol. Alleen is het tegenstrijdig.

Vroeger, bij de 75% bleef je auto voor de btw mooi Prive.

Nu is het toch erg verwarrend!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

We beginnen elkaar te snappen!

Ik ben het over 90% met je eens.

Alleen kan ik nergens echt goed lezen dat wanneer je de priveauto gebruikt voor zakelijke ritten en hiervoor de btw op tanken en onderhoudt terugvraagt met daarnaast de btw bijtelling van 1,5% opgeeft de auto direct voor de btw zakelijk wordt

Ik moest hier even een nachtje over slapen en ik snap nu wat je exact bedoelt. Het lijkt erop dat we op zich wel hetzelfde bedoelen, maar dat we een beetje langs elkaar heen praatten. Dit komt eigenlijk doordat de fiscus het niet uitmaakt wat je met de autokosten doet. Of beter gezegd: je kunt de btw over de autokosten hetzelfde behandelen, ongeacht of de auto voor de inkomstenbelasting wél of geen zakelijke auto is.

 

Met die realisatie, zou het dus inderdaad zo kunnen zijn dat de auto óók voor de btw (met terugwerkende kracht) niet als zakelijk, maar als privé-auto wordt aangemerkt, zolang je de btw op de aanschaf maar niet hebt terug gevraagd. Zodra je dus de eventuele btw over de aanschaf van de auto hebt aangegeven in de desbetreffende btw-aangifte, dan is de auto voor de omzetbelasting zakelijk. Als je dat wil terugdraaien, zul je dus een suppletie-aangifte moeten doen. Daarmee zou de auto dan volledig (voor zowel omzet- als inkomstenbelasting) privé zijn. En zelfs als het dus een privé-auto is, kun je de btw over de autokosten wel terugvragen (maar de kosten zelf niet aftrekken) zolang je maar een correctie van 1,5% toepast voor het privé-gebruik.

 

Als er op de aanschaffactuur van je auto sowieso al geen btw zat (tweedehands, marge?), dan is de auto volgens mij inderdaad makkelijk uit de boeken te halen. Zoals ik al eerder aangaf, kun je dan de zakelijke uitgave voor die auto boeken als privé-opname, terwijl je de aanschaffactuur uit de boeken haalt. Het kan zijn dat je alsnog een suppletie-aangifte moet doen, maar die zal dan geen andere aanslag omzetbelasting opleveren, gok ik zo.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

 

Het is idd erg omslachtig.

 

1) http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

De kop geeft aan: Prive gebruik auto v/d zaak.

Zie auto gekocht zonder aftrek btw.

Wanneer deze auto weer wordt verkocht, moet er dan over de verkoopprijs btw afgedragen worden?

 

2)

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

De kop geeft aan: zakelijk gebruik Prive auto.

Zie geen km administratie.

Wanneer deze auto wordt verkocht, moet er dan over de verkoopprijs btw afgedragen worden?

 

Bij optie 1) zou je zeggen van wel, de kop geeft immers aan Prive gebruik auto v/d zaak.

Bij optie 2) zou je zeggen van niet, de kop geeft immers aan zakelijk gebruik Prive auto.

 

Hoe onduidelijk is dit!!

 

Link naar reactie
  • 0

De kop geeft aan: Prive gebruik auto v/d zaak.

Zie auto gekocht zonder aftrek btw.

Wanneer deze auto weer wordt verkocht, moet er dan over de verkoopprijs btw afgedragen worden?

Ja, volgens mij wel. Ook als het een marge-auto is, dan mag je het vervolgens - dacht ik - alleen je auto als marge-auto verkopen als het verkopen van auto's je reguliere business is én je hier ook toestemming voor hebt. Anders zul je dus je auto met btw moeten verkopen. Het komt me daarom als erg onhandig voor om een auto zonder btw voor de btw als zakelijk aan te merken, als je binnen afzienbare tijd bij verkoop btw over de verkoop moet rekenen, terwijl je dus voor wat betreft het onderhoud e.d. de boel hoe dan ook zakelijk mag opvoeren (op voorwaarde dat je corrigeert voor privé-gebruik middels de 1,5%).

 

De kop geeft aan: zakelijk gebruik Prive auto.

Wanneer deze auto wordt verkocht, moet er dan over de verkoopprijs btw afgedragen worden?

Dat lijkt me niet, want je verkoopt 'm dan als particulier.

 

Bij optie 1) zou je zeggen van wel, de kop geeft immers aan Prive gebruik auto v/d zaak.

Bij optie 2) zou je zeggen van niet, de kop geeft immers aan zakelijk gebruik Prive auto.

Ja, ik denk dat we on the same page zitten. ;) Het lijkt er op dat optie 1 eigenlijk alleen handig is (beter gezegd: tijdelijk een klein liquiditeitsvoordeel oplevert) als je een auto aanschaft waarover btw is berekend. Bij een marge-auto is het in dit geval misschien wat minder omslachtig als je die gewoon voor zowel omzet- als inkomstenbelasting privé houdt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hoe onduidelijk is dit!!

 

 

 

Wat is hier nou zo moeilijk aan?

 

- Wanneer je de auto voor de BTW tot het privévermogen rekent en dus geen recht hebt op teruggaaf/verrekening van de BTW op de aanschaf en later verwerkte bestanddelen (zoals een voorruit, uitlaat etc.), dan ben je geen BTW verschuldigd bij de verkoop van dezelfde auto.

 

- Als je de auto voor de BTW wél tot het zakelijk vermogen rekent, dan ben je wel BTW verschuldigd bij de verkoop.

 

 

Zo simpel is het.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat onder bestanddelen geen onderhoud valt?

 

Daarnaast Peter is het wel behoorlijk onduidelijk.

Je kunt 2x kiezen voor de 1,5% bijtelling.

1)Een keer wanneer de auto dus zakelijk is en je de auto zonder btw hebt aangekocht.

2)Een keer wanneer je de Prive auto voor zakelijke ritten gebruikt en je op o&b de btw hebt teruggevraagd.

 

Dan vraag ik me dus af wie er überhaupt voor optie 1 kiest.....

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik had de vraag wat aangepast.

Zie nu je reactie.

 

Maar nogmaals wanneer is de auto nu zakelijk, en wanneer Prive als er gebruik wordt gemaakt van de 1,5% bijtelling. In beide gevallen wordt er bjj aanschaf geen btw teruggevraagd

Link naar reactie
  • 0

Je maakt zelf een keuze:

 

- Wanneer je de auto voor de BTW tot het privévermogen rekent en dus geen recht hebt op teruggaaf/verrekening van de BTW op de aanschaf en later verwerkte bestanddelen (zoals een voorruit, uitlaat etc.), dan ben je geen BTW verschuldigd bij de verkoop van dezelfde auto.

 

- Als je de auto voor de BTW wél tot het zakelijk vermogen rekent, dan ben je wel BTW verschuldigd bij de verkoop.

 

Zo simpel is het (heb ik eerder geschreven!).

 

Hoe je daarna een eventuele BTW correctie voor het privégebruik doet is vervolgens afhankelijk van je keuze en wat je precies verder gedaan hebt...

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar nogmaals wanneer is de auto nu zakelijk, en wanneer Prive als er gebruik wordt gemaakt van de 1,5% bijtelling. In beide gevallen wordt er bjj aanschaf geen btw teruggevraagd

Ik vind het een beetje jammer dat je steeds met dezelfde vraag komt, terwijl Peter en ik nu inmiddels al het antwoord een aantal keren hebben gegeven én herhaald. Je zit nu echt een beetje onnodig moeilijk te doen.

 

Je doet ook net of de keuze door iemand uit het luchtledige wordt bepaald volgens een geheime formule. Maar jij bent degene die bepaalt of de auto zakelijk is voor de omzet- en/of inkomstenbelasting. En vervolgens verwerk je dat in je boekhouding consequent volgens je eigen keuze.

 

Aangezien je geen btw hebt teruggevraagd, is het dus des te makkelijker om je aanvankelijke keuze terug te draaien. Je kunt de auto dan volledig privé behandelen en hoeft bij verkoop ook geen btw te rekenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

1)Een keer wanneer de auto dus zakelijk is en je de auto zonder btw hebt aangekocht.

 

(...) Dan vraag ik me dus af wie er überhaupt voor optie 1 kiest.....

 

Het is inderdaad vaak niet heel handig om een auto die je van een particulier, of een "marge-auto" die je van een handelaar, gekocht hebt voor de BTW tot het zakelijk vermogen te rekenen.

 

Maar het mag wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

1)Een keer wanneer de auto dus zakelijk is en je de auto zonder btw hebt aangekocht.

(...) Dan vraag ik me dus af wie er überhaupt voor optie 1 kiest.....

Het is inderdaad vaak niet heel handig om een auto die je van een particulier, of een "marge-auto" die je van een handelaar, gekocht hebt voor de BTW tot het zakelijk vermogen te rekenen.Maar het mag wel.

Het lijkt er op dat optie 1 eigenlijk alleen handig is (beter gezegd: tijdelijk een klein liquiditeitsvoordeel oplevert) als je een auto aanschaft waarover btw is berekend. Bij een marge-auto is het in dit geval misschien wat minder omslachtig als je die gewoon voor zowel omzet- als inkomstenbelasting privé houdt.

::)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.