• 0

Inspiratie voor ondernemers met een webshop

En mogelijk ook voor anderen :)

 

Een aantal jaar geleden werkte ik voor een Belgische verdeler van machines van een Duitse producent. Die Duitse firma heeft enkele digitale magazines die ze enkele keren per jaar uitgeven; over technologie, klantenservice,...

 

Vandaag heb ik hun laatste editie over klantenservice gelezen en een stukje daarvan vind ik wel zo interessant om hier eens te quoten:

 

Job shops should work like Amazon

 

Shipping before the order is received. Amazon forwards certain goods to shipping centers close to the customers that will most probably order them. This shortens delivery times.

 

Many variations in production designs, small batch sizes, quick responses and short

delivery periods. Many operations are constantly asking themselves: How can I do this?

Where can I squeeze a little more out of my equipment? One solution to this puzzling

question is: Streamline your production sequence!

Production planning has become second nature to most shops. Almost everywhere

there is a well-tuned concept dictating which parts are to be produced in which sequence

to keep setup times low, for instance. But this is where reality always intrudes.

Rush orders are received, malfunctions stop the sequence, parts are ordered in more

varieties than before. Often, during the course of ongoing operations, companies do not

recognize that they are drifting ever further away from the theoretically ideal sequence.

The production schedule will not be achieved, and that with a certain degree of probability.

That is why operations should forecast these deviations, too. But virtually nobody

does this! The needed solution, however, is at your fingertips: Data from the production

control system, the machinery controls, and the logistic system – data is generated

everywhere and nobody is using it. But anyone who systematically collects this data

and then makes an automatic evaluation with an eye on certain criteria will recognize

patterns: typical operator errors at machines, defects in the production sequence or in

the production mix. The magic word here is “data aggregation.” Amazon, the Internet

department store, collects and condenses data on customers, purchases and prices for

second-hand goods. In this way the company forecasts the ideal inventory level, price

level and demand. My colleagues and I have accumulated data in a variety of businesses.

Most submit the data for a typical week of work. The results: Ten percent productivity

increases are always possible – even for very well-organized operations.

This is a way for job shops to gain productive time and to handle each individual order

more quickly. In the same way, they can make more reliable forecasts for the customers.

Use your own data! Anything else would be negligent!

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zeker interessant.

 

Vaak praten we hier op HL over de dagelijkse zorgen en obstakels van (meestal) kleine ondernemers.

Maar het is ook leuk om te kijken naar de grote spelers, zoals Amazon en te filosoferen waar het heen gaat met Ecommerce.

 

Wat ik opvallend vind is de trend dat veel Ecommerce bedrijven toch teruggaan naar een (combinatie met) een 'brick and mortar' kanaal. Zo wordt er veel gesproken over dat Amazon mogelijk een deal gaat sluiten met een grote speler als een tankstation-keten.

 

Dit alles om het probleem van 'the last mile' te overwinnen.

Het blijft voor mij vreemd om binnen een uur drie verschillende koeriers drie pakketjes te zien afleveren in dezelfde straat. Er zijn al erg veel oplossingen hiervoor bedacht van afhaalpunten, een 'bezorgbox' aan je huis tot aan drones toe. Niemand heeft nog de echte oplossing.

 

Het 'vooruit bestellen' uit jouw artikel is ook een hele interessante. Nooit meer door het WC papier heen zijn doordat Amazon weet dat ik aan het laatste pak ben begonnen. Ze hebben zelf een 'Amazon-button' uitgebracht hiervoor waar je op kunt drukken als je door je voorraad heen bent. Grappig is dat die button uit kwam op 1 april waardoor veel mensen (ook ik) dachten dat het een grap was.

 

Dit geeft wel aan dat dingen die eerst te gek voor woorden klinken (iets toesturen voordat de bestelling er is) achteraf gezien helemaal niet zo gek zijn. Ik hou in ieder geval van dit 'outside the box' denken.

 

*update* - Nu ik er nog even over nadenk is dit 'vooruit klaar zetten in een distributiecentrum' niet zo heel nieuw. Elke supermarkt geeft een paar keer per dag alle data door aan het hoofdkantoor waar ze bepalen wat naar welke supermarkt gaat gebaseerd op de verwachtingen per winkel voor de komende dagen. Dat is eigenlijk ook 'vooruit leveren' toch?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

*update* - Nu ik er nog even over nadenk is dit 'vooruit klaar zetten in een distributiecentrum' niet zo heel nieuw. Elke supermarkt geeft een paar keer per dag alle data door aan het hoofdkantoor waar ze bepalen wat naar welke supermarkt gaat gebaseerd op de verwachtingen per winkel voor de komende dagen. Dat is eigenlijk ook 'vooruit leveren' toch?

 

Het gaat een stap verder. De grote producenten die aan supermarkten leveren weten realtime de kassaverkopen per filiaal en zijn zo zelf verantwoordelijk voor de voorraadpositie en forecasting per supermarktfiliaal.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gebruik van je eigen data voor productieoptimalisering is een onderdeel van wat in een breder perspectief bekendstaat als industrie4.0, iets waar Duitsland o.a. zwaar op inzet en waar de nederlandse overheid een beetje in achterblijft.

 

Amerikanen hebben een vergelijkbare visie onder de noemer Smart Manufacturing Leadership Coalition

 

Hier een engelse wikipedia toelichting

Link naar reactie
  • 0

De grote producenten die aan supermarkten leveren weten realtime de kassaverkopen per filiaal en zijn zo zelf verantwoordelijk voor de voorraadpositie en forecasting per supermarktfiliaal.

Hoe ver gaat dat? Dragen die producenten dan ook de kosten van de producten die niet meer verkocht kunnen worden omdat ze over de datum zijn? In die gevallen klopte hun forecast immers niet of was die (bewust?) te rooskleurig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mezelf als emz vraag ik me vooral af hoe ik het idee van 'gebruik je eigen data' zelf efficiënt zou kunnen toepassen. Onbewust doe ik dat wel al denk ik maar een meer gestructureerde manier zou mogelijk we interessant zijn. Het is niet enkel iets voor de hele grote bedrijven.

 

@Frans Produceer je ook zelf? De Duitse firma waar ik het over had ken je waarschijnlijk wel; begint met een T en heeft een blauw logo.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0
… De grote producenten die aan supermarkten leveren weten realtime de kassaverkopen per filiaal en zijn zo zelf verantwoordelijk voor de voorraadpositie en forecasting per supermarktfiliaal.

 

Toch zul je er ook de filiaalchef bij nodig hebben want lang niet alles is te voorspellen met historische kassa verkopen. Vorige week was er bij ons kermis op het terrein voor de supermarkt en dan zal toch echt het filiaal moeten doorgeven dat er meer kleine flesjes frisdrank etc ingekocht moeten worden.

 

Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat Amazon automatisch alle verleende vergunningen voor evenementen etc langs loopt om dat ook mee te nemen in hun voorraadbeheer.

 

Automatisering is mooi voor de standaardstromen, maar je hebt nog steeds ervaring nodig om met de speciale situaties om te kunnen gaan.

Link naar reactie
  • 0

Las zojuist een artikel in de Wall Street Journal (betaalmuur link) dat Amazon heeft ontdekt dat mensen goedkoper zijn dan drones. Amazon wil gaan betalen als jij een pakketje bij iemand langs brengt. Dit alles via een Uber achtige app.

 

Er zullen genoeg mensen zijn die zo een zakcentje willen bijverdienen.

Wel weer een gruwel voor de arme pakketbezorgers waar we het hier op HL zo vaak over hebben.

 

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Voor wie bovenstaande link niet werkt, hierbij een rechtstreekse link betaalmuur link

 

Off topic: Uit veiligheid redenen worden veel afgekorte urls op mijn netwerk geblokkeerd (ook bovenstaande) omdat je niet vooraf kunt zien waar je naar toe geleid wordt. Die shorteners zijn misschien aardig om in een krant te plaatsen, zodat je geen lange link hoeft over te tikken. Op een forum waar de echte link toch al niet rechtstreeks zichtbaar is, is een shortener volkomen overbodig.

 

Via de site "longurl.org" kun je de site van een ingekorte url wel weer zichtbaar voordat je er naar toe gaat maar wel weer omslagtig elke keer. /off topic

 

 

Link naar reactie
  • 0
Las zojuist een artikel in de Wall Street Journal (betaalmuur link) dat Amazon heeft ontdekt dat mensen goedkoper zijn dan drones. Amazon wil gaan betalen als jij een pakketje bij iemand langs brengt.
Nou dat is opzienbarend. Ik heb een voorspelling. Eerst besluiten we alle drones af te schaffen en te vervangen door een netwerk van particuliere bezorgers die via een uber-app geactiveerd worden. Dat ontdekt iemand dat je ook een aparte organisatie kan opzetten van professionele bezorgers die eens per dag langskomen, noemen we die bijvoorbeeld postbodes. En aan het einde van de rit gaan we consumptie-distributiecentra in de buurt opzetten, zodat de consument lekker gezond zelf de laatste mijl kan wandelen of fietsen. Ik was nog op zoek naar een inspirerende naam voor zulke plekken.

 

Wat dacht je van uh.... winkels?

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor de afgekorte URL, ik zal er op letten in het vervolg.

Ik heb een voorspelling. Eerst besluiten we alle drones af te schaffen en te vervangen door een netwerk van particuliere bezorgers die via een uber-app geactiveerd worden. Dat ontdekt iemand dat je ook een aparte organisatie kan opzetten van professionele bezorgers die eens per dag langskomen, noemen we die bijvoorbeeld postbodes. En aan het einde van de rit gaan we consumptie-distributiecentra in de buurt opzetten, zodat de consument lekker gezond zelf de laatste mijl kan wandelen of fietsen. Ik was nog op zoek naar een inspirerende naam voor zulke plekken.

Wat dacht je van uh.... winkels?

Tja, zo gek was het vroeger nog niet. Er was maar één postbezorger (mét pet!). De kleine middenstand verdiende ook nog eens wat doordat mensen niet als een gek op Internet voor een paar euro minder de aller allergoedkoopste webwinkel opzoeken 200km verderop. En mijn moeder schreef gewoon een boodschappenlijstje op en plande wat we nodig hadden die week. Als ze wat vergat wist de winkelier haar er aan te herinneren. Ik zag laatst op Kickstarter een 'Internet of Things'-eierrekje dat met een lampje checkte hoeveel eitjes er nog in stonden en bij een tekort het door bluetootht aan je app... Het zal wel vooruitgang zijn.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Frans, ik heb de wiki pagina gelezen.

 

Je schrijft: "De grote producenten die aan supermarkten leveren weten realtime de kassaverkopen per filiaal en zijn zo zelf verantwoordelijk voor de voorraadpositie en forecasting per supermarktfiliaal."

 

Dat de producenten de realtime kassaverkopen inzien is dat alleen voor de bevoorrading? Of verkoopt Albert Heyn ook mijn persoonlijke (bonuskaart) data aan Unilever en co? Dat zou ik wel heftig vinden.

 

Goede opmerking ook van John dat de producent dan niet verkochte artikelen weer moeten terugnemen.

Zo bezien is Albert Heyn alleen maar een 'schappen verhuurder'.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Dat de producenten de realtime kassaverkopen inzien is dat alleen voor de bevoorrading? Of verkoopt Albert Heyn ook mijn persoonlijke (bonuskaart) data aan Unilever en co? Dat zou ik wel heftig vinden.
Albert Heijn is zo ver nog lang niet. Tesco daarentegen verkoopt een heleboel kassadata gekoppeld aan profielintelligentie (dus geen persoonlijke data) aan fabrikanten en zelfs derden die helemaal niks met levensmiddelen te maken hebben, kijk maar eens bij Dunnhumby.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.