• 0

facturen wegstrepen

Dag allemaal,

 

een collega koerier van me heeft een ritje voor mij gereden en ik enkele voor hem. Per saldo is hij mij geld schuldig. Is het voldoende om één enkele factuur te maken, door mij naar hem, met daarop vermeld de ritten die hij mij schuldig is, met daarvan afgetrokken de rit die ik hem schuldig ben? Ik heb dat vaker gedaan met een andere koerier, totdat hij te horen kreeg van zijn boekhouder dat dat niet mocht.

 

Is een andere mogelijkheid misschien het versturen een gewone factuur met daarop al mijn voor hem gereden ritten en apart een creditfactuur met daarop het vermeld wat ik hem schuldig ben? In deze zin is de creditfactuur geen verlaging of kwijtschelding van een eerdere factuur, maar een op zichzelf staande factuur (met de eigenschap dat deze door de afnemer wordt opgesteld ipv de leverancier).

 

Groeten,

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Bart,

Of het nou wel of niet mag op een factuur laat ik me niet over uit. Ik zie ook niet zo gauw de regel/wetregel hierover. Volgens Roel J (boekhouder) mag verrekenen gewoon.

 

Ik vind het overzichtelijk normaal elkaars facturen te versturen en dus daarop de BTW te verrekenen, waar ze thuishoren in het tijdvak van de OB aangiftes.

 

Een van jullie kan daarbij dan een creditnota (zonder btw) opmaken die de facturen met elkaar verrekent en een saldo vermeldt. Blijkbaar weet je boekhouder dus hoe dat verwerkt moet worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit ook vaak, echter met producten.

Ondernemer A koop producten van ondernemer B en vice versa.

Wij sturen elkaar gewoon facturen.

Als ondernemer A voor 1000 euro heeft gefactureerd en ondernemer B voor 600 maakt ondernemer B 400 euro over naar ondernemer A o.v.v. van de factuurnummers.

 

Dus:

 

Factuurnummers xx xx xx, met verrekening van factuurnummers xx xx xx.

 

De boekhouder vindt dit prima en kan de facturen dan eenvoudig boeken.

 

 

Maar het makkelijkste is om de facturen gewoon naar elkaar te betalen, zoveel werk is het nou ook niet en ze kunnen gelijk geboekt worden.

Anders zit je te wachten op de betalingen van de collega ondernemer.

 

Link naar reactie
  • 0

Er wordt hier antwoorden op een niet gestelde vraag gegeven. Het citaat van Roel en de reactie van Marcel gaan over het tegen elkaar wegstrepen van de betalingen zelf. Daar is volgens mij niets mis mee en doen wij ook regelmatig.

 

De vraag was of je ook de verrichtingen tegen elkaar kon wegstrepen, vóórdat er een factuur opgesteld is. In de factuur staat dan alleen het verschil.

Volgens mij kan dat niet, maar ik ben geen expert en doe het incidenteel ook als het erg kleine bedragen betreft.

 

In elk geval vertekent het je financiële plaatje doordat je een deel van je omzet uit de resultatenrekening weglaat. Op papier is je verhouding winst/omzet nu groter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

een collega koerier van me heeft een ritje voor mij gereden en ik enkele voor hem. Per saldo is hij mij geld schuldig. Is het voldoende om één enkele factuur te maken, door mij naar hem, met daarop vermeld de ritten die hij mij schuldig is, met daarvan afgetrokken de rit die ik hem schuldig ben?

Het lijkt me dat deze methode niet de schoonheidsprijs verdient, omdat je hiermee de omzet en kosten van beide ondernemers door elkaar lopen en ook elkaars spiegelbeeld zijn. Door deze methode houd je mogelijk kosten en omzet in allebei de ondernemingen (te) laag.

 

Het lijkt er ook op dat je een verrekening op voorhand doet vanwege het feit dat één van de twee ondernemers geen zin heeft om facturen te sturen. Waarom stuur jij niet gewoon jouw factuur aan die andere koerier? En als jij hem nog geld schuldig bent, dan moet híj daar gewoon een factuur voor sturen. Je bent toch beide ondernemende koeriers. Vraag jezelf af, ben ik mijns broeders hoeder?

 

Overigens zie ik niet echt direct dat er nadelige financiële of fiscale gevolgen zijn van salderen, behalve dan als je beide recht hebt op de kleineondernemingsregeling! Als je namelijk op voorhand gaat salderen, loop je beide die regeling mis (in je eigen nadeel dus).

 

Mijns inziens kun je dit het best als volgt oplossen, als je al de moeite op je wilt nemen om als gratis factuurfabriek voor die concullega-ondernemer wil spelen. Stuur een factuur met de kosten die je in rekening brengt én stuur een self-billingfactuur (binnen een andere, oplopende factuurnummerreeks!) met de kosten die je in rekening brengt namens de ander (aan jezelf). Een self-billingfactuur is overigens niet hetzelfde als een creditfactuur!

 

De factuur boek je vervolgens als omzet, de self-billingfactuur boek je als kosten. De ander doet het omgekeerde in zijn eigen boekhouding. Let bij beide facturen dat je het goede btw-tarief hanteert. Als je klant namelijk geen btw-nummer heeft, dan moet je - voor zover ik weet - de self-billingfactuur zonder btw sturen (je stuurt de self-billingfactuur dan namelijk iemand die niet btw-plichtig is).

 

Als het op betalen aan komt, kun je beide facturen tegelijkertijd voldoen door ze met elkaar te verrekenen. Saldeer de bedragen en benoem beide factuurnummers in de omschrijving van de bankoverschrijving. Of laat de ander salderen als die per saldo een bedrag schuldig is. Je kunt natuurlijk ook de facturen ieder expliciet voldoen, al is dat wellicht een onnodig heen en weer schuiven met geld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat deze methode niet de schoonheidsprijs verdient, omdat je hiermee de omzet en kosten van beide ondernemers door elkaar lopen en ook elkaars spiegelbeeld zijn. Door deze methode houd je mogelijk kosten en omzet in allebei de ondernemingen (te) laag.

@bart da's een kwestie van smaak, want ik vind wat jij doet een uitermate fraaie oplossing. Is de simpelste manier van voor elkaar werken doorrekenen en ik hanteer hem ook wel eens. Ik lever iets aan een ondernemer en hij/zij iets aan mij. Dan maakt een van ons (degene die geld krijgt) een factuur met beide diensten erop. Waarom meer tijd besteden aan administratief werk dan hoogst noodzakelijk?

 

De fiscus wil waar hij recht op heeft (nou ja, wij met zijn allen ;D) en jij en je collega moeten bij een controle schriftelijk bewijs hebben van hoe je hebt berekend dat je dat juist hebt gedaan. Dat kan ook op de manier die jij eerder al deed waarbij je wel beide diensten op de factuur zet, maar alleen btw berekent over het verschil. Als je beide in hetzelfde btw-tarief zit heeft dat geen fiscale gevolgen. Je slaat alleen een bedragen-tegen-elkaar-wegstreep-actie over. Ik zou niet weten hoe de fiscus bij een controle hier een bedrag zou kunnen corrigeren en een van jullie zou kunnen laten nabetalen.

 

Overigens zie ik niet echt direct dat er nadelige financiële of fiscale gevolgen zijn van salderen, behalve dan als je beide recht hebt op de kleineondernemingsregeling! Als je namelijk op voorhand gaat salderen, loop je beide die regeling mis (in je eigen nadeel dus).

@Rachid ik zie inderdaad ook geen negatieve gevolgen van salderen. Kun je misschien even voorrekenen hoe jij een verschil ziet voor de kor? Want ik snap niet hoe je op het idee komt dat daar gevolgen voor zijn. Dat gaat namelijk over het totaal in een jaar af te dragen btw-bedrag onder de streep, dus ook na salderen.

 

@Bart De enige reden die ik kan bedenken waarom die vorige boekhouder het er niet mee eens was, zou te maken kunnen hebben met het niet aansluiten van de rittenadministratie bij de uitgaande factuurnummers. Maar da's met een geeltje met uitleg op de gesaldeerde factuur ook opgelost.

 

Tot zover mijn twee centen.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou altijd twee normale facturen aan elkaar sturen voor omzet, projectadministratie en misschien wel kostenverantwoording (garantie) naar derden. In overleg kun je deze met één betaling (laten) voldoen waarop beide nummers worden vermeld.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Rachid ik zie inderdaad ook geen negatieve gevolgen van salderen. Kun je misschien even voorrekenen hoe jij een verschil ziet voor de kor? Want ik snap niet hoe je op het idee komt dat daar gevolgen voor zijn. Dat gaat namelijk over het totaal in een jaar af te dragen btw-bedrag onder de streep, dus ook na salderen.

Zoals gezegd, in de meeste situaties zullen de fiscale gevolgen uitsluitend virtueel zijn. Maar het op één factuur salderen van eigen omzet en andermans kosten heeft volgens mij wel degelijk consequenties, zeker als één van de of beide ondernemers net wél of net geen recht meer hebben op de KOR, waarbij de facturering of het overlopen van de facturen over het jaar een rol speelt.

 

Eigenlijk vind ik het salderen van omzet en kosten op één factuur principieel gewoon al fout. Als ondernemer ben je gewoon verantwoordelijk voor het factureren van je eigen omzet, waarbij je de btw toepast die jij moet hanteren. En daarbij heb je voor de omzetbelasting ook nog een kleine vrijheid om die omzet in de lopende of (eerste helft van de) volgende maand te factureren. Bij het salderen ontneem je de andere ondernemer die vrijheid. Waarom?

 

Als je ándermans omzet gaat crediteren op je eigen omzetfacturen, gaan er een aantal dingen fout. Allereerst is dit mijns inziens namelijk alleen toegestaan als het gaat om een correctie op je eigen omzet (= creditfactuur) en dat is toch echt iets anders dan je eigen kosten voor een ander factureren (= self-billing). In het geval van self-billing treedt je namelijk op namens de ander en dat kan niet zo maar zonder toestemming van die ander en zonder kennis van zijn fiscale status (is die ander wel of geen ondernemer, wel of niet btw-plichtig, wat is het btw-nummer van die ander?). Ook ontneem je die andere ondernemer om zelf uit te maken in welke maand of dag hij zíjn omzet wil laten vallen.

 

Bovendien heeft het op voorhand salderen ook gevolgen voor het uiterlijk van de aangifte omzetbelasting. Als je alles meteen saldeert en er blijft per saldo een te betalen bedrag over, heb je in je aangifte alleen een bedragje staan bij "af te dragen btw". Als je echter elkaar factureert zoals het hoort, zie je zowel een bedrag bij "af te dragen btw" als "voorheffing" staan. Echter, als jij in december jouw omzet voor december factureert en jouw klant jou eigenlijk pas begin januari wil factureren, dan horen deze afdrachten niet meer in dezelfde boekjaren (althans voor de btw). Hierdoor kan het zijn dat óf de één óf de ander eventuele KOR misloopt in één van de jaren.

 

Maar goed, daarom nam ik nóg een stap terug en vroeg de meer fundamentele - hoewel rethorische vraag "ben ik mijns broeders hoeder?", waarbij het antwoord "Nee!" in mijn ogen impliciet zat ingebakken. Waarom zou je (fiscale) verantwoordelijkheid nemen voor het factureren andermans omzet?

 

Daarom lijkt het me gewoon handiger dat iedereen zijn eigen omzet factureert. En áls je al voor iemand anders factureert, dat je je goed moet vergewissen van diens fiscale positie. En als je ook dát hebt gedaan middels goede onderlinge afspraken, dat je het dan niet via één factuur saldeert, maar via een omzet- en selfbillingfactuur.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@Rachid Het gaat hier om enkele koeriersritjes die ongetwijfeld in juni zijn verricht. En Bart geeft duidelijk aan dat het niet iets is dat vaak voorkomt. Het gaat dus ongetwijfeld niet over enorme btw-bedragen en het is niet zijn gewoonte.

 

Dat kleine ondernemers met weinig winst aan eind van het jaar zo met facturen schuiven dat ze - indien mogelijk - optimaal gebruik kunnen maken van de kor lijkt me duidelijk. Ik snapte alleen niet waarom je daar halverwege een kalenderjaar over begon.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.