• 0

Omzetbelasting terug krijgen [KOR?]

Hi mensen,

 

Voordat ik begin met het uitleggen van mijn verhaal; ik heb uiteraard al rond gezocht op Google en de Belastingtelefoon te bellen. De wachtrij net was 40 minuten hoorde ik echter, dus probeer ik het eerst maar eens hier.

 

Het zit zo:

Ik ben eigenaar van inmiddels twee webshop en val normaliter gezien onder de KOR en de margeregeling. Per jaar hoef ik minder dan €1345 af te dragen. Ik heb echter nog nooit de moeite genomen om ontheffing aan te vragen aangezien ik verwacht dat ik de komende paar jaar misschien wel boven die grens uitkom.

 

Nu ben ik bezig met het invullen van de omzetbelasting over het tweede kwartaal.

In box 1.a heb ik een bedrag van €628 ingevuld waarover normaliter dus €109 omzetbelasting over afgedragen zou moeten worden. Nu heb ik de afgelopen tijd behoorlijk wat investeringen gedaan door middel van het bouwen van een tweede website. Hierop heb ik uiteraard BTW betaald aan de sitebouwer.

Het totale bedrag wat ik het afgelopen kwartaal aan BTW heb betaald voor het bedrijf komt uit op €123. (in te vullen in box 5.b).

De vermindering volgens de KOR zou €109 zijn waardoor ik in totaal €123 zou moeten terug krijgen.

 

Voor mijn gevoel klopt dit niet aangezien ik normaal nooit BTW betaal, dan zou ik het ook niet terug horen te krijgen toch? Ik heb echter totaal geen aanleg voor dit soort zaken. Wellicht dat iemand mij hier kan helpen. Uiteraard zal ik de Belastingdienst zelf later nog proberen te bereiken.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Ifoni, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Voor mijn gevoel klopt dit niet aangezien ik normaal nooit BTW betaal, dan zou ik het ook niet terug horen te krijgen toch?

Ja en nee. Je krijgt wel wat terug, maar alleen het verschil, en je maakt geen gebruik van de KOR

 

Uitleg:

Ten eerste is de KOR van toepassing op het saldo van de af te dragen en de te ontvangen btw, en niet op alleen de af te dragen BTW. Jouw saldo is 109-123 = € -14

 

Ten tweede is de KOR toepassen alleen zinnig als het saldo positief is (m.a.w. de af te dragen BTW hoger is dan te ontvangen BTW). Jouw saldo is nu negatief, en dus pas je de KOR niet toe.

Je doet BTW aangifte en krijgt 123-109 = € 14 BTW terug over het 2e kwartaal

 

Ten derde is de KOR een regeling die je niet per kwartaal maar per jaar toepast. Je kunt dus pas in het 4e kwartaal beoordelen of je wel of niet van de KOR gebruik kunt maken. Dat kan betekenen dat je die 14 Euro eind 2015 misschien weer terug moet betalen als je wel van de KOR gebruik maakt

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

dat klopt niet norbert, dat de KOR toepassen alleen zinnig is als het saldo positief is

als je nu aangfite doet en 14 euro terugvraagt maar in de andere kwartalen wel KOR toepast op het saldo moet je er rekening mee houden dat je eind van het jaar met de jaarberekening KOR die 14 euro weer moet terugbetalen. Dus nu terugvragen is verspilde moeite.

 

Je moet een duidelijke keuze maken ofwel pas je gedurende het jaar de KOR toe en dan doe je dat consequent elk kwartaal, ook als het saldo negatief is, dit heeft formeel dan de status van een voorschot of schatting. Maar dat voorkomt dat je eind van het jaar weer geld moet terugbetalen omdat je een kwartaal met negatief saldo hebt terug gevraagd. Je moet KOR dus altijd op jaarbasis beoordelen.

 

De andere keuze is gedurende het jaar geen KOR toepassen en pas bij de laatste aangifte bepalen of je recht hebt op KOR en hoeveel, deze methode is vooral verstandig voor mensen die nog bijna niets verkopen maar al wel investeren en voor mensen die aan de bovenkant van de bandbreedte zitten en dus redelijke kans hebben om er bij een paar goede maanden over het jaarsaldo heen te schieten en dan alsnog al terugontvangen bedragen weer moeten gaan afdragen.

Link naar reactie
  • 0

dat klopt niet norbert, dat de KOR toepassen alleen zinnig is als het saldo positief is

als je nu aangfite doet en 14 euro terugvraagt maar in de andere kwartalen wel KOR toepast op het saldo moet je er rekening mee houden dat je eind van het jaar met de jaarberekening KOR die 14 euro weer moet terugbetalen. Dus nu terugvragen is verspilde moeite.

 

Je moet een duidelijke keuze maken ofwel pas je gedurende het jaar de KOR toe en dan doe je dat consequent elk kwartaal, ook als het saldo negatief is, dit heeft formeel dan de status van een voorschot of schatting. Maar dat voorkomt dat je eind van het jaar weer geld moet terugbetalen omdat je een kwartaal met negatief saldo hebt terug gevraagd. Je moet KOR dus altijd op jaarbasis beoordelen.

 

De andere keuze is gedurende het jaar geen KOR toepassen en pas bij de laatste aangifte bepalen of je recht hebt op KOR en hoeveel, deze methode is vooral verstandig voor mensen die nog bijna niets verkopen maar al wel investeren en voor mensen die aan de bovenkant van de bandbreedte zitten en dus redelijke kans hebben om er bij een paar goede maanden over het jaarsaldo heen te schieten en dan alsnog al terugontvangen bedragen weer moeten gaan afdragen.

 

Roel, ik heb even een vraag. Mijn situatie is zoals hierboven beschreven. Dit jaar begonnen met een kleine webshop, 2x btw terug gekregen (totaal een bedrag van €94,-) Nu wil ik bij het laatste kwartaal gebruik maken van de KOR. Ik moet dit kwartaal €419,- btw betalen. Deze mag ik natuurlijk nu met €419,- verminderen bij 5d, omdat ik het hele jaar onder de €1346,- zit. Echter wat gebeurd er met die €94,00 die ik eerder heb ontvangen. Moet ik deze ergens verrekenen? Of krijg je daar vanzelf bericht over hoe je deze kunt terug betalen?

 

Ben erg benieuwd naar jou (jullie) antwoord hierover. Had namelijk de BD gebeld, maar daar werd ik niet veel wijzer van.....

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Eva,

 

 

Die 94 euro die je eerder hebt terugontvangen moet je nu in mindering brengen op het te betalen bedrag voor kwartaal 4. dus bij 5d vul je in

 

419 - 94 = 325. Dan blijft het voor het 4e kwartaal dus nog een tebetalen saldo over van 94 euro.

Die moet je terugbetalen omdat je KOR saldo voor heel 2015 325 euro is en je had dus die 94 euro eigenlijk niet terug mogen krijgen.

 

ALs je volgend jaar ook nog denkt onder de kor te vallen dan kun je als je een kwartaal toevallig terugkrijgt in dat kwartaal ook een negatief bedrag invullen bij vraag 5d dan krijg je voor dat kwartaal die btw niet terug.

maar je mag ook net als nu op het einde van het jaar je KOR saldo bepalen en in de kwartalen toch dat bedrag uit laten betalen, alleen moet je dat dus einde van het jaar dan weer terug betalen. om per saldo op 0 uit te komen, wat de KOR regeling is bedoeld om je afdracht van btw te verlagen maar je kunt nooit meer terugkrijgen dan dat je had moeten betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

even een vraag naar aanleiding van de opmerkingen hierboven.

Ik heb jarenlang het zo geregeld voor mijzelf en andere mensen dat als men btw zou terugkrijgen in een bepaald kwartaal, ik een negatief getal invul bij 5d. Dit om te zorgen dat men niet eerst iets terugkrijgt om het vervolgens eind van het jaar eventueel weer terug te moeten betalen.

Ikzelf vind dit veel handiger. Ik vind het namelijk niet handig om bijvoorbeeld het eerste kwartaal geld terug te krijgen, maar dit vervolgens eind van het jaar weer in te leveren omdat het eindtotaal ergens anders op uitkomt.

Echter, de belastingdienst (een behoorlijk chagrijnige en onbeleefde dame die me niet wilde laten uitpraten trouwens) belde laatst om te zeggen: "Nee nee nee dit mag niet. Dit gaat helemaal fout. Ik heb zo geen overzicht. Dit kan niet zo. Dit moet anders."

Toen ik haar wilde uitleggen waarom ik dit deed en hoe het 'systeem' dan zou werken, kreeg ik de kans niet uit te praten.

Nu zit ik met de vraag: mag dit wel? Een negatief getal bij de KOR invullen? En dat je pas eind van het jaar middels bijv een suppletie de juiste cijfers over het hele jaar invult? Uiteindelijk krijgen ze dan toch gewoon de juiste info?

Heb in bijna 10 jaar geen gedoe gehad en nu ineens 'mag het absoluut niet' volgens 1 dame.

 

Ik hoor graag van jullie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Eva,

 

 

Die 94 euro die je eerder hebt terugontvangen moet je nu in mindering brengen op het te betalen bedrag voor kwartaal 4. dus bij 5d vul je in

 

419 - 94 = 325. Dan blijft het voor het 4e kwartaal dus nog een tebetalen saldo over van 94 euro.

Die moet je terugbetalen omdat je KOR saldo voor heel 2015 325 euro is en je had dus die 94 euro eigenlijk niet terug mogen krijgen.

 

ALs je volgend jaar ook nog denkt onder de kor te vallen dan kun je als je een kwartaal toevallig terugkrijgt in dat kwartaal ook een negatief bedrag invullen bij vraag 5d dan krijg je voor dat kwartaal die btw niet terug.

maar je mag ook net als nu op het einde van het jaar je KOR saldo bepalen en in de kwartalen toch dat bedrag uit laten betalen, alleen moet je dat dus einde van het jaar dan weer terug betalen. om per saldo op 0 uit te komen, wat de KOR regeling is bedoeld om je afdracht van btw te verlagen maar je kunt nooit meer terugkrijgen dan dat je had moeten betalen.

 

 

 

 

Mijn bericht gaat dus over bovenstaande, en dan met name het laatste deel van het bericht. Over het negatieve getal invullen bij de KOR.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Julia,

 

Ik gebruikt deze pragmatische methode ook al jaren en ik denk vele collega's met mij.

Hiermee voorkom je het onnodig heen en weer schuiven van bedragen.

Bovendien ondervindt de belastingdienst er geen enkel nadeel van.

 

Formeel heeft de medewerkster wel gelijk, maar dit lijkt mij toch de handigste oplossing.

 

Probeer eventuele BTW-correcties in een volgende BTW-aangifte binnen hetzelfde jaar te maken.

Dat mag bij BTW-correcties tot € 1.000.

Een suppletie is dan niet nodig.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.