• 0

Herrie in de BV, ontslag nemen

Hoi!

 

Vraag: Ik zit met 4 aandeelhouders in een BV waarvan 3 bestuurders. Ik ben daar 1 van. Echter ben ik er vandaag achter gekomen dat er mismanagement heeft plaatsgevonden en er geld is weggehaald. Hier wil ik niks mee te maken hebben, dus ik wil ontslag nemen als bestuurder. Is het dan mogelijk dat ik mijn aandelen en die bijbehorende waarde behoudt?

 

Groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen idee of dat kan. Maar hoe dan ook die 'geldverduistering' of hoe je het ook noemen wilt, moet wel worden opgelost door jullie allen. Het is tenslotte gebeurd ten tijde dat jij ook bestuurder was. Je lost dat niet zo even op door op te stappen.

 

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Maar alles is buiten mij om gebeurd, ik wist nergens van en toen ik er vanochtend achter kwam heb ik ze direct geconfronteerd. Het was fout volgens hun dus ze geven het toe. Ik ben toch niet verantwoordelijk als ik nergens van weet? Mismanagement?

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg ook niet dat jij verantwoordelijk bent voor het handelen van de andere bestuurders. Maar het is een interne BV aangelegenheid gebeurd toen jij ook nog bestuurder was. Als de BV om de een of andere reden omver valt en dit komt naar boven, dan lijkt mij de kans groot dat jij ook aansprakelijk wordt gesteld. Daarom zeg ik dat je dit moet oplossen. Je ontloopt het niet door er gewoon even uit te stappen. Dat zou te makkelijk zijn.

 

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

De kans dat de BV omvalt hierdoor is zeker aanwezig. Maar, omdat ik zelf van niks wist kon ik niet eerder ingrijpen. Morgen zal ik direct beginnen met het eisen van het volgende:

 

-Geldbedrag per direct terug op de rekening (Lastig, ik weet dat dit geld er niet is, en dan?)

-Inzien volledige administratie (Geen volledige inzage

-Internetbankieren toegang verlenen (Geen inzage meer, ondanks herhaaldelijk vragen)

 

Iedereen heeft een beslissingsbevoegdheid tot een bedrag van 2500,-. Ik weet dat 1 factuur hierboven moet uitkomen, maar hier heb ik dus nooit voor getekend. Kan ik hier nog wat mee?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Echter ben ik er vandaag achter gekomen dat er mismanagement heeft plaatsgevonden en er geld is weggehaald.

 

Wat is volgens jou "mismanagement"?

 

Wat betekent dat: "geld is weggehaald"?

 

Jouw verhaal is (zacht uitgedrukt in mijn ogen) niet heel duidelijk. Dus duidelijke antwoorden krijgen, als dat überhaupt mogelijk is op deze wijze, zal je volgens mij niet krijgen zonder meer informatie over de situatie te geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, even een duidelijkere omschrijving.

 

Er zou een investering worden gedaan in de BV van 50k waarvan 40k direct. (door een investeerder) De overige 10k zou worden gedaan op het moment dat dat nodig wordt, maar zou sowieso komen. Dat is wat mij is verteld.

 

Nu blijkt dat een van de aandeelhouders hierover heeft gelogen, die 10k allang -contant- in ontvangst heeft genomen en gebruikt heeft om zijn andere onderneming draaiende te houden. Ik was hier niet van op de hoogte, überhaupt niet van het al verstrekken van deze 10k. Toen ik er vandaag achterkwam heb ik direct geëist dat dat geld terug kwam, maar dat is niet mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

En nog steeds snap ik 'em niet:

 

Wie heeft 10.000 contant betaald?

En aan wie? Aan de BV? (hoe kan je 10.000 contant aan "een BV" betalen trouwens...? Hebben jullie een soort 'kassa' met een geldlade?)

 

En waarom heeft die persoon dat gedaan... Zonder een overeenkomst/contract/iets?

 

Want jij roept nu "Gelogen!" en "Direct geëist!" en zo verder, maar op basis waarvan is de vraag...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of sprake is van mismanagement van jou en de overige bestuurders wegens gebrekkig toezicht kan ik niet beoordelen. Feit blijft wel dat zelf ontslag nemen als bestuurder nemen (bestuurders)aansprakelijkheid niet beperkt of en je nu zelfs meer schade toebrengt of toestaat

 

Tijd om de rol als bestuurder (en je aansprakelijkheid in privé vermogen) serieus te gaan nemen: dit is fraude

 

Wat mij betreft schakel je onmiddellijk een advocaat in en dwing je direct inzage in de volledige administratie, en laat de rekeningen en toegang tot het pand direct blokkeren.

Bij geen volledige medewerking volgt aangifte van fraude. Of wellicht adviseert de advocaat je om dat sowieso te doen

 

En waar is of blijft de derde bestuurder? Waarom trekken jullie niet samen op tegen nummer 3?

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Die 10.000 is contant betaald door de investeerder van de BV aan dus een van de mede-aandeelhouders. Vervolgens is dit niet aan mij gemeld, sterker nog, pas toen ik vanmiddag doorvroeg kwam na 4 keer vragen het antwoord dat het in een ander bedrijf is gestopt ivm geldproblemen daar.

 

De derde aandeelhouder was hier ook van op de hoogte. Eigenlijk ben ik dus de enige die dat niet was..

Link naar reactie
  • 0

De derde aandeelhouder was hier ook van op de hoogte. Eigenlijk ben ik dus de enige die dat niet was..

Ik begrijp er steeds minder van. Of je vertelt het niet goed, of je vertelt niet het hele verhaal

 

Je meldt dat er 3 bestuurders en 4 aandeelhouders zijn. Ik mis dus nog 1 persoon: was de 4e aandeelhouder niet-bestuurder (de financier?) hiervan ook op de hoogte?

 

Überhaupt: wist de financier dat zijn geld in een ander bedrijf gestopt werd en daar toestemming voor verleend? Lijkt me namelijk dat in dat geval die investering volledig los staat van de nog te realiseren investering in dit bedrijf

 

Wat mij betreft: nog steeds een advocaat inschakelen, en desnoods niet 1 maar 2 bestuurders vrijwillig op non-actief totdat de onderste steen boven is.

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Oke, even een duidelijkere omschrijving.

 

Er zou een investering worden gedaan in de BV van 50k waarvan 40k direct. (door een investeerder) De overige 10k zou worden gedaan op het moment dat dat nodig wordt, maar zou sowieso komen. Dat is wat mij is verteld.

In welke vorm? Lening of kapitaalstorting? Is er een overeenkomst? Waarom heeft het bestuur die investeerder niet aangesproken?

Nu blijkt dat een van de aandeelhouders hierover heeft gelogen, die 10k allang -contant- in ontvangst heeft genomen en gebruikt heeft om zijn andere onderneming draaiende te houden.

Aandeelhouder of bestuurder?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Feiten:

 

Er zijn 4 aandeelhouders

3 aandeelhouder-bestuurders

1 investeerder

 

Ik ben 1 van de aandeelhouder-bestuurders.

 

De investeerder heeft een toezegging gedaan van 50k AGIO. De betreffende aandeelhouder-bestuurder heeft dit contact gehouden, en heeft naar ons gecommuniceerd dat er 40k direct zou worden gestort en 10k op het moment dat het nodig was.

 

Op dit moment is het nodig, dus kaartte ik dat in de wekelijkse vergadering van vanochtend aan. Toen kwam dus - uiteindelijk - het bericht dat die 10k al helemaal in het begin was vergeven aan de betreffende aandeelhouder-bestuurder. De 2e aandeelhouder-bestuurder was hiervan op de hoogte maar heeft mij niet ingelicht. Dit speelde enkele maanden terug. De investeerder zelf is hier ook niet van op de hoogte.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.