• 0

Onderzoeksconcept gericht op het MKB

Omschrijving van je concept:

Samen met een andere freelance onderzoeker ben ik bezig met het opzetten van een onderzoekbureau dat zich richt op het Midden en Kleinbedrijf. Wij denken dat veel MKB-bedrijven niet de menskracht en het budget hebben om gedegen onderzoek uit te voeren terwijl hier wel degelijk behoefte aan is. Door de overheadkosten laag te houden en tegelijkertijd te werken met senior onderzoekers maken wij het uitvoeren van gedegen onderzoek ook voor deze organisaties toegankelijk.

 

Typen onderzoek die wij willen aanbieden zijn o.a. klanttevredenheidsonderzoek, werkbelevingsonderzoek, haalbaarheidsonderzoek imago onderzoek, pre-en posttesting en web analytics. Wij willen een aantal standaardonderzoeken ontwikkelen en daarnaast ook maatwerk oplossingen aanbieden.

 

Wij willen ons met name richten op bedrijven van 20 tot 80 werknemers. Op dit moment hebben wij nog geen specifeke branche waar we ons op willen richten.

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Wij hebben binnen ons netwerk een aantal eigenaren/oprichters van onderzoeksbureaus geinterviewd om feedback te geven op onze plannen. Ook hebben we binnen ons netwerk een paar MKB'ers geïnterviewd. Op basis van deze feedback gaan we o.a. onze website (nu nog in concept) professionaliseren.

 

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

We willen met ons concept inspelen op de (latente) behoefte aan marketing research en web analytics binnen het MKB. Voordat we van start gaan willen we zelf een kwalitiatief vooronderzoek houden wat deze behoeften zijn en waar voor ons de belangrijkste kansen liggen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Voor zover wij kunnen overzien zijn wij het eerste bureau dat zich direct op het MKB richt.

Aangezien wij nauwelijks overheadkosten hebben (geen kantoor, werken in de cloud etc..) en beschikken over een netwerk van senior onderzoekers denken wij goede kwaliteit tegen relatief lage kosten te leveren.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Wij zouden het liefst bij een aantal MKB'ers die verantwoordelijk zijn voor de marketing een kopje koffie willen komen drinken. In circa 30 minuten willen wij ons concept uitleggen en hier face to face feedback op krijgen. Tijdens het gesprek willen we er ook achter zien te komen waar binnen het MKB zoal behoefte aan is op het gebied van marketing research en web analytics. Als wij bij u welkom zijn of u weet iemand bij wie wij welkom zijn (liefst in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht) om langs te komen dan horen wij dat graag!

 

Ook feedback op onze website mkbresearch.com (zowel inhoudelijk als op 'look and feel') is van harte welkom. Op dit moment maken wij nog gebruik van een gratis wordpress format met al zijn beperkingen maar we willen deze binnenkort upgraden.

 

Mod edit: titel aangepast naar nieuw inzicht van TS

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Edo,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ik ga proberen om meer reacties op dit topic uit te lokken.

 

Op Higherlevel vind je weinig eigenaren, beslissers of inkopers van ondernemingen met pakweg 20 tot 80 werknemers, maar laten we dit even vergeten. Ik heb geen idee of jullie claim t.a.v. behoefte naar jullie diensten daarbij leeft.

 

Sterk vind ik de 'Wie zijn we?', minder de 'Wat doen we?'.

 

Zwakke elementen van de website vind ik verder de kopjes 'typen onderzoek' en 'web analytics' als je deze vergelijkt op inhoud en diepgang. Dat roept vraagtekens op. Kent web analytics geen uitsplitsing waar jullie als onderzoekers op in kunnen haken? Waaruit blijkt dat jullie als senior onderzoekers experts zijn op dit gebied?

 

Grappig dat jullie ook weer een vragenlijst maken van de contactpagina, maar ik zou deze wervender maken en contactgegevens ook direct op de 'wie zijn we?' plaatsen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Ik ga proberen om meer reacties op dit topic uit te lokken.

 

Op Higherlevel vind je weinig eigenaren, beslissers of inkopers van ondernemingen met pakweg 20 tot 80 werknemers, maar laten we dit even vergeten. Ik heb geen idee of jullie claim t.a.v. behoefte naar jullie diensten daarbij leeft.

Dan neem ik graag de bal aan om die door te spelen naar het middenveld.

 

Ik denk dat je propositie verkeerd is. Mijn opdrachtgevers zijn mannen tussen de 40 en 55 jaar, maar ik zou het niet in mijn kalende kop halen om mijn advieswerk zo in de markt te zetten. Dat je onderzoek uitvoert voor kleine MKB-bedrijven, is irrelevant. Dat is geen doel, hooguit de uitkomst van het type onderzoek dat je aanbiedt en van de klanten die je werft (en weigert).

 

Zakelijk en inhoudelijk begrijp ik die zelfopgelegde beperking evenmin. Je kunt toch prima een imago-onderzoek uitvoeren voor een bedrijf met 500 werknemers? Of een segmentatieonderzoek voor een landelijk opererende onderneming met 2.000 mensen? Je laat omzet, professionele uitdagingen en leuk werk liggen.

 

Ik zou dat “MKB” over de hele linie afzwakken, ook omdat het soms als badinerend synoniem van “kleine bedrijfjes” wordt ervaren. Zet wat meer in op de gaten (wat levert onderzoek je op) en wat minder op de boren (de onderzoeksmethoden). Mensen die al weten wat een imago-onderzoek is, vinden je vanzelf wel; je uitdaging is het werven van opdrachtgevers die concrete problemen willen gaan aanpakken, niet van mensen die al zo ver gevorderd zijn in het probleemoplossingsproces dat zij exact weten hoe het bijbehorende onderzoek heet en moet worden uitgevoerd.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie feedback.

 

@Highio: dank voor de tips. We gaan n.a.v. je suggesties na het weekend verbeteringen doorvoeren.

@Richard: 'under construction' is weggehaald. En we hopen het inderdaad al snel erg druk te gaan krijgen.

 

@Ward: we kiezen bewust ervoor om ons te richten op het MKB omdat er al ontzettend veel onderzoeksbureaus zijn die zich op de grotere bedrijven richten. Het zal voor ons erg moeilijk zijn om ons daar te onderscheiden. Die markt is behoorlijk verzadigd. Onderzoeksbureaus die zich op het MKB richten zijn er voor zover wij weten niet. Voordeel is dat het voor ons een enorme vijver is om in te vissen. Nadeel zijn de vaak wat krappere budgetten.

 

Denk je dat het al helpt als we in de eerste alinea van de homepage wat minder expliciet vermelden dat we ons op het midden en klein bedrijf richten?

 

We zijn van plan om de teksten nog wat in te korten en e.e.a. kernachtiger te verwoorden. Goede tip om meer in te zetten op de gaten en minder op de boren.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het erover dat het MKB voor jullie een grote vijver is om in te vissen, dat lijkt prima, maar wat lossen jullie precies op?

 

En wat betreft het kopje koffie drinken met MKB-ers, dat kun je virtueel ook hier doen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.