• 0

Arbeidscontract - jaarcontract van medewerker ontbinden na 6 maanden

Beste mensen,

 

Momenteel heb ik een medewerker binnen mijn bedrijf met een jaarcontract. Een half jaar geleden heb ik hem aangenomen en een jaarcontract gegeven. Ik loop tegenwoordig steeds vaker tegen een aantal negatieve kanten aan van deze medewerker (niet echt collegiaal, komt naar mijn mening soms deadlines niet na). Nu denk ik erover na hem te 'ontslaan'.

 

Ik heb onlangs al een gesprek met hem gehad waarin ik hem een voorstel heb gedaan namelijk: tot het einde van deze maand blijven werken en dan afscheid van elkaar nemen. Hij krijgt dan nog een maand extra van mij uitbetaald. Hij gaf vervolgens op zijn beurt aan dat hij een jaarcontract heeft, daar heeft hij ook een punt.

 

Het volgende staat tevens in het arbeidscontract opgenomen:

 

Opzegging

De arbeidsovereenkomst kan zowel door de werkgever als door de werknemer

worden opgezegd. De werkgever zal een door hem gedane opzegging

onverwijld schriftelijk bevestigen. De opzeggingstermijn begint op de eerste

dag van de volgende kalendermaand.

 

Opzeggingstermijn werkgever

De opzeggingstermijn, die de werkgever tegenover de werknemer in acht zal nemen, bedraagt 1 maand.

 

Hier kwam ik pas later achter. Contracten werden in het verleden namelijk door een personeelslid geregeld.

 

Wat is in deze kwestie verstandig? Kan ik deze medewerker alsnog ontslaan dmv bovenstaande? Zo niet, is het dan wellicht een optie om hem een ander aanbod te doen?

 

Ik verneem graag jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan ik deze medewerker alsnog ontslaan dmv bovenstaande?

Nee, niet zonder naar de kantonrechter toe te moeten.

Ook met een tussentijds opzegbeding moet je als werkgever naar de kantonrechter voor ontbinding, tenzij de opzegging op initiatief van de werknemer komt of met wederzijdse instemming gebeurt.

 

Zo niet, is het dan wellicht een optie om hem een ander aanbod te doen?

Ja, met wederzijdse instemming kun je tussentijds ontbinden zonder kantonrechter. Zorg wel voor een goed geformuleerde vaststellingsovereenkomst zodat de werknemer WW rechten behoudt.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie, helder antwoord! Schiet me nu wel te binnen dat de werknemer officieel nog geen volle 6 maanden in dienst is. Zijn contract is namelijk per 1 april dit jaar ingegaan. Ik weet niet of dat nog iets uit maakt? Ik las onlangs namelijk dat je het dan nog via het UWV kan aanvragen. Geen idee of dat ook in deze situatie van toepassing is?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Je wilt iemand ontslaan vanwege niet voldoende functioneren. Dan zul je eerst - leve het nieuwe ontslagrecht - een gedegen dossier op moeten bouwen. De kans is groot dat het het goedkoopst is gewoon door te betalen tot einde contract (en tijdig aanzeggen dat het contract niet verlengd wordt).

Link naar reactie
  • 0

Je mag inderdaad niet zomaar opzeggen als werkgever, ook al staat de mogelijkheid van tussentijdse opzegging in de arbeidsovereenkomst. Je zult, bij deze achtergronden en als de werknemer niet meewerkt aan beëindiging, inderdaad naar de kantonrechter moeten voor ontbinding. Voordat je daar voldoende dossier voor hebt opgebouwd als het om disfunctioneren gaat, ben je nog wel enige tijd bezig. Dan krijg je ook nog de kosten en risico's van de procedure. Of dat opschiet wanneer het contract nog ongeveer een half jaar duurt is de vraag.

 

In zo'n situatie is daarom vaak verstandiger om:

 

1. Een goed gesprek te hebben, zoveel mogelijk de lucht te klaren en de werknemer het contract uit te laten werken (dan wel inderdaad tijdig aanzeggen dat niet verlengd wordt). Je hebt dan misschien niet de optimale werknemer, maar bespaart wel tijd en kosten van ontslag.

 

OF als het voorstaande echt niet meer gewenst is:

 

2. Een vertrekregeling met wederzijds goedvinden (vaststellingsovereenkomst) uitonderhandelen. Het kan inderdaad dat werknemer meer wil dan enkel die ene maand die je noemde om mee te werken. Dat is ook niet irreëel. Je zult dan kunnen verkennen hoeveel hij dwarsligt en ergens een grens trekken. De ervaring leert dat werknemers ook niet graag 'ongewenst' in dienst blijven.

 

Een variant is tot slot nog om op werk naar werk aan te sturen. Als het dan meezit vindt hij iets en gaat hij voor de einddatum uit dienst om aansluitend elders te werken. Zit het tegen, dan werkt hij het contract uit.

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.