• 0

Hoe maak ik ruimte voor vernieuwing in mijn bedrijf?

Hallo Iedereen,

 

Ik heb nu bijna 10 jaar een eigen bedrijf alleen kom ik een beetje op het punt dat ik meer wil doen dan dat ik op dit moment kan. Moet ik daarom klanten afstoten zodat ik speelruimte krijg voor nieuwe klanten. Of moet ik zorgen voor personeel zodat ik daardoor speelruimte krijg. Of moet ik zorgen dat mijn tijd anders ingedeeld wordt wat betekend dat ik meer 'savonds moet werken zodat ik daardoor meer speelruimte krijg. Misschien dat er iemand is die mij hiermee verder kan helpen. Op de een of andere manier kom ik er niet helemaal uit waar ik heen wil met het bedrijf behalve dat ik weet dat ik het wil laten groeien.

 

Alvast bedankt

Henk Feenstra

 

Wil je meer weten? Vragen... anders wordt het verhaal in het begin al misschien heel lang en dan ziet niemand denk ik door de bomen het bos..

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Henk,

 

Kun je iets meer vertellen over de activiteiten die jouw bedrijf nu uitvoert.

Zonder deze informatie blijft het bij wat algmeenheden, hebben we wat meer info dan kunnen we op HigherLevel best een eind met je mee denken ;)

 

Ik kan me voorstellen dat je zelf ook wel ideeen hebt over andere activiteiten, deel die zoveel mogelijk met ons.

Zie het als een puzzle waarbij de stukjes langzaam op hum plek vallen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een graveerbedrijf. Ik maak naamplaten voor bij mensen aan de deur maar ik maak ook de bordjes voor de electrotechniek. In de meterkasten en regelkasten e.d. Ook maak ik de bordjes voor patchpanelen (telecom). Ik zit in een heleboel takken van het bedrijfsleven. Aan de ene kant zorgen die takken voor een heleboel afwisseling maar de ene tak levert meer op dan de andere. Maar daarbij komt ook weer dat de ene tak een constantere "flow" heeft dan de andere. Het is misschien moeilijk uit te leggen in een kort verhaal.

Iedere tak van mijn bedrijf heeft een voor en een nadeel. Het gaat met het bedrijf over het algemeen genomen goed maar het kan vele malen beter. En toch kom ik nu tijd te kort terwijl ik weet dat er meer in zit.

 

Maar daarbij komt dat ik soms het idee heb dat ik in bepaalde markten mijn tijd zit te verdoen terwijl ik later denk van ja maar zonder die markt had ik geen inkomsten of juist dat beetje extra gehad. Dus zomaar een bepaald deel afstoten is er ook niet bij.

 

Ik zoek iemand die samen met mij een plan op kan zetten wat ten eerste haalbaar is. Realistisch is en uitvoerbaar is.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik je het flowproces van opdrachten door jouw organisatie eens (opnieuw?) tegen het licht moet houden.

Kun je nog ergens een efficientieslag maken, kun je het conntact met opdrachtgevers vereenvoudigen, of kun je ergens in de productie de flow verbeteren.

Misschien een idee om iemand die helemaal blanco is eens kritisch naar je orderflow te laten kijken.

Het zou mij niet verbazen als je hiermee de tijd kunt winnen die je op dit moment "mist".

Bijvoorbeeld door klanten rechtstreeks plaatjes aan te laten maken via een webapplictie ?

Link naar reactie
  • 0

Beste Merkava (en andere lezers),

 

Ik denk dat het zoiezo wel goed is als iemand die helemaal blanco is naar het bedrijf zelf kijkt. Hoe gaat het intern en wat kan er verandert worden. Sinds kort doe ik alles weer alleen (met hulp van mijn vrouw in de administratie) en stuur ik dus ook alle "processen" zelf aan. Op deze manier hoop ik een beetje cash flow te creeeren maar voor mijn gevoel benadeel ik daar ook direct het groeivermogen van het bedrijf mee. Misschien dat ik zelf niet ver genoeg vooruit kijk. Er is al een keer iemand geweest die naar het bedrijf heeft gekeken maar dat was puur gebaseerd op het kosten drukken en uitzoeken op welke punten er bezuinigd zou kunnen worden. Dat is allemaal goed gegaan. Maar uiteindelijk is het bedrijf er inhoudelijk niet op vooruit gegaan. Misschien vraag ik wel teveel van degene die mij evt. zou willen helpen. En ik weet ook dat voor niks de zon op gaat alleen heeft het bedrijf financieel geen middelen om een extern onderzoeksburo in te huren.

Dus ook vandaar mijn vraag hier.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Merkava (en andere lezers),

 

Ik denk dat het zoiezo wel goed is als iemand die helemaal blanco is naar het bedrijf zelf kijkt. Hoe gaat het intern en wat kan er verandert worden. Sinds kort doe ik alles weer alleen (met hulp van mijn vrouw in de administratie) en stuur ik dus ook alle "processen" zelf aan. Op deze manier hoop ik een beetje cash flow te creeeren maar voor mijn gevoel benadeel ik daar ook direct het groeivermogen van het bedrijf mee. Misschien dat ik zelf niet ver genoeg vooruit kijk. Er is al een keer iemand geweest die naar het bedrijf heeft gekeken maar dat was puur gebaseerd op het kosten drukken en uitzoeken op welke punten er bezuinigd zou kunnen worden. Dat is allemaal goed gegaan. Maar uiteindelijk is het bedrijf er inhoudelijk niet op vooruit gegaan. Misschien vraag ik wel teveel van degene die mij evt. zou willen helpen. En ik weet ook dat voor niks de zon op gaat alleen heeft het bedrijf financieel geen middelen om een extern onderzoeksburo in te huren.

Dus ook vandaar mijn vraag hier.

 

Geen probleem, daar is dit forum ook voor.

 

Je geeft aan dat van dit onderzoek het bedrijf er inhoudelijk niet op vooruit gegaan is.

Maar wat wil je zelf.

Wil je doorgaan met het graveren van plaatjes.

Maak eens een kosten/batenanalyse van je huidige klanten.

Vind je er één bij die niet veel rendement oplevert dan kun je besluiten die klant eruit te knikkeren, de tijd die je nu overhoud ga je investeren in iets nieuws.

 

Maar wat voor nieuws wil je eigenlijk ?

Moet dit gerelateerd zijn aan je huidige bezigheden of iets anders.

Je kunt proberen uit te zoeken of je huige klanten behoefte hebben aan een nieuw product of dienst die je er naast kunt doen.

 

Vernieuwing komt niet aanwaaien, daar moet je wel iets voor doen.

Link naar reactie
  • 0
Maar daarbij komt dat ik soms het idee heb dat ik in bepaalde markten mijn tijd zit te verdoen terwijl ik later denk van ja maar zonder die markt had ik geen inkomsten of juist dat beetje extra gehad. Dus zomaar een bepaald deel afstoten is er ook niet bij.

 

Het is niet ondenkbaar dat als je verregaande keuzes zou hebben gemaakt over je de markt waarin je actief wil zijn de tijd en energie die 'dat beetje extra' hebben gekost besteed hadden kunnen worden aan lucratievere klanten.

Er is wel lef voor nodig om 'nee' te zeggen tegen kansen en geld, maar uiteindelijk is dat wél hoe je uit je huidige situatie in een andere situatie terecht kunt komen. Idem dito voor het vrijmaken van tijd en energie voor vernieuwing.

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom Henk!

 

Kun je uit je cijfers afleiden met welke activiteiten je omzet haalt en waar je winst vandaan komt? Kun je uit je cijfers afleiden met welke klantgroepen je de meeste omzet en winst haalt? Daarmee kun je immers vaststellen welke activiteit voor welke klanten het meest interessant is. Je kent zelf de achterliggende verbanden wel. Activiteit A is bijvoorbeeld niet erg winstgevend, maar wel belangrijk om klantengroep X van dienst te zijn, en dat is toevallig net de groep die winstgevende activiteit B overeind houdt. Combineer dat met je visie op de markt (klantgroep Y wordt belangrijker, activiteit C is aflopende zaak) en je kan prioriteiten stellen en keuzes maken.

 

Volgens mij weet je dat trouwens al. Het klinkt alsof je een hoofdactiviteit hebt (veel omzet maar weinig winst) en een paar nevenactiviteiten (mooie winst maar nog weinig omzet of afhankelijk van enkele opdrachtgevers) waar je je meer op zou willen toeleggen. Misschien kun je die hoofdactiviteit aan een van je betere medewerkers toevertrouwen en je eigen tijd vooral op de kansrijke activiteiten en klanten richten.

 

Heb je gemotiveerde medewerkers die een deel van de verantwoordelijkheid kunnen en willen overnemen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat vernieuwing/verandering niet komt aanwaaien dat weet ik.

Wat ik zelf wil: Doorgaan met het graveren van naamplaatjes. Dat is wel wat ik leuk vindt. En dan hoef ik het zelf niet te doen maar wel het bedrijf op zich. Een kosten/batenanalyse? Hmm dan komen we bij struikelblok 1. Financieel inzicht. Iedere keer als ik zoiets (probeer) te maken komt eruit dat ik mega veel winst moet draaien. En als ik dan naar mijn banksaldo kijk dan valt dat is daar niks van zichtbaar. Het is ook heel moeilijk om (vind ik) tijd door te bereken omdat de kans bestaat dat je prijzen te hoog zijn t.o.v. de concurrent.

Rendement naar aanleiding van een klant. Punt 2 waar ik tegen aan loop is dat ik geen (ras)verkoper ben. Ik kan goed met mensen opschieten. Dat is het probleem niet. Alleen ik ben geen verkoper. Dus in mijn auto stappen en een willekeurig industrie terrein oprijden om mijn produkten aan bedrijven te presenteren lukt mij niet. Heb het een paar keer geprobeert maar iedere keer ben ik met mijn gedachten ergens anders. Ik heb op dat moment ook geen zicht op wat er aan werk binnenkomt en of dat qua deadline allemaal haalbaar zou zijn. Korte levertijden is een pre in dit werk.

 

Wat voor nieuws wil ik eigenlijk. Eigenlijk heel simpel en wat iedereen wil. Groeien. Maar of dat in de lengte, breedte, diepte is. En vooral hoe. Waar moet ik mijn groei in zoeken. Huidige markt. Nieuwe markt. Kosten bepaalde klanten echt geld of zijn die met een beetje meer inzit om te draaien naar klanten die geld op leveren. En hoe kom je daarachter cq reken je dat uit.

 

Het bedrijf heeft een complexe structuur. Iedere tak heeft zijn eigen prijzen, zijn eigen opbrengsten en zijn eigen kosten. Hiermee bedoel ik dat bijvoorbeeld de schoenreparatiewinkels een voorbeeld toren hebben om te verkopen. Die kost geld. Een eenmalige investering van mijn kant. Aangezien deze mensen geen geld voor dat soort dingen over willen hebben omdat zij zichzelf zien als verkoper van mijn produkten. Die tak kost veel tijd maar heeft daarintegen ook redelijke opbrengsten. Je moet alleen veel van deze bedrijven hebben wil het genoeg geld opleveren.

Maar dat bedoel ik dus met iedere tak heeft zijn eigen prijzen/kosten/opbrengsten.

 

Maar hoe komt je er achter wanneer een klant rendabel is of wanneer een klant alleen maar geld kost. Ik bedoel een klant die bijvoorbeeld 500 euro per jaar besteed en iedere maand 1x een fax stuurt met zijn opdracht. Die binnen een maand betaald. 1x per maand belt (10 minuten) om de opdracht door te lopen. Is deze klant rendabel? Of juist de klant die voor 50.000 euro besteld. Iedere dag faxt maar ook iedere dag minimaal een half uur aan de telefoon hangt om gezellig te praten en de opdracht onderhand te bespreken. Is juist deze klant rendabel. Dit zijn maar voorbeelden.

 

 

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Welkom Henk!

 

Kun je uit je cijfers afleiden met welke activiteiten je omzet haalt en waar je winst vandaan komt? Kun je uit je cijfers afleiden met welke klantgroepen je de meeste omzet en winst haalt? Daarmee kun je immers vaststellen welke activiteit voor welke klanten het meest interessant is. Je kent zelf de achterliggende verbanden wel. Activiteit A is bijvoorbeeld niet erg winstgevend, maar wel belangrijk om klantengroep X van dienst te zijn, en dat is toevallig net de groep die winstgevende activiteit B overeind houdt. Combineer dat met je visie op de markt (klantgroep Y wordt belangrijker, activiteit C is aflopende zaak) en je kan prioriteiten stellen en keuzes maken.

 

Volgens mij weet je dat trouwens al. Het klinkt alsof je een hoofdactiviteit hebt (veel omzet maar weinig winst) en een paar nevenactiviteiten (mooie winst maar nog weinig omzet of afhankelijk van enkele opdrachtgevers) waar je je meer op zou willen toeleggen. Misschien kun je die hoofdactiviteit aan een van je betere medewerkers toevertrouwen en je eigen tijd vooral op de kansrijke activiteiten en klanten richten.

 

Heb je gemotiveerde medewerkers die een deel van de verantwoordelijkheid kunnen en willen overnemen?

 

Helaas geen medewerkers op dit moment in dienst. Als dat zo zou zijn dan was het denk ik ook allemaal iets makkelijker geweest. Iemand had kunnen zoeken naar andere klanten of ikzelf had naar buiten kunnen gaan om met huidige klanten om de tafel te gaan zitten. Ik ben een duizendpoot dus op dit moment.

 

Nee ik kan niet uit mijn cijfers halen welke activiteit het meeste oplevert en welke het minst. Ik heb verschillende klanten in diverse activiteiten waarvan de ene klant 5000 euro doet en zijn concurrent 100. Maar dat zit er dus in iedere activiteit. En daarbij komt dat ik gewoon geen idee heb hoe ik dat uit moet rekenen.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Goed, je hebt eerst iemand nodig die goed cijfers kan lezen.

Als berekeningen aantonen dat er veel geld verdient moet worden, maar je bankrekeningen andere dingen zeggen, dan zit er ergens een lek.

Dit zal eerst boven moeten komen eer je een nieuwe lijn uit kunt zetten.

 

Wat verkoop betreft kun je proberen jouw aquisitie bij een ander onder te brengen.

Er zijn vast meer bedrijven die sleutelmakers en doe het zelf zaken bezoeken.

Dan nog een paar klanten die regelmatig bestellen, en misschien een inetrnetsite waar mensen rechtstreeks hun naambordje kunnen bestellen.

 

Maar eerst eens de cijfers doorlichten, anders worden er verkeerde conclusies getrokken.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Henk,

 

zoals al door Merkava aangegeven is het belangrijk om eerst je cijfers goed door te lichten, maar zelf geen je aan dat je niet veel inzicht hebt in financiën.

 

Het is lastig om goed advies te geven als er geen inzicht is in de indeling en opbouw van je administratie. Heb je bijvoorbeeld je omzetrekening(en) in verschillende groepen ingedeeld; bijv, omzet graveer werk, omzet beletteringen, omzet spandoeken etc.

Gebruik je daarnaast ook een vast tarief dat je in rekening brengt voor de door jou gewerkte uren? En is dit tarief voldoende om jou overhead kosten mee te dekken? Gebruik je nog andere winstopslagen voor je producten?

 

Je geeft wel aan dat je inzicht hebt in de omzetten per klant. Daar kan je natuurlijk al wat informatie vandaan halen. Je kan bijvoorbeeld je debiteuren indelen op volgorde van grootte. Daar kan je dan, voor een deel, uit afleiden welke omzet groep jou het meeste oplevert.

 

Om een goed en volledig antwoord te kunnen geven zal ik meer inzicht nodig hebben in je administratie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Okay, doe het uit de losse pols. Maak een hoofdindeling van activiteiten:

 

- naamplaatjes direct (eigen verkooppunt, heb je die?)

- naamplaatjes retail (via hakkenbars etc)

- signs meterkasten

>>> electrotechniek

>>> telecom

 

Wat is je omzet in elk segment? Hoeveel tijd besteed je aan elk segment (werving, verkoop, uitvoering, service, facturering, etc)? Wat zijn je materiaalkosten per segment? Kun je je investeringen toerekenen naar de verschillende segmenten? Tel uit je winst per segment.

 

Er zit al een beetje een klantindeling in die activiteiten (product/marktcombinaties), maar binnen je meterkasten-divisie zijn waarschijnlijk enkele grotere klanten te vinden. Doe dezelfde exercitie dan eens voor die grote afnemers. Zijn die nou meer of minder winstgevend dan de hakkenbars bijvoorbeeld?

 

Heb je eenmaal je bestaande activiteiten bekeken, dan kun je gaan nadenken. Is er met een kleine inspanning meer te doen met bestaande activiteiten voor bestaande klanten? Zeg maar 'meer meterkasten'? Kun je nieuwe producten aanbieden aan bestaande klanten? Denk aan deurplaatjes voor die meterkast-afnemers, Lego verdient daar een fortuin mee. Kun je bestaande producten aan nieuwe klanten verkopen? Denk bv aan een website waar je naamplaatjes kan bestellen. Bestaat die al? En als laatste variant: kun je nieuwe producten verkopen aan nieuwe klanten? Is leuk om over te fantaseren, maar je hebt zo te zien al genoeg werk aan bestaande activiteiten.

 

Binnen die bestaande activiteiten valt ook nog wel wat te verbeteren. Waarom moet je bv een presentatie-toren leveren aan hakkenbars? Kan dat niet met een poster? En waarom gaan mensen voor een naamplaatje naar die hakkenbar? Misschien valt er wel een goeie deal te sluiten met de Hema, AH of Bruna/Postkantoren: vandaag bestellen, binnen een week met de post een nieuw naamplaatje! En het lijkt me een ideale internetshop: naamplaat op maat! Met het verzamelde talent hier op HL heb je zo'n webshop binnen een paar weken online. En dan is een besteldienst voor grote afnemers ook vrij snel op te zetten...

 

Genoeg te doen dus ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zoals Merkava al zegt, eerst de cijfers doorlichten zodat je weet welke kant je op kan gaan en op wil gaan. Daar krijg ik gelukkig al de eerste hulp in geboden. En van daaruit verder gaan werken.

Iceman, op je vragen krijg je alle antwoorden. Maar die zijn vrij lang om hier neer te zetten.

 

TwaLevel, Hoofdindeling activiteiten is geen probleem. Mijn administratiepakket heeft die indeling al gemaakt. Zelf iedere categerie aangeduid. De omzet in elk segment wordt al gelijk een stuk moeilijker. En dat geldt gelijk ook voor de volgende "geld" vragen.

 

Ik hoop dus met het doorlichten van de cijfers juist op die vragen een antwoord te krijgen. Maar we zijn zo wel goed aan het puzzlen als ik het zo mag noemen. Bedankt voor de hulp tot nu toe en die nog mag komen.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

En ik weet ook dat voor niks de zon op gaat alleen heeft het bedrijf financieel geen middelen om een extern onderzoeksburo in te huren.

 

Als het bedrijf financieel geen middelen heeft, is het misschien aantrekkelijk om studenten aan te trekken. In blok 4 van het schooljaar starten bij veel hogescholen weer nieuwe projecten dit blok start volgens mij dan ergens in april-juni.

Met studenten heb je natuurlijk niet altijd de zekerheid op succes maar het is zeker een optie, vooral ook omdat je de financiele middelen niet hebt en zo toch je bedrijf door kan laten lichten en in de meeste gevallen gratis!

 

succes

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

En ik weet ook dat voor niks de zon op gaat alleen heeft het bedrijf financieel geen middelen om een extern onderzoeksburo in te huren.

 

Als het bedrijf financieel geen middelen heeft, is het misschien aantrekkelijk om studenten aan te trekken. In blok 4 van het schooljaar starten bij veel hogescholen weer nieuwe projecten dit blok start volgens mij dan ergens in april-juni.

Met studenten heb je natuurlijk niet altijd de zekerheid op succes maar het is zeker een optie, vooral ook omdat je de financiele middelen niet hebt en zo toch je bedrijf door kan laten lichten en in de meeste gevallen gratis!

 

succes

 

Is misschien ook nog een optie. Welke studierichting moet ik dan gaan zoeken?

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Ligt er natuurlijk wel aan waar je je pijlen op gaat richten

 

Wil je je flowprocessen in kaart brengen om te kijken waar je tijdwinst kunt behalen en waar processen efficienter gerealiseerd kunnen worden dan zou ik denken aan Bedrijfskunde

Wil je juist dat de financiele staat word uitgelicht en word gekeken wat voor jouw bedrijf financieel het meest interressant is zou ik denken aan bedrijfseconomie

Of wil je juist nieuwe markten onderzoeken dan is Marketing misschien wel iets!

 

 

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begint het Henk al te duizelen.

Ik denk dat het beter is als één van "onze" HL boekhouders even meekijkt in de boekhouding, en klein zetje is waarschijnlijk al genoeg om over de verschillnde zaken duidelijkheid te krijgen.

 

Als Henk daarnaast ook nog moet gaan zoeken naar een student, en deze passend moet begeleiden schieten we het doel voorbij, namelijk tijd vrijmaken voor vernieuwing.

 

Eerst de cijfers,dan op naar de volgende hindernis ;)

Link naar reactie
  • 0

Denk bv aan een website waar je naamplaatjes kan bestellen. Bestaat die al?

 

Ja dus. De Utrechtse firma Hakvoort heeft de service Naamplaatjes.nl op basis van Shoppi.nl. Ziet re goed uit.

 

Ja dat vond ik ook al.. Hakvoort is een schoenenboer. Maakt de producten (tot zover ik weet) helemaal niet zelf. Hij is dus niet een concurrent in zijn eigen markt. Als ik dit zou gaan doen dan concurreer ik (volgens mij) met mijn eigen afnemers. De hakkenbars.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begint het Henk al te duizelen.

Ik denk dat het beter is als één van "onze" HL boekhouders even meekijkt in de boekhouding, en klein zetje is waarschijnlijk al genoeg om over de verschillnde zaken duidelijkheid te krijgen.

 

Als Henk daarnaast ook nog moet gaan zoeken naar een student, en deze passend moet begeleiden schieten we het doel voorbij, namelijk tijd vrijmaken voor vernieuwing.

 

Eerst de cijfers,dan op naar de volgende hindernis ;)

 

Nou het duizelen valt nog wel mee. En zoals ik al had gemeld is hulp "onderweg" mbt de cijfers. En van daaruit op naar de volgende "hindernis". En zo langzamerhand komt er steeds een nieuw puzzlestukje op zijn plek.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Denk bv aan een website waar je naamplaatjes kan bestellen. Bestaat die al?

 

Ja dus. De Utrechtse firma Hakvoort heeft de service Naamplaatjes.nl op basis van Shoppi.nl. Ziet re goed uit.

 

Ja dat vond ik ook al.. Hakvoort is een schoenenboer. Maakt de producten (tot zover ik weet) helemaal niet zelf. Hij is dus niet een concurrent in zijn eigen markt. Als ik dit zou gaan doen dan concurreer ik (volgens mij) met mijn eigen afnemers. De hakkenbars.

 

Als je een apart usergedeelte maakt voor afnemers zoals hakkenbars, dan kan het allebei.

Besteld de consument dan betaald deze meer, besteld de hakkenbar dan krijgt hij korting en vind de aflevering via hem plaats, of bij de klant.

Voordeel van zo'n systeem is dat je zelf bepaalt hoe de orderinformatie binnen komt, en dat scheelt tijd doordat er meer uniformiteit in zit.

 

Internet groeit en daar krijgt iedereen mee te maken, doe er je voordeel mee.

Link naar reactie
  • 0

Oke dat systeem snap ik.. gaat wel ver. Maar dat zou eventueel een optie kunnen zijn als blijkt dat die markt een goeie markt is. En dan komen we weer terug bij.. jawel de cijfers. :-\ ;). Onderhand even mijn werk doen zodat ik morgen genoeg tijd heb om daar doorheen te werken.

 

PS: Duizelen nee... veel info ja.. maar daar ben ik ook blij mee. wnat iedere info is een stukje.. en met veel stukjes.. een mooie puzzle.. nou nog op ze plek.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Hakvoort is een schoenenboer. Maakt de producten (tot zover ik weet) helemaal niet zelf. Hij is dus niet een concurrent in zijn eigen markt. Als ik dit zou gaan doen dan concurreer ik (volgens mij) met mijn eigen afnemers. De hakkenbars.

 

Klopt. Maar terwijl de naamplaatjesspecialist afwacht, heeft de schoenenboer het initiatief genomen. Hakvoort besteedt dit waarschijnlijk uit, en nu moeten er twee man van eten. Jij kan dit direct doen, dus je hebt een kostenvoordeel. Onder een nieuwe naam, of eventueel met een pagina waarop je je lokale wederverkopers noemt. Zo zit je ze niet dwars maar bewijs je ze een extra dienst! Je kan ook Hakvoort eens bellen en vragen wie z'n leverancier is.

 

T'is maar een enkel puzzelstukje. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.