• 0

Hoe maak ik ruimte voor vernieuwing in mijn bedrijf?

Hallo Iedereen,

 

Ik heb nu bijna 10 jaar een eigen bedrijf alleen kom ik een beetje op het punt dat ik meer wil doen dan dat ik op dit moment kan. Moet ik daarom klanten afstoten zodat ik speelruimte krijg voor nieuwe klanten. Of moet ik zorgen voor personeel zodat ik daardoor speelruimte krijg. Of moet ik zorgen dat mijn tijd anders ingedeeld wordt wat betekend dat ik meer 'savonds moet werken zodat ik daardoor meer speelruimte krijg. Misschien dat er iemand is die mij hiermee verder kan helpen. Op de een of andere manier kom ik er niet helemaal uit waar ik heen wil met het bedrijf behalve dat ik weet dat ik het wil laten groeien.

 

Alvast bedankt

Henk Feenstra

 

Wil je meer weten? Vragen... anders wordt het verhaal in het begin al misschien heel lang en dan ziet niemand denk ik door de bomen het bos..

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat zou misschien wel iets zijn om verder mee te gaan dokteren. Maar eerst maar uitzoeken of het bedrijf wel die kant op moet gaan. Puzzel stukje ligt er en nu maar uitzoeken of het past.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

ik lees twee invalshoeken: de winstgevendheid en de mogelijkheden n de markt. misschien kan je die twee combineren, eigenlijk een soort BCG matrix.

 

de activiteiten met de hoogste winstgevenheid en de beste groeimogelijkheden, dat zijn de sterren. de activiteiten met hoge winstgevendheid maar minder groeimogelijkheden zijn je cash-koeien. enzovoort. per categorie stel je je stategie vast: uitbouwen, in stand houden, afbouwen.

Link naar reactie
  • 0

ik lees twee invalshoeken: de winstgevendheid en de mogelijkheden n de markt. misschien kan je die twee combineren, eigenlijk een soort BCG matrix.

 

de activiteiten met de hoogste winstgevenheid en de beste groeimogelijkheden, dat zijn de sterren. de activiteiten met hoge winstgevendheid maar minder groeimogelijkheden zijn je cash-koeien. enzovoort. per categorie stel je je stategie vast: uitbouwen, in stand houden, afbouwen.

 

aha is dat een BCG matrix... dat is toch ongeveer hetzelfde als je klanten onderverdelen in ABC categorieen... of gaat dit weer iets verder?

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

het idee van een indeling maken en de groepen vervolgens verschillend behandelen komt inderdaad overeen. toch zijn er ook wel verschillen.

 

de BCG zou zich in dit geval meer richten op je verschillende activiteiten, en wat je daarmee zou kunnen doen. portfoliomanagement met een mooi woord. dus bijvoorbeeld niet meer de hakkenbar-markt bedienen maar wel de installaties. heeft dus een sterke lange-termijn/strategische invloed.

 

de ABC indeling kan je gebruiken om je klanten verschillend te behandelen: andere producten, kortingen, kredieten en betalingstermijnen, servicegraad, etc. heeft daarom meer een middellange-termijn/tactische invloed.

Link naar reactie
  • 0

de BCG zou zich in dit geval meer richten op je verschillende activiteiten, en wat je daarmee zou kunnen doen. portfoliomanagement met een mooi woord. dus bijvoorbeeld niet meer de hakkenbar-markt bedienen maar wel de installaties. heeft dus een sterke lange-termijn/strategische invloed.

 

de ABC indeling kan je gebruiken om je klanten verschillend te behandelen: andere producten, kortingen, kredieten en betalingstermijnen, servicegraad, etc. heeft daarom meer een middellange-termijn/tactische invloed.

 

ook even ter aanvulling

Dan is er ook nog de competentie-analyse, met bijvoorbeeld een waardeketenanalyse, hier gaat het niet enkel om de producten die de onderneming aan de markt levert (zoals bij portfoliomanagement ;)), maar worden vooral de ondernemingskenmerken onderzocht die de werking en het succes van de onderneming (kunnen) bepalen.

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

En uiteindelijk draait het allemaal om cijfers... als je dat niet weet kan je de rest ook niet goed uitvoeren.

Tenminste zo zie ik het op dit moment..

 

In mijn geval zou de tip van de dag voor de (startende) ondernemer zijn. Ken je cijfers. Dan ben je al een stuk op weg.

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Denk bv aan een website waar je naamplaatjes kan bestellen. Bestaat die al?

 

Ja dus. De Utrechtse firma Hakvoort heeft de service Naamplaatjes.nl op basis van Shoppi.nl. Ziet re goed uit.

 

Ja dat vond ik ook al.. Hakvoort is een schoenenboer. Maakt de producten (tot zover ik weet) helemaal niet zelf. Hij is dus niet een concurrent in zijn eigen markt. Als ik dit zou gaan doen dan concurreer ik (volgens mij) met mijn eigen afnemers. De hakkenbars.

 

Goedemorgen allemaal,

 

Kon het niet laten om ff te reageren.

 

Ik zal me ff kort voorstellen, ben Thijs Hakvoort, Ik heb 2 bedrijven, 1 inderdaad een "schoenenboer" en 2 bestaat uit twee bedrijfsonderdelen, naamplaatjes.nl en verbronzen.nl.

 

Vindt het jammer dat er zo denigrerend gepraat wordt over het vak schoenmaker, ook daar zitten goede ondernemers bij.

 

Naamplaatjes.nl is geboren uit de vragen die ik kreeg in de schoenmakerij, veel mensen zien een leuk bordje, maar de partner is er op dat moment even niet bij. Dus wat is makkelijker dan internet?

In september 2005 is naamplaatjes.nl zelfstandig geworden en is nu gevestigd in dordrecht (waar ik woon)

 

Maar om op je vraag terug te komen, ja ik graveer ook zelf en ik besteed ook veel uit. Sommige dingen zijn andere beter in, die laat je dan ook door andere doen.

 

groeten Thijs Hakvoort

 

p.s. je kunt me altijd bellen Henk!

Link naar reactie
  • 0

Beste Thijs,

 

Dat er goeie tussen zitten dat weet ik. En ik denk zelfs dat er meer goeie dan slechte tussen zitten. Alleen de slechte verpesten het voor de goede. Zoals gewoonlijk.

 

Jij mag mij natuurlijk ook altijd bellen ;)

 

 

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Vindt het jammer dat er zo denigrerend gepraat wordt over het vak schoenmaker, ook daar zitten goede ondernemers bij.

 

Xcuus! Was niet denigrerend bedoeld. Vroeger had je groente-, melk- en ijscoboeren die hun vak prima verstonden. Toen werden het groente-, melk- en ijscomannen en later zelfs -specialisten en -adviseurs. Meer poeha, maar het product werd er niet beter van. Dus ik gebruik 'boer' als een soort geuzenaam voor ondernemers. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gijs,

 

Wat betreft de vernieuwing heb ik vele ups en downs gehad. Na vanmorgen een goed gesprek te hebben gehad met thijs nu echt tot de conclusie gekomen dat ik alleen maar ruimte kan maken voor vernieuwing op het moment dat ik de ruimte hiervoor maak. Klinkt logisch. Wat in gaat houden dat ik op een bepaalde manier extra handen moet gaan vinden. Dit door bijvoorbeeld personeel. Danwel parttime of fulltime in een nog niet uitgezochte functie.

 

Aangezien het bedrijf maart dit jaar gaat verhuizen vind ik het een mooi tijdstip om die knoop door te gaan hakken. ik heb nu 3 maanden de tijd om alle kosten op een rijtje te krijgen. En te zien wat ik voor tijd extra krijg door deze actie.

 

Soms valt het niet mee ondernemer zijn maar zolang je lichtpuntjes ziet gaat het goed!

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

René,

 

De boekhouding is qua accountancy uitbesteedt. Het inboeken en verwerken van facturen (deb & cred) en het verwerken van alle bankafschriften doen we zelf. Mijn vrouw doet dat in het weekend.

 

Maar dat is niet het grootste punt. Dat legt beslag op mijn dagplanning. Nu is het rustig en kan ik ook over dingen nadenken en uitzoeken. Maar als straks iedereen weer aan het werk is is daar de tijd weer niet voor.

Telefoon/fax/email , offertes, bezoeken brengen aan bedrijven en dat soort dingen zijn dan weer aan de orde van de dag en soms ben ik met zoveel tegelijk bezig dat dat er wel eens bij in schiet. Dus het wordt gewoon teveel om alleen te doen. Het gaat nog wel maar er zit geen stijgende lijn in. Omzet was net iets meer als vorig jaar. Zonder prijsverhoging. Dus de groei zit er nog wel in maar het mag van mij wel iets sneller gaan.

De groei komt dus alleen doordat ik meer doe. En dat zonder personeel. In 2004 had ik nog personeel.

 

 

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Henk,

 

En in hoeverre is het mogelijk de volgende zaken uit te besteden:

 

- telefoon/fax aan een boodschappendienst. Hiermee ben je in staat storingvrije periodes in de dag te bouwen.

- Focus, dus wel alle producten blijven aanbieden maar zaken die weinig voorkomen uitbesteden aan collega ondernemingen

- Focus in werkzaamheden. Nee zeggen op bepaalde tijdstippen en per dagdeel werkzaamheden concentreren zodat je als het ware productie gericht gaat werken.

 

Hou eens een week alles bij wat je op een dag doet en de tijd die je er aan besteed. Je zult versteld staan als je de volgorde van je dagen anders invult.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Van "Guest" :

 

Om het probleem op te lossen zul je eerst een de kortste routes moeten vinden om je producten te verkopen. Loop eens door je bedrijf en kijk eerst wat er fout gaat en maak maak je niet kwaad maar zet he negatieve om in het positieve en zorg een Structuur. 1Maak een plate grond van het bedrijf.2 Maak een indeling Welke dag, Welke tijden, Welk personen, Welk niveau Wie kan wat aan Het kan zijn dat er mischien de verkeerde mensen Achter de verkeerde taak zit, Maak niveau 1,2,3 , Annvangstijden Ieder moet zich aan zijn eigen taak houden. Geeft meer rust. Maak taken kaartjes.Deze kunnen nieuwe werknemers beter helpen als ondersteuning.Betere indeling Opslag weer de kortste route op taken kaartje zetten dan vergeet je dit niet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.