Ga naar inhoud

Auto van de (eenmans)zaak, maar nu in loondienst

Geplaatst:

JosB

Ik heb een auto van de zaak en tot voor kort werkte ik volledig zelfstandig. Ik ben echter in loondienst gegaan en ben het merendeel van mijn activiteiten die ik in de eenmanszaak deed aan het overdragen.

 

Wat resteert zijn de activiteiten in relatie tot de fotografie (photoshoots en workshops). Echter op een lager peil dan voorheen omdat ik nu weer fulltime in dienst ga.

 

Wat nu met de auto van de zaak? Indien ik de belastingtelefoon bel geven zij aan dat het hun allemaal niets uitmaakt zolang ik maar minimaal 10% van mijn kilometers zakelijk blijf rijden en ik ondernemer voor de omzetbelasting blijf. Helaas willen/mogen ze dit niet schriftelijk bevestigingen en wordt mijn vraag en het antwoord ook niet door de belastingtelefoon vastgelegd verwacht ik.

 

Maakt het ook daadwerkelijk niets uit indien ik aan deze twee voorwaarden blijf voldoen of ontstaat er iets van een 'oneigenlijke' constructie waar een inspecteur anders over kan denken/beslissen ??? De kosten van de auto (incl. de afschrijvingen) zullen naar verwachting de inkomsten uit de onderneming praktisch gaan evenaren.

 

Hoe kan ik dit risico (zo zie ik het vooralsnog) afwenden (ik blijf natuurlijk graag in mijn bus van de zaak rijden, maar voel er weinig voor om straks de BPM af te moeten dragen oid).

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Jos

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

KDZ

In jouw situatie moet je je bus 100% zakelijk gebruiken.

 

Je mag de bus niet prive gebruiken tenzij je 25% per jaar gaat bijtellen over de nieuwwaarde inclusief BTW/BPM, maar wie doet dat nou.....

 

Indien je een verklaring "Alleen zakelijk gebruik bestelauto" hebt, is het sowieso zo klaar als een klontje; Heb je die niet, dan mag je maximaal 500 kilometer per jaar prive rijden, maar je moet dat dan wel aan kunnen tonen met een sluitende kilometerregistratie.

 

Er is inderdaad een regel van minimaal 10% zakelijk gebruik, maar dat is alleen als de bus NIET op de balans staat (dus prive).

 

Ik zit zelf met hetzelfde probleem; Ofwel laat ik het gras groeien onder de bus tot ik na 5 jaar na aanschaf de bus prive mag aankopen zonder BPM; Ofwel verkoop ik de bus aan een ander bedrijf.

Daarnaast moet je letten op de KIA die je destijds hebt gekregen en moet je letten op de willekeurige afschrijving uit de crisismaatregelen die wellicht golden...

 

Succes met je beslissing.....

 

 

 

Geplaatst:

KDZ

Het niveau van de belastingtelefoon is erg slecht.

80% van de vragen die ik heb gesteld, bleken achteraf fout beantwoord.

Alleen hele simpele vragen kunnen ze goed beantwoorden.

Zodra het wat moeilijker wordt, begint de onzin.....

 

Overigens wordt er van de burger wel verwacht dat ze alle regels wel goed hebben ge-interpreteerd; Zo niet, dan krijg je zonder blikken of blozen een naheffing die je in de rechtzaal mag komen verdedigen.

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Er is inderdaad een regel van minimaal 10% zakelijk gebruik, maar dat is alleen als de bus NIET op de balans staat (dus prive).

 

Weer klok en klepel. Het is juist andersom: de regel van minimaal 10% zakelijk gebruik geldt juist om de auto op de balans te kunnen of mogen zetten. Voldoe je dus niet aan dat minimum, dan kán de auto niet op de balans

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

StevenK

In jouw situatie moet je je bus 100% zakelijk gebruiken.

 

Je mag de bus niet prive gebruiken tenzij je 25% per jaar gaat bijtellen over de nieuwwaarde inclusief BTW/BPM, maar wie doet dat nou.....

Als hij de auto voor enkel de BTW zakelijk heeft, moet hij minimaal 10% zakelijk gebruik hebben en houdt hij de grijs kenteken voordelen (geen BPM, lage MRB).

Staat de auto volledig, dus ook voor de IB, op de zaak, dan heeft hij bijtelling, 25%, *maar* die bijtelling bedraagt nooit meer dan de werkelijke kosten.

 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.