Hallo,

heeft er iemand ervaring met een boekenonderzoek aan huis (prive). Wij voeren ons bedrijf vanuit huis. Nu krijgen wij een boekenonderzoek. Deelonderzoek aangifte IB en OB 2014

Nu moeten wij een aparte ruimte ter beschikking stellen voor de controle maar de enige ruimte die ik kan aanbieden is onze werkruimte waar alle voorraden, pc's en administratie staat. Niet heel erg handig, zeker ook omdat ik niet weet hoe lang zo'n controle gaat duren. Als ik hem gebruik laat maken van de werkruimte kunnen wij niet werken.

Ik weet niet hoe zo'n deelonderzoek in zijn werk gaat en of hij alle inkoop en verkoopfacturen gaat nalopen want dat zijn er nogal wat, verkoopfacturen rond de 6500.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51134-ervaring-boekenonderzoek/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is altijd mogelijk om dit in overleg op te lossen.

Vertel gewoon dat je eigenlijk geen goede ruimte beschikbaar hebt. Desnoods kunnen "zij" alles meenemen, als je dat liever wil.

Het makkelijkste is om te vragen of je fiscaal intermediair misschien een ruimte tot beschikking kan stellen (of doe je alles zelf, misschien...).

Anders kan het ook wel aan de keukentafel of op de bank desnoods.

Maar je moet wel meewerken.

• 0

Een rustig plekje aan de woonkamertafel met een kopje koffie mag ook ... kan je gewoon doorwerken.

Ik weet niet hoe zo'n deelonderzoek in zijn werk gaat en of hij alle inkoop en verkoopfacturen gaat nalopen want dat zijn er nogal wat, verkoopfacturen rond de 6500.

Dat is inderdaad mogelijk.

Het onderzoek kan door één of meerdere personen worden uitgevoerd. Bij een grotere boekhouding kan dat wel een dag duren.

Het hangt er ook van af of er sprake is van enige wanorde. Met een overzichtelijke boekhouding zullen zij snel klaar zijn.

Wie niets te verbergen heeft en alles op orde heeft hoeft geen peentjes te zweten.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Een rustig plekje aan de woonkamertafel met een kopje koffie mag ook ... kan je gewoon doorwerken.

Wie niets te verbergen heeft en alles op orde heeft hoeft geen peentjes te zweten.

Inderdaad, dat zou toch geen probleem moeten zijn (in overleg).

Meestal is het zo dat een auditor eerst een aantal standaard checks uitvoert. Zijn daarin geen afwijkingen, dan neemt hij nog een aantal willekeurige steekproeven. Pas als er een onderdeel is waarbij afwijkingen worden gevonden, gaat dit helemaal onder de loep.

Overigens kan het wel zo zijn dat de auditor vooraf met een opdracht / missie is gestuurd, waardoor deze zich in detail zal richten op een specifiek onderdeel.

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar