• 0

Dure auto zakelijk of prive?

Hallo beste mensen,

 

Ik heb een vraag die al vaak is gesteld op verschillende topics op higerlevel, waar ik veel van heb geleerd overigens.

 

Ik ben een startende ondernemer, januari 2015. Nu wil Ik een mooie auto aanschaffen, echter zit ik met het welbekende dillemma: Zakelijk of prive?

 

Het gaat om een auto met een cataloguswaarde van €68.000,- met 20% bijtelling. Het gaat om een tweedehands auto, half jaar oud, en de daadwerkelijke kosten zullen waarschijnlijk lager zijn dan de bijtelling. Zakelijk zal ik weinig kilometers gaan rijden, maar wel meer dan 500 km.

 

Mijn vraag is dan ook of ik de auto dan prive moet aanschaffen door Middel van een lening van mijn eigen zaak of toch zakelijk moet gaan rijden?

 

Ik hoop hier geholpen te worden om de juiste keuze te maken en weer wat wijzer te worden.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik dwaal misschien een beetje af, maar - ter lering voor elke startende ondernemer - ik ben wel nieuwsgierig geworden wat het verdienmodel voor deze auto is.

 

Als ondernemer zou je denken dat elke zakelijke aankoop op termijn geld moet opleveren ... of besparen, zo ook een auto. Enige privé-bijtelling is daarbij maar een onbelangrijke bijkomstigheid, tenzij het een nutteloze aankoop is die eigenlijk alleen een privé-doel dient.

 

Een bestelauto (al dan niet opgepimpt) komt eerder in beeld ...

 

- geen BTW (terugvorderen)

- geen BPM

- wel KIA

- geen bijtelling (bij Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto)

 

Dát bespaart veel geld ... en misschien levert het ook nog wat op.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@roel. Verzekering kost mij 300 euro per maand, motorrijtuigenbelasting €141,-, parkeerkaart 30 euro en brandstof ongeveer 230 euro (laag genomen)

 

Ik denk dat ik ongeveer 5000 km per jaar zakelijk rijdt. Dit zal ongeveer 25% zijn van het totaal aantal km dat ik jaarlijks rijd.

 

Als ik de auto na 5 jaar verkoop en een nieuwe auto koop begint het verhaal weer opnieuw toch? Dan kan ik de auto goedkoop inruilen voor weer een nieuwe auto tegen een lagere prijs.

Link naar reactie
  • 0
Als ik de auto na 5 jaar verkoop en een nieuwe auto koop begint het verhaal weer opnieuw toch? Dan kan ik de auto goedkoop inruilen voor weer een nieuwe auto tegen een lagere prijs.
Het kabinet wil al jaren dat consumenten meer gaan uitgeven, bijvoorbeeld aan auto's ... dat is goed voor de economie. Exitus acta probat.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

 

 

- geen BTW (terugvorderen)

- geen BPM

- wel KIA

- geen bijtelling (bij Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto)

 

Dát bespaart veel geld ... en misschien levert het ook nog wat op.

 

--------------------------

 

Mee eens en al aantal jaren plezier van gehad..

 

Een electrische bestelwagen is zelfs nog voordeliger:

 

- MIA

- met 4% bijtelling mag je ook privé rijden

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus de auto kost (afschrijving + kosten) 20.000 euro per jaar en je rijdt 20.000 km per jaar.

Dat is snel uitgerekend 1 euro per kilometer, dus niet echt goedkoop.

Dat maakt niet uit als je twee euro per kilometer kunt verdienen ... vandaar de eerder gestelde wedervraag ... wat is het verdienmodel?

 

Het kan natuurlijk ook best zo zijn dat de winst uit onderneming dermate hoog is dat er flink inkomstenbelasting moet worden afgedragen. Als dat zo is, dan kan je het geld net zo goed uitgeven aan leuke dingen, zoals een mooie auto kopen die je eigenlijk voor de onderneming niet nodig hebt.

 

Het Nederlandse belastingklimaat is nu niet bepaald spaarvriendelijk te noemen ... eerder 'spaarvijandelijk'.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@peter. Het gaat om de nieuwste mercedes c klasse hybrid (diesel). Motorrijtuigenbelasting is 430 euro per kwartaal.

 

@Nedzihibe. Dat is precies het geval. In januari moet ik inkomstenbelasting betalen. Mijn winst is erg hoog, dus daarom wil ik een grote uitgave doen. Dit is een exclusief model waarvan er maar 1 in Nederland is, omdat de eigenaar deze auto op zijn "maat" heeft laten maken.

 

Als ik geen uitgave doe gaat het geld toch naar de belastingdienst. Ik wil de auto zoiezo halen, ik twijfel alleen of dat zakelijk of prive moet.

Link naar reactie
  • 0
In januari moet ik inkomstenbelasting betalen. Mijn winst is erg hoog, dus daarom wil ik een grote uitgave doen.
Probleempje hierbij is dat je zakelijk vastzit aan een afschrijvingsregime van minimaal vijf jaar ... in die afschrijving begint op de dag van aankoop.

Een aankoop die je bijvoorbeeld op 1 december van dit jaar kan je daardoor maar voor 1 maand afschrijven en niet voor een heel jaar.

Op de inkomstenbelasting voor 2015 bespaar je dus niet veel.

 

Dit is een exclusief model waarvan er maar 1 in Nederland is, omdat de eigenaar deze auto op zijn "maat" heeft laten maken.
Dat kan als beleggingsobject interessant zijn, alleen zou ik de auto in de garage laten staan en er zo weinig mogelijk mee rijden.

 

Als ik geen uitgave doe gaat het geld toch naar de belastingdienst. Ik wil de auto sowiezo halen, ik twijfel alleen of dat zakelijk of privé moet.
Niets moet, maar als je geen verhuurbedrijf van luxe trouwauto's hebt, dan valt er zakelijk weinig aan te verdienen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.