• 0

Kilometerregistratie als de gemaakte kms niet kunt bewijzen

Belastingdienst maakt het voor zichzelf makkelijk door naar bewijzen te vragen, en voor ons moeilijk omdat we niet alles kunnen bewijzen.

Voorbeeld 1: Ik ben een paar keren naar mijn werk gegaan zonder sleutels van de werklocatie. Ik moest weer terug om de sleutels op te pakken.

2. Een paar keren trof ik op de weklocatie producten/gereedschap stuk. Ze zijn misschien stuk gemaakt door de medewerkers van de klant. Ik kon daardoor mijn werk niet doen en ik kwam weer terug om nieuwe te pakken.

Twee keer heen en weer rijden en dit kan ik niet bewijzen.

 

3. Soms ga ik naar een klant en blijf ik langer dan 20 minuten het adres zoeken. Soms mis ik een afslag en ik maak daardoor extra kilometers. Als ik de werkelijke gemaakte kosten opschrijf, moet ik het bewijzen. Maar hoe bewijs ik dat ik een afslag heb gemist, de weg niet kan vinden, de sleutels niet heb meegenomen?

 

Ik heb gegoogeld maar ik kon niets vinden

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoef je niet te bewijzen, je kilometerregistratie moet kloppend zijn.

 

Dus van A naar B is 5km.

Sleutels vergeten.

Van B naar A is 5km.

Van A naar B is 5 km.

 

Zet er een aantekening bij.

 

Van A naar C is 35 km, je mist een afslag, daardoor rij je 40 km. Zet er een aantekening bij.

En dan klopt je kilometerregistratie weer.

 

Zet er wel aantekeningen bij, anders ontbreken er kilometers, en kun je het niet aantonen, maar keiharde bewijzen hoef je niet te leveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

is dit echt zo?

 

Ik neem aan dat wij hier praten over zakelijke kilometers afgelegd met een privéauto:

 

Je moet de zakelijk gereden kilometers aannemelijk kunnen maken (dus inderdaad niet bewijzen, want dat is een sterker woord).

Je moet een specificatie hebben dus, en die moet kloppen met de rest van "het gebeuren" in je onderneming.

 

Als je elke dag/week/maand allemaal extra kilometers maakt omdat je "verkeerde gereden" bent, dan zou een kritische belastingambtenaar (hopelijk!) vraagtekens kunnen zetten bij de betrouwbaarheid van je gegevens.

 

Als je dit met opzet manipuleert, dan zouden er ook wel sancties kunnen volgen (lijkt mij).

 

 

Link naar reactie
  • 0

is dit echt zo? Dan ligt de fraudegevoeligheid toch wel erg hoog?

Ja meneer, ik ben alweer omgereden, sleutels vergeten, etc etc.

 

 

Hou zou je het anders willen doen, foto's onderweg maken? Handtekeningen vragen als bewijs?

 

Ik geloof dat de belastingdienst uit gaat van redelijkheid en billijkheid, is het redelijk als je 4x per week je sleutels vergeet? Denk het niet, en zo zal de belastingdienst ook reageren.

 

Is het redelijk om als je van of naar huis, klant enz. gaat en er ontstaat een file om dan i.p.v. achter aan in de file aan te sluiten en je een mogelijkheid ziet om met een omweg van 20km. en een minimale tijdsvertraging de route te vervolgen. Denk het wel, en zo zal de belastingdienst ook reageren.

 

Is het mogelijk om met behulp van een navigatiesysteem een afslag te missen? Denk het wel, en zo zal de belastingdienst ook reageren.

Is het mogelijk om elke dag met behulp va een navigatiesysteem een afslag te missen? Tuurlijk is het mogelijk, is het geloofwaardig? Denk het niet, en zo zal de belastingdienst ook reageren.

 

Bewijzen dat je noodzakelijk extra kilometers hebt gemaakt is bijna niet te doen, als je verder een kloppende kilometerregistratie hebt zonder dagelijkse uitschieters of andere afwijkingen, zal een belastinginspecteur je denk ik wel geloven.

 

En de fraudegevoeligheid ligt toch hoog, verzin maar een rit, zet hem in de agenda en dan staan er toch ook kilometers, ook al ben je privé naar je tante gereden.

Vandaar dat er regelmatig gefotografeert en gecontroleert wordt bij pretparken, bouwmarkten, grensovergangen, specifiek gericht op met reclame bestickerde auto's.

 

edit. Dank je Peter, iets sneller.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaar dat er regelmatig gefotografeert en gecontroleert wordt bij pretparken, bouwmarkten, grensovergangen, specifiek gericht op met reclame bestickerde auto's.

 

En zelfs dat is vaak prima te verantwoorden: mijn hele kantoor komt bijvoorbeeld van IKEA, ik kom regelmatig bij de bouwmarkt omdat ik iets voor mijn pand / decor / onderhoud nodig heb, ik werk af en toe ook weleens in pretparken en dierentuinen (meestal 's avonds maar toch) en ook weleens in het buitenland...

 

Nu is dat met mijn bedrijf waarschijnlijk wat makkelijker dan voor de meesten maar toch, als je aannemelijk kan maken dat het zakelijk was zal er waarschijnlijk geen probleem zijn.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

als je aannemelijk kan maken dat het zakelijk was zal er waarschijnlijk geen probleem zijn.

 

En dat is de essentie van kilometerregistratie. Als voorbeeld, als ik een plaatje hechthout nodig heb om achter een groepenkast te plaatsen, omdat dat door energiebedrijf verplicht is gesteld, dan haal ik dat ook bij een bouwmarkt.

 

De belastingdienst mag niet voor jou beslissen waar je je diensten of producten vandaan haalt of waar je je diensten of producten levert, ze mogen wel vragen naar je verdere administratie of het wel klopt dat je op een bewuste dag met een bedrijfsauto bij de bouwmarkt bent geweest of in het buitenland of pretpark.

 

 

Link naar reactie
  • 0

tav de 500 km bijtellingsgrens zijn ze zeer streng heb ik begrepen.

Bovenstaande is een stuk minder streng, maar toch.

Persoonlijk heb ik ook te maken met opgeven kms voor opdrachtgever, en houd ik hiet t liefst strak aan. Omrijden is voor eigen rekening, tenzij door wegwerkzaamheden. Die ik er dan ook bij vermeld.

Niets zo vervelend als gedonder krijgen om een paar eurocent. Dat geldt dan voor de bel dienst evengoed.

 

kms die je van anderen vergoed krijgt, bijv van werkgevers of onkosten voor vrijwilligers gaat ook allemaal op basis van kms kortste rijafstand(of meest logische). En terecht ook, vind ik.

Link naar reactie
  • 0

Zo doe ik het ook als er kilometers betaald moeten worden, gewoon de routeplanner de snelste route laten berekenen en die kilometers worden gefactureerd. Dat is overigens niet altijd de kortste route maar meestal wel de route die daadwerkelijk gereden wordt.

 

Dat wijkt weleens af van de werkelijk gereden kilometers maar dat is dan het risico van degene die rijdt.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.