Ik wil een auto kopen en betalen terwijl ik zelf in het buitenland zit. Betalen is het probleem niet direct, eigenaar worden (zekerheid bij faillisement verkoper) wel.
Hieronder een korte uitleg van mijn situatie, ik ben erg benieuwd hoe jullie hiertegenaan kijken.
Ik heb een auto gekocht bij een dealer. Door wat (irrelevante?) wet en regelgeving (aanpassing auto grijskentekenregeling) moet de auto op kenteken staan voor 28 december (nieuwere regels van kracht per 28 december).
De auto wordt momenteel omgebouwd naar grijs kenteken en zal naar verwachting vlak voor 28 december tenaam worden gesteld. Ik heb echter een vakantie in de planning staan van 20 december tot 4 januari.
De verkopende partij verwacht een betaling op het moment van de tenaamstelling, ik wens een levering op het moment van de betaling. Ik wens geen risico bij faillissement van de verkoper tussen betaling en afhalen auto. De auto zal na levering,betaling & tenaamstelling nog worden voorzien van accessoires, deze betaal ik bij afhalen auto net zoals dit zou gebeuren als ik de opties bij een derde partij zou afnemen. Mogelijk rijdt ik eerst een tijdje rond in de auto en worden enkele accessoires pas later gemonteerd.
Volgens mij moet bovengenoemde kunnen met een levering cp ( Levering constituto possessorio (Art. 115 Boek 3 BW ).
Ik heb een documentje opgesteld met daarin letterlijk het volgende:
Levering cp.
Dit document is een overeenkomst tussen de hieronder benoemde Verkoper en Koper.
Verkoper:
___ B.V.
___straat 10
____ Den Bosch
kvk: DenBosch 1______6
Koper:
B______l BV
S________ 79
1_____ Amsterdam
Kvk: Amsterdam 3______9
Dit document is opgesteld om het voertuig met chassis nummer:
Met het ondertekenen van dit document en het voldoen van de betaling van **.***,** euro levert verkoper aan koper het hierboven benoemde voertuig middels levering constituto possessorio (Art. 115 Boek 3 BW).
Datum:
Handtekening namens Verkoper:
Handtekening namens Koper:
Mijn vraag, kan zoiets? Ik wil aan een eventuele curator duidelijk kunnen aantonen dat ik de eigenaar van het object ben. Normaal wordt onder levering verstaan de sleuteloverdracht van het voertuig (betaling+levering+overdracht object zodat de koper erover kan beschikken). Deze laatste hoeft niet bij een levering c.p. voor zover ik kan vinden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
xychix
xychix
Ik wil een auto kopen en betalen terwijl ik zelf in het buitenland zit. Betalen is het probleem niet direct, eigenaar worden (zekerheid bij faillisement verkoper) wel.
Hieronder een korte uitleg van mijn situatie, ik ben erg benieuwd hoe jullie hiertegenaan kijken.
Volgens mij moet bovengenoemde kunnen met een levering cp ( Levering constituto possessorio (Art. 115 Boek 3 BW ).
Ik heb een documentje opgesteld met daarin letterlijk het volgende:
Mijn vraag, kan zoiets? Ik wil aan een eventuele curator duidelijk kunnen aantonen dat ik de eigenaar van het object ben. Normaal wordt onder levering verstaan de sleuteloverdracht van het voertuig (betaling+levering+overdracht object zodat de koper erover kan beschikken). Deze laatste hoeft niet bij een levering c.p. voor zover ik kan vinden.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51404-auto-kopen-en-eigenaar-worden-zonder-sleuteloverdracht/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag