Aangezien het forum operations & logistics erg proces georiënteerd is, is dit de plaats waar ook Kaizen thuishoort. Kaizen staat voor continue stapsgewijze verbetering en is daarmee het tegenovergestelde van innovatie, dat gezien kan worden als een grote (meestal technologische) vooruitgang.
In het westen wordt innovatie als de sleutel tot succes gezien. Ook hier op het HL forum ligt de nadruk erg op innovatie. Waarschijnlijk is een innovatief product of dienst zelfs een vereiste om een plan gefinancierd te krijgen. Eenmaal gestart is het voor de onderneming erg belangrijk om te blijven innoveren.
In Japan heeft zich een hele andere ontwikkeling voorgedaan. Het succes van hun economie verklaren de Japanners door de Kaizen filosofie. Zij lopen wat innovatie betreft achter op het resultaat gerichte westen maar maken het goed door het proces gerichte Kaizen denken. Zo slaagden ze er in met het westen te concurreren door continue kleine verbeteringen door te voeren en zo de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen. Het geheim van Kaizen is dat de inzet geen kapitaal intensieve technologie is, maar betrokkenheid van alle personen in de organisatie. Kaizen wordt vooral toegepast in de industrie, maar kan volgens mij overal gebruikt worden.
Ik kom nu met Kaizen, omdat gesteld wordt dat het het vooral goed doet in een minder snel groeiende markt. Zou er, nu bijvoorbeeld in de ICT sector het realisme is teruggekeerd, er sprake is van veel concurrentie en technologieen zoals UMTS uitgebuit moeten worden een kans zijn voor meer Proces / Kaizen denken?
Ik hoop dat deze thread een boel reacties zal oproepen. Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de HL innovatie beschermheilige Kanban. Kanban is trouwens een innovatie die voortgekomen is uit het Kaizen denken.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ridler
Ridler
Aangezien het forum operations & logistics erg proces georiënteerd is, is dit de plaats waar ook Kaizen thuishoort. Kaizen staat voor continue stapsgewijze verbetering en is daarmee het tegenovergestelde van innovatie, dat gezien kan worden als een grote (meestal technologische) vooruitgang.
In het westen wordt innovatie als de sleutel tot succes gezien. Ook hier op het HL forum ligt de nadruk erg op innovatie. Waarschijnlijk is een innovatief product of dienst zelfs een vereiste om een plan gefinancierd te krijgen. Eenmaal gestart is het voor de onderneming erg belangrijk om te blijven innoveren.
In Japan heeft zich een hele andere ontwikkeling voorgedaan. Het succes van hun economie verklaren de Japanners door de Kaizen filosofie. Zij lopen wat innovatie betreft achter op het resultaat gerichte westen maar maken het goed door het proces gerichte Kaizen denken. Zo slaagden ze er in met het westen te concurreren door continue kleine verbeteringen door te voeren en zo de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen. Het geheim van Kaizen is dat de inzet geen kapitaal intensieve technologie is, maar betrokkenheid van alle personen in de organisatie. Kaizen wordt vooral toegepast in de industrie, maar kan volgens mij overal gebruikt worden.
Ik kom nu met Kaizen, omdat gesteld wordt dat het het vooral goed doet in een minder snel groeiende markt. Zou er, nu bijvoorbeeld in de ICT sector het realisme is teruggekeerd, er sprake is van veel concurrentie en technologieen zoals UMTS uitgebuit moeten worden een kans zijn voor meer Proces / Kaizen denken?
Ik hoop dat deze thread een boel reacties zal oproepen. Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de HL innovatie beschermheilige Kanban. Kanban is trouwens een innovatie die voortgekomen is uit het Kaizen denken.
;D Ridler
more info »» |
The Kaizen Institute | Het Innovatie Forum | «« more infoLink naar reactie
Aanbevolen berichten
64 antwoorden op deze vraag