• 0

tips over brief schrijven ministerie?

Een brief schrijven aan het ministerie is natuurlijk niet moeilijk :-\, de vraag is echter of je met je brief aandacht krijgt bij het ministerie.

 

Wie kan mij (ons) enkele tips geven over hoe je een brief aan het ministerie schrijft en daarmee ook aandacht krijgt?


Details over de brief waarop de vraag is gebaseerd:

 

Deze brief moet aandacht geven aan het ministerie van volksgezondheid. Dit ministerie heeft kenbaar gemaakt dat deze een onderzoek wil starten naar zeldzame ziekten. De brief zal vanuit de leden van de vereniging voor de ziekte lichen sclerosus geschreven worden, waarbij deze leden bereid zijn om mee te doen aan het onderzoek.

Het probleem waar de vereniging al enkele jaren mee zit is dat deze ziekte nog niet erkent is als zeldzame ziekte.

Dus wat de vereniging wil bereiken is dat de ziekte wel erkent word en misschien wel door mee te doen aan het onderzoek. De vraag is of het ministerie een vereniging wil laten meedoen die voor een niet erkende ziekte is opgericht.


Dat zijn de details, nu nog enkele tips over hoe je een dergelijke brief onder de aandacht brengt bij het ministerie.

 

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed heb, is er elke dinsdag de mogelijkheid om een petitie iaan te bieden bij kamerleden.

Je kunt op die manier jouw verhaal onder de aandacht brengen bij de politiek.

 

Verder kan het geen kwaad om uit te zoeken wie in welke partij verantwoordelijk is voor het beleid op gebied waar jij de aandacht op wil vestigen. Stuur ook deze mensen informatie.

 

Als je het goed timed zorg je ook voor media aandacht.

De redacties van Netwerk, Twee Vandaag, nova enzovoort kun je gewoon via hun sites benaderen.

 

Zorg voor goede achtergrond informatie met veel contact adressen,

 

Zonder media aandacht beland het gewoon op een stapel, en krijg je over drie maanden een keurig schrijven dat het de aandacht heeft.

 

Time het zorgvuldig, nu het kabinet aan een zijden draadje hangt is dit verhaal niet belangrijk, de aandacht wordt te veel afgeleid.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt

:)

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn de details, nu nog enkele tips over hoe je een dergelijke brief onder de aandacht brengt bij het ministerie.

 

 

Bel ze op, en vraag welke afdeling hiervoor is. Bel dan die afdeling, zeg dat je ze een brief wilt sturen, en aan wie dat 't beste kan. Kun je meteen vragen op welke termijn je antwoord mag verwachten, etc etc. Tijdig beginnen met aan de relatie te werken!

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed heb, is er elke dinsdag de mogelijkheid om een petitie iaan te bieden bij kamerleden.

Je kunt op die manier jouw verhaal onder de aandacht brengen bij de politiek.

 

Verder kan het geen kwaad om uit te zoeken wie in welke partij verantwoordelijk is voor het beleid op gebied waar jij de aandacht op wil vestigen. Stuur ook deze mensen informatie.

 

Als je het goed timed zorg je ook voor media aandacht.

De redacties van Netwerk, Twee Vandaag, nova enzovoort kun je gewoon via hun sites benaderen.

 

Zorg voor goede achtergrond informatie met veel contact adressen,

 

Zonder media aandacht beland het gewoon op een stapel, en krijg je over drie maanden een keurig schrijven dat het de aandacht heeft.

 

Time het zorgvuldig, nu het kabinet aan een zijden draadje hangt is dit verhaal niet belangrijk, de aandacht wordt te veel afgeleid.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt

:)

 

Zozo, dat klinkt alsof je hier ervaring mee hebt Merkava, voor jou een reus erbij!

 

Bedankt voor de info, ik zal kijken hoever het geschopt kan worden :D

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Heb het in een ver verleden ook gedaan en mijn ervaring leert dat je altijd wel 1 of meerdere medestanders hebt in politiek Den Haag!! Zoek op wie er gaat over deze ziekte en wie er in geintereseerd is! Bel (of misschien op internet is het te vinden) met de politieke partijen over jou onderwerp, het moet raar lopen wil je niemand vinden die het niet voor jou opneemt! Heb je iemand in Den Haag gevonden die jou wil steunen dan loopt de rest eigelijk vanzelf. Die persoon weet wat er allemaal komt kijken en wat er voor nodig is om de aandacht te trekken! Aangezien hij geintresseeerd is in jouw onderwerp zal hij jou ook grotendeels steunen!

 

Mijn advies: Zoek en gij zult vinden (vooral in Den Haag, want daar wil iedereen wel wat te zeggen hebben!!!)

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Wil je bij een Ministerie iets bereiken dan zul je je wegen heel goed moeten kennen. Uit mijn rechtsbijstandperiode heb ik de ervaring dat je meer via de verantwoordelijke kamerleden bereikt. Deze nemen brieven serieus en zettten de kwestieop de agenda door hier aandacht voor te vragen en bewaken ook de uitkomst. Op de site van de tweede kamer kan je achterhalen wie de portefeuillehouders zijn. Zie Commissies Beperk je wel tot één fractie of kamerlid, anders zal het als snel als shoppen worden ervaren. Mijn ervaring is dat deze methode velel effectiever is dan een brief naar het ministerie. In het laatste geval zal de brief al snel op de grote stapel in de onderste lade belanden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hmm, tweede kamerleden zijn soms ook moeilijk te berijken.

 

Je moet een serieuze "issue" hebben. Onrecht doet het goed, concurrentievervalsing of laakbaar gedrag van ambtenaren etc. ook.

 

Hoge ambtenaren doen niks omdat het goed is, ze doen alleen wat om in de schijnwerpers te komen of om lastige vragen in de kamer te voorkomen.

 

Ik jouw geval zou ik eerst de status van zeldzame ziekte aanvragen (via de officiële weg, als je dat al niet gedaan had). Wordt die aanvraag afgewezen, dan stuur je een klacht naar de minister. Wijs vooral op het leed van de patiënten en het onrecht dat hen wordt aangedaan door ze de status van zeldzame ziekte te onthouden. Zorg dat de klacht door een aantal belangrijke mensen ondertekend wordt. Hint enerzijds naar naar publiciteit als de aanvraag wordt afgewezen, anderzijds naar de wens om mee te werken aan onderzoek als de aanvraag wordt toegewezen. (de uitgestoken hand en de knuppel achter de rug 8))

 

Hebben de patiënten geen "recht" op status als zeldzame ziekte, dan heeft het sturen van brieven aan de minister geen zin, dan moet er gelobbyed worden. Maak afspraken met lagere en hogere ambtenaren en de betrokken kamerleden en vraag vriendelijk om advies. Bouw relaties op, ga naar congressen of organiseer er zelf één. Kortom, maak vrienden bij de beleidsmakers.

 

Als je iets wil bereiken in Den Haag, moet je dat professioneel aanpakken. Het kost veel tijd en energie, die verloren gaat als je fouten maakt of het niet lang genoeg volhoud. Het is een vrij hard spel waar je gebruik (en soms misbruik) maakt van de zwakheden van de "tegenstander". Ik vind er helemaal niks aan, maar soms moet je meedoen om niet verpletterd te worden ::).

 

Wees niet te braaf.

 

Succes,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.