• 0

Ik ben interim profesional, hoe voorkom ik dat ik veel teveel belasting betaal?

Beste,

 

(Ik vermoed dat deze vraag vaker gesteld wordt maar ik kan na een uur zoeken het antwoord niet vinden.)

 

Ik ben een interim professional in de IT en het lijkt erop dat ik dit jaar zoveel ga verdienen dat de belasting druk nogal hoog wordt als ik geen actie onderneem. Mijn persoonlijke uitgaven zijn laag, maar ik wil het geld opslaan als reserve in plaats van dat meteen tot 52% in een bodemloze put verdwijnt.

 

Ik dacht eerst dat het een kwestie was van een holding B.V. opzetten en mezelf een salaris van 44.000 betalen. (Dat is al 3x wat ik nodig heb, maar zover was ik bereid te gaan.) Gelukkig heeft iemand me op tijd gewezen op de afroommethode van de belastingdienst.

 

Op google vind ik allerlei partijen die zaken als eurobv's, buitenlandse holdings en stichtingen op creta kunnen opzetten, maar ik weet niets over de risico's hiervan.

 

Daarom hoop ik dus dat er hier mensen zijn met verstand van zaken die me kunnen vertellen welke constructie voor mij het gunstigst is en naar welke partij ik zou moeten voor het opzetten en boekhouden hiervan.

 

p.s. Ik ben niet geintresseerd in politiek of moreel debat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@DWE, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik dacht eerst dat het een kwestie was van een holding B.V. opzetten en mezelf een salaris van 44.000 betalen.

Ik mis hier een stapje: een werkmij!

Gelukkig heeft iemand me op tijd gewezen op de afroommethode van de belastingdienst.

laat ik je er dan op wijzen dat de afroommethode ook al weer is aangepast/deels is achterhaald

 

Op google vind ik allerlei partijen die zaken als eurobv's, buitenlandse holdings en stichtingen op creta kunnen opzetten, maar ik weet niets over de risico's hiervan.

Risico is tweeledig: enerzijds dat je over de wettelijke rand heen gaat en vroeg of laat tegen de lamp loopt als belastingontduiker, anderzijds dat je opdrachtgever geen zin heeft in bij bestuurdersaansprakelijkheid moeten procederen in Kreta.

En als aanvulling: banken, verzekeraars, leasemaatschappijen en telecombedrijven zijn ook niet erg happig op tropisch constructies: door anti-terrorismefinanciering&anti-witwaswetgeving loop je tegen onwil en hogere kosten aan.

 

Daarom hoop ik dus dat er hier mensen zijn met verstand van zaken die me kunnen vertellen welke constructie voor mij het gunstigst is en naar welke partij ik zou moeten voor het opzetten en boekhouden hiervan.

Ik zou een goede boekhouder en/of fiscalist zoeken. Die kan je exact uitleggen wat de mogelijkheden voor jou zijn en de specifieke voor- en nadelen van alle opties.

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gezocht, maar voor een leek zoals ik is die markt compleet ondoorzichtig. De eerste zegt dat ik de 44.000 salaris moet hebben, maar dat het daar stopt, de tweede beweert dat ik hoe dan ook inkomstenbelasting moet betalen over 80% van al m'n omzet en de derde vertelt me dat ik zo weinig persoonlijke inkomsten kan hebben als ik maar wil met een ltd. in het verenigd koningkrijk in plaats van een nederlandse B.V.

 

[onbedoelde mod edit, hersteld voor zover mogelijk]

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig dan voor jou hebben we hier op dit forum meerdere topboekhouders en topfiscalisten die warm aanbevolen worden op basis van hun aantoonbare kennis en ervaring.

 

Als niet-fiscalist: sowieso een zaken doen met nummers 2 en 3: die verkopen bullshit. En nr. 1 gaat te kort door de bocht: vraag is of 44K voor een interim professional wel een gebruikelijk loon is.

 

Die 44K is namelijk geen harde norm maar alleen maar een grens waar de bewijslast verschuift van jou naar de belastingdienst

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt sober en eenvoudig te kunnen / willen leven. Laat ik tegen over de door jou genoemde bodemloze put van 52% belasting dan zetten. dat elke constructie die jij opzet tot uitstel van belastingdruk (dat is het maximaal haalbare), uiteindelijk toch leidt tot het afrekenen met de fiscus op moment dat het geld de constructie verlaat, of dat nu in de vorm van dividend is of van (extra) salaris. Daarnaast zorgt zo'n constructie zorgt ook voor de nodige instandhoudingskosten en het gebonden zijn aan een aantal (fiscale) wetten en regels om afrekenen te voorkomen.

 

Voordeel van direct afrekenen, zeker als de piek inkomsten niet structureel zijn is helemaal niet zo'n slechte optie, over het restant van de middelen kun je dan gewoon vrij beschikken zonder gebonden te zijn aan (complexe) regels, behalve dan als het spaargeld boven de box 3 vrijstelling uitkomt.

 

Een constructie is alleen nuttig als de inkomsten structureel hoog zijn (en dat redelijkerwijs te voorzien is)

 

Verder kun je bij incidentele resultaten ook eens kijken naar de middelingsregeling, daarbij is het mogelijk om je piek inkomen te verdelen over 3 fiscale jaren en betaal je het belastingtarief dat past bij het gemiddelde inkomen in die 3 jaren. zoeken op "middeling sterk wisselende inkomens" is de term om op te zoeken voor meer info.

 

Aan de andere kant kun je ook naar andere mogelijkheden om je fiscale verzamel inkomen (grondslag voor de heffing) omlaag te krijgen.

Zo kan bijvoorbeeld een (klein) huis kopen zorgen voor een hypotheekrenteaftrek zodat je langer uit de hoogste schijf blijft of juist profiteert van maximale voordeel van de hyptheekrente aftrekregeling (as je in de hoogte schijf zit krijg je ook bijna 50% van je betaalde hypoheekrente terug.

 

Dit zijn zomaar 2 voorbeeldjes van zaken die mee kunnen spelen in wat voor jou voordeliger kan zijn.

Een fiscale constructie met holding-werkmij is echt niet zaligmakend al word het wel gepresenteerd.

 

of het voor jou voordeliger is of dat er met andere aanpassingen in jou fiscale huishouding er minder belastingdruk kan worden gerealiseerd is echt alleen in een persoonlijk gesprek te bekijken of voor jou om op internet heel veel voorbeelden die dicht bij jou situatie komen te lezen en te beoordelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een interim professional in de IT en het lijkt erop dat ik dit jaar zoveel ga verdienen dat de belasting druk nogal hoog wordt als ik geen actie onderneem. Mijn persoonlijke uitgaven zijn laag, maar ik wil het geld opslaan als reserve in plaats van dat meteen tot 52% in een bodemloze put verdwijnt.

 

Met een eenmanszaak betaal je dankzij MKB winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek (mits je aan de voorwaarden voldoet) gelukkig ook nooit 52%

 

Zou de keuze voor wel of geen BV meer laten afhangen van andere factoren (zoals aansprakelijkheid).

Voor het uiteindelijke belastingvoordeel (nadat je het ooit naar prive uitkeert) hoef je het niet te doen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.