• 0

BTW op OV-fiets

Ik heb een particuliere OV-chipkaart. Kosten die ik zakelijk maken op deze kaart voer ik op als kosten voor mijn eenmanszaak.

Nu heb ik een OV-fiets gehuurd om naar een klant te gaan. Helaas neemt de NS niet de moeite om het BTW-tarief te vermelden op de factuur.

Ik heb met de NS contact gehad en die geven aan dat er 6% wordt gerekend ("de NS rekent 6% op alle diensten"). Als ik bij de zakelijke tarieven voor de OV-fiets kijk, die overigens hoger zijn dan de particuliere tarieven, dan rekenen ze daar 21%.

 

Heeft iemand dat al eens uitgezocht?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is niet veel uit te zoeken. Neem een NS businesscard dan krijg je wel een factuur met btw specificatie.

 

Voor particulieren is het nu eenmaal niet verplicht btw te specificeren dus daarom vermeld de NS het niet

Medewerkers van de NS hebben over het algemeen geen kennis van welk btw tarief van toepassing is op welk product, dus aan die uitspraak hoef je niet veel waarde te hechten. het klopt overignens wel dat op het overgrote deel van de diensten van NS maar 6% btw zit..

 

Zolang jij je particuliere ov gebruikt voor zakelijke uitgaven zul je dus voor andere producten dan de ov-reis zelf de niet zien wat de btw is.

 

Voor ov reizen is een speciale regeling daar mag je ook zonder btw factuur 6% btw terugvragen

maar voor aanvullende diensten geldt dat dus niet.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitleg.

 

Wellicht is het niet vermelden van de BTW op de factuur onderdeel van de business case om klanten aan de business card te helpen. Vermelden van de BTW op de factuur lijkt namelijk een kleine moeite. Bij een treinkaartje was er vroeger wellicht wat weinig ruimte maar dat lijkt we nu niet meer op te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitleg.

 

Wellicht is het niet vermelden van de BTW op de factuur onderdeel van de business case om klanten aan de business card te helpen.

Yep, een business case om de klanten aan de -in de basis -gratis business card te helpen. Handig, want in tegenstelling tot zo'n particuliere kaart (die net zo duur of goedkoop is) krijg je een factuur met BTW specificatie

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Behalve dat ik met dan met 2 ov-chipkaarten rond moet lopen en het in- en uitchecken dus wat foutgevoeliger en omslachtiger is (mijn persoonlijke business case).

Waarom? Je kunt als eigenaar ook prima je privé reizen op die kaart doen. Waar jij nu je zakelijke reizen op je privekaart zakelijk declareert, declareer/verreken je dan je prive reizen op je zakelijke kaart. Administratief net zo belastend als wat je nu doet

 

Bovendien is het tarief voor de OV-fiets €0,30 hoger, waardoor de NS er wat meer op verdient.

Schokkend :)

Volgens mij is BTW verrekenen over een bedrag van 3.80 voor jou gunstiger dan geen btw berekenen over 3,50.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed punt. Als mijn ov-fiets abonnement volgend jaar verloopt stap ik direct over op de business card.

 

€0,30 is niet schokkend, maar werpt een ander licht op de "gratis" business card. Als in: we noemen het zakelijk, zetten de BTW op de factuur, verhogen het tarief iets: dan profiteert de klant en de NS ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Yep, een business case om de klanten aan de -in de basis -gratis business card te helpen. Handig, want in tegenstelling tot zo'n particuliere kaart (die net zo duur of goedkoop is) krijg je een factuur met BTW specificatie

 

Als je alleen een OV-chipkaart hebt ligt overstappen inderdaad wel voor de hand.

 

Maar er zijn ook veel treinreizigers die momenteel nog een ouderwetse (particuliere) voordeeluren kaart hebben.

Daarmee krijg je -als bestaande abonnee- na 9 uur altijd 40% korting. Op het moment dat je naar een van de nieuwe kortingskaarten overstapt 's middags in de spits niet meer, en kan dat dus wel een afweging zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitleg.

 

Wellicht is het niet vermelden van de BTW op de factuur onderdeel van de business case om klanten aan de business card te helpen.

Yep, een business case om de klanten aan de -in de basis -gratis business card te helpen. Handig, want in tegenstelling tot zo'n particuliere kaart (die net zo duur of goedkoop is) krijg je een factuur met BTW specificatie

En vergeet ook het cashflow-voordeel niet, omdat je geen tegoed meer nodig hebt. NS doet daar namelijk niet bepaald kinderachtig over voor zakelijke klanten. Gebruik van de NS-Business Card wordt - in ons geval - pas 15 dagen ná afloop van elke maand gefactureerd. En vervolgens doen ze er nog eens 30 dagen om dat bedrag te incasseren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik reageer laat op dit bericht maar kan nog iets toevoegen.

 

De NS is soms erg klantonvriendelijk voor kleine ondernemers. Zij weigeren sinds vorig jaar om een factuur te sturen maar incasseren wel geld.

 

De kleine moeite die het kost een e-mail te sturen omzeilen zij, net als het vermelden van de BTW. Ik heb geen Business-kaart vanwege het willen behouden van mijn Voordeelurenabonnement.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.