Ik ben rechtenstudent en heb daarnaast een groothandelsbedrijfje. Het concept is simpel. Ik importeer product x uit China en lever deze aan mijn klanten in Nederland (zakelijke maar ook particuliere klanten).
Mijn producent exporteert per maand z'n 15000 van deze producten naar Nederland. Mijn aandeel hierin is ongeveer 2000 per maand en ben daarmee hun grootste afnemer in Nederland. Ik ben echter enige klant die de inkopen via de zee laat verschepen i.p.v. via de lucht. Het verschil in verzendkosten is ongeveer 0,25 euro per stuk. Op 12500 stuks, die nu dus nog via de lucht worden geleverd, is dit dus al snel 3000 euro die op de verzendkosten bespaard kunnen worden.
Zoals u wellicht begrijpt zie ik iets in deze mogelijkheid tot kostenbesparing en ben opzoek naar de beste optie om dit te realiseren. Persoonlijk zie ik het meest iets in het volgende. Ik heb hier de voorraad liggen van de producent zonder dat ik daar eigenaar van word. Ik fungeer dus slechts als opslagplaats en doorgeefluik. Als de producent dan een bestelling krijgt, verzend ik deze en gaat het eigendom direct over van de Chinese producent naar de persoon of bedrijf aan wie ik het verzend.
Ik lever dan een dienst voor de producent (het verzenden van de orders) en stuur hen daar een factuur voor. Dit bedrag is dan ongeveer gelijk aan het bedrag dat bespaard wordt op de verzendkosten.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Op het moment dat de producten Nederland inkomen moet daar uiteraard btw en invoerrechten over betaald worden. Aangezien de producten naar mijn bedrijf gestuurd worden zal ik dit moeten betalen. Kan ik dit dan betalen en dit doorberekenen aan de klanten van de Chinees nadat zij een bestelling hebben gedaan. Ik schiet het dan dus slechts voor voor de klanten van de Chinees.
Is dit allemaal wettelijk correct?
Hoe heet een dergelijke ondernemingsvorm?
Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen wat er staat bijzonder weinig van op internet.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Van der Heide
Van der Heide
Beste mensen,
Ik ben rechtenstudent en heb daarnaast een groothandelsbedrijfje. Het concept is simpel. Ik importeer product x uit China en lever deze aan mijn klanten in Nederland (zakelijke maar ook particuliere klanten).
Mijn producent exporteert per maand z'n 15000 van deze producten naar Nederland. Mijn aandeel hierin is ongeveer 2000 per maand en ben daarmee hun grootste afnemer in Nederland. Ik ben echter enige klant die de inkopen via de zee laat verschepen i.p.v. via de lucht. Het verschil in verzendkosten is ongeveer 0,25 euro per stuk. Op 12500 stuks, die nu dus nog via de lucht worden geleverd, is dit dus al snel 3000 euro die op de verzendkosten bespaard kunnen worden.
Zoals u wellicht begrijpt zie ik iets in deze mogelijkheid tot kostenbesparing en ben opzoek naar de beste optie om dit te realiseren. Persoonlijk zie ik het meest iets in het volgende. Ik heb hier de voorraad liggen van de producent zonder dat ik daar eigenaar van word. Ik fungeer dus slechts als opslagplaats en doorgeefluik. Als de producent dan een bestelling krijgt, verzend ik deze en gaat het eigendom direct over van de Chinese producent naar de persoon of bedrijf aan wie ik het verzend.
Ik lever dan een dienst voor de producent (het verzenden van de orders) en stuur hen daar een factuur voor. Dit bedrag is dan ongeveer gelijk aan het bedrag dat bespaard wordt op de verzendkosten.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Op het moment dat de producten Nederland inkomen moet daar uiteraard btw en invoerrechten over betaald worden. Aangezien de producten naar mijn bedrijf gestuurd worden zal ik dit moeten betalen. Kan ik dit dan betalen en dit doorberekenen aan de klanten van de Chinees nadat zij een bestelling hebben gedaan. Ik schiet het dan dus slechts voor voor de klanten van de Chinees.
Is dit allemaal wettelijk correct?
Hoe heet een dergelijke ondernemingsvorm?
Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen wat er staat bijzonder weinig van op internet.
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52429-logistieke-samenwerking-met-chinese-producent/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag