• 0

Parttime freelancer en auto van de zaak

Hallo,

 

Ik ga binnenkort 1 dag in de week freelance werkzaamheden verrichten als software ontwikkelaar. Ik ga dan 4 dagen voor mijn huidige baas werken ipv 5.

 

Bijkomstigheid is dat ik dan een eigen bijdrage voor mijn huidige auto van de zaak moet gaan betalen. Dit kan wel oplopen tot 160 euro netto per maand. Tel daarbij de 200 euro die ik netto al betaal, en dan zit je aan de 360 euro netto.

 

Ik heb daarom het plan opgepakt om de auto van mijn werk niet meer prive te gaan rijden. Ik wil daarnaast zelf een extra auto gaan leasen. Het lijkt mij als ik op mijn freelance dagen reiskosten kan factureren, opgeteld bij de 360 euro, dat ik dan makkelijk de lease van die auto moet kunnen betalen.

Ik heb daar echter enkele vragen over :

 

1. Wat is de beste manier om een auto te leasen? Prive of zakelijk? En mag dat wel zakelijk als ik maar 1 dag in de week freelance werk?

2. Heeft iemand ervaring met het leasen van een occasion?

 

Alvast bedankt.

 

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je reactie.

Alleen snap ik niet helemaal hoe dit nu in elkaar zit. Wat bedoel je precies met 'verrekenen van mijn bijtelling'?

Situatie is dat ik van 5 naar 4 dagen ga. De kosten van de auto zijn 800 euro per maand, daarvan moet ik 20% als eigen bijdrage gaan betalen. Dus 160 euro.

 

Alleen snap ik niet hoe dat precies verrekend moet worden met mijn huidige bijtelling? Die blijft toch gewoon 14% van de nieuwwaarde (ca 28500 euro)?

 

Erwin

Link naar reactie
  • 0

Alleen snap ik niet helemaal hoe dit nu in elkaar zit. Wat bedoel je precies met 'verrekenen van mijn bijtelling'?

Jouw eigen bijdrage voor privé gebruik wordt in mindering gebracht op de bijtelling

De tekst op de site van de belastingdienst lijkt me vrij duidelijk:

Betaalt u een eigen bijdrage voor het privégebruik auto van de werkgever? Dan trekt uw werkgever de eigen bijdrage af van de bijtelling.

Alleen snap ik niet hoe dat precies verrekend moet worden met mijn huidige bijtelling? Die blijft toch gewoon 14% van de nieuwwaarde (ca 28500 euro)?
Nee. "Dan trekt uw werkgever de eigen bijdrage af van de bijtelling"

Die bijtelling wordt dus (14% x 28500) - (160 x 12)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Betaalt u een eigen bijdrage voor het privégebruik auto van de werkgever? Dan trekt uw werkgever de eigen bijdrage af van de bijtelling.

Ik snap de verwarring. In feite trekt de belastingdienst deze eigen bijdrage af van de bijtelling.

(en niet de werkgever). Wellicht is voor deze woorden gekozen omdat de werkgever dit doorgeeft aan de bel dienst.

 

Het komt er op neer, dat als jij een auto van de zaak rijdt, de BD dit ziet als een extra stuk loon.

En hoeveel is dat precies waard? Zeg het maar.

Gekozen is voor een forfaitair bedrag, in dit geval 14% van 28500 = €3990 per jaar.

Die komt bij je inkomen op, en over die € 3990 moet je dus ook nog belasting betalen.

 

Als je echter voor dit gebruik € 160 moet betalen, ziet de bel dienst dit weer alsof je € 160 minder loon ontvangt.

Houd je over 3990 minus (12x160) als extra loon.

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is me nu duidelijk.

 

Om dit voorbeeld aan te houden, is mijn bruto bijtelling per jaar dus geen 3990 euro meer, maar 2070 euro (3990 - 12*160). Netto komt dat neer op 103 euro per maand. Samen met de eigen bijdrage wordt het dan 263 euro per maand.

 

En niet 360 euro die ik eerst dacht.

 

Allen bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de verwarring. In feite trekt de belastingdienst deze eigen bijdrage af van de bijtelling.

(en niet de werkgever)

Nee, in feite heft de werkgever de bijtelling (en niet de belastingdienst) ;)

 

 

 

oei, check.

Maar:

alleen de fiscus kan belasting heffen. ;) De werkgever int het alleen voor deze partij (en alleen maar n de vorm van een voorbelasting)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Samen met de eigen bijdrage wordt het dan 263 euro per maand.

Vergeet ook niet de 19 ct/km ten laste van je resultaat te brengen voor alle kilometers die je voor je freelance-werkzaamheden aflegt. Dat verlaagt de kosten nog wat meer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.