• 0

Verkoop wholesale aan winkels en via bestelling webshops.

Hallo allemaal. Ik woon in Zuid Afrika en ben een nieuw bedrijf gestart. Wij verkopen kwaliteits leren producten zoals handtassen en armbanden o.a., gericht op de paardensport. De producten worden door ons ontworpen en alle benodigdheden zijn van dit land. Er begint veel belangstelling te komen vanuit Nederland en andere landen, verkopen al aan een ruitersportwinkel die wholesale inkoopt van ons. Nu zijn er mensen die onze producten via een webshop willen gaan verkopen. Omdat onze producten prijzig zijn, wil men niet investeren maar op bestelling werken. Nu denk ik zelf dat we voor de webshops hogere wholsale prijzen moeten hanteren dan b.v. de winkel die direct zelf inkoopt en dus risico loopt + hogere kosten heeft. of zou de webshop dan als agent moeten functioneren en hoe zit het dan met commissie percentage?

 

Mod edit: welkom en verwijzing verwijderd, deze kan in de profielinformatie opgenomen worden

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat onze producten prijzig zijn, wil men niet investeren maar op bestelling werken.

En straks mogen jullie ook nog in hun marketing investeren.

 

Het zijn luie verkopers, webshop-ondernemers die dropshipping verlangen. Je krijgt straks ook discussie over retouren (10% tot 30% van je volume). Wie betaalt de klant terug? Wie neemt de kosten voor zijn rekening?

 

De commissie voor webshops die als affiliate werken (of via dropshipping) varieert van 5% tot 15% op de standaard consumentenprijs. Dat is dus een heel andere marge dan voorraadhoudende retailers gegund wordt. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van onderhandeling. De Britse reseller bestaat schijnbaar niet meer, dus krijg je uberhaupt distributie? Duitsland en Frankrijk liggen nog open!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank je StevenK, je helpt me goed op weg. Hoeveel marge moet er dan tussen de bestaande klant (winkel)die door levert aan de webshop zitten? Verkoop prijs aan consument word door ons geadviseerd en bepaald, zowel voor winkel en webshop? Moet ik de winkel zelf een prijsstelling geven voor verkoop aan webshop en dan hogere marge bij meer verkopen? het is allemaal nogal overwhelming, net begonnen en veel belangstelling, ook andere landen komen eraan. Belangrijk dst we de juiste formule vinden.

Link naar reactie
  • 0

Als indicatie voor de percentages voor webshops die niet uit voorraad verkopen zou je eens naar het lijstje van Amazon kunnen kijken. Dat is de vergoeding die Amazon vraagt op de verkoop voor derden, de verkoopcommissie. Bol.com in Nederland hanteert exact dezelfde percentages, niet toevallig.

 

Voorraadhoudende winkeliers zul je uiteraard veel meer marge moeten gunnen. Je kan hun verkoopprijzen helemaal niet opleggen (mededingingsbeperkend), maar je kan wel volumekorting vooraf geven en een marketingbijdrage achteraf als incentive voor snelle verkoop voor full-price. Dat zijn trucs die bekende merkleveranciers ook hanteren.

 

Wat weerhoudt je ervan om de webverkoop zelf te organiseren? Als je gaat dropshippen voor een webshopje in Engeland, waarom dan niet meteen zelf een account openen als seller bij Amazon.co.uk?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij stel je de verkeerde vraag. Ik denk dat je een vertegenwoordiging of beter eigen (dochter)onderneming binnen de EU nodig hebt. De verzending, betalingen en verkoopcommunicatie zijn nu in basis veel te complex en duur. Ik zou me eerst eens rustig oriënteren of goed laten adviseren.

 

Het strikte verschil tussen pure winkels en webshops bestaat (ook) in deze branche anno 2016 nauwelijks nog.

 

Ken je epplejeck?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens op Etsy.com en je vindt duizenden artisans die aan paardenliefhebbers wereldwijd verkopen.

 

 

Het strikte verschil tussen pure winkels en webshops bestaat (ook) in deze branche anno 2016 nauwelijks nog.
Wow! Observatie als buitenstaander of insider? De verschillen zijn gradueel, met aan de uiterste zijden de voorraadhoudende winkelier en de affiliate die alleen nog maar een linkje plaatst.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mwah, als consument en marktobservant. Het verschil tussen een webshophouder en winkelier is m.i. kleiner dan tussen een webshophouder en affiliate.

 

Tuincentra, meubilair, sportzaken en dierenbusiness is vrijwel allemaal omni-channel gemeten naar omzet met hele grote spelers.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is dus het outsider-perspectief. Het lijkt op elkaar, dus zal het wel hetzelfde zijn.

 

Toch is er enorm verschil. Epplejeck is een winkelier die inkoopt en vanuit zijn eigen voorraad een webshop runt. Bol.com plaatst alleen maar een linkje. Bol.com vraagt 15% tot 20% commissie; Epplejeck betaalt inkoop naar schatting de helft. Misschien nog wel minder. Dat mag, want Epplejeck neemt risico en Bol.com niet.

 

Kan best zijn dat niche-players zoals Etsy veel interessanter zijn voor artisans. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zou kunnen, maar HL is een ondernemersforum en dan zou ik uit willen gaan van iemand die een groothandelsfunctie in Zuid-Afrika danwel de EU ambieert. De vraag blijft natuurlijk of dat ook werkelijk zo is of gaat lukken. Bij verkoop via wederverkopers ben je naar mijn smaak geen ambachtsvrouw- of man meer. Hetzelfde geldt als je productie uitbesteedt.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is allemaal wat traditioneel gedacht. Via Etsy (maar ook Amazon, Alibaba en andere marktplaatsen) komt de wereld naar je toe. Je kan nu winterjassen direct in China bij de producent bestellen, of zijn agent in Hongkong. Je kan nu zijden kleding inkopen via Etsy, direct bij de sweatshop in Vietnam.

 

Er ontstaan prachtige parallelkanalen naast de traditionele en trage gang via agent en groothandel en detailhandel. Dat is zowel voor de consument als de producent interessant, als je niet bang bent voor wat extra complexiteit.

 

Die winterjas van twee tientjes is namelijk een maand onderweg. ;)

 

Maar het scheelt veel tussenschakels die allemaal wat proberen te verdienen. Dus voor die naaister in Vietnam is het heel lucratief en de klant heeft een origineel handgemaakt product.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus het outsider-perspectief. Het lijkt op elkaar, dus zal het wel hetzelfde zijn.

Okay, die slik in weer in. Anders zitten we over woorden te bakkelijen, terwijl de onderliggende modellen best spannend zijn. Dus op de bal - en niet op de man - gespeeld een paar observaties:

 

1. Artisans zijn ook ondernemers.

2. Artisans werken soms voor buyers zoals Li & Fung, zodat sweatshops in het verre of nabije oosten bijdragen aan containers vol die naar merken of retailers in het westen gaan. Daar zie je multichannel uit voorraad.

3. De Zuid-Afrikaanse artisan in dit topic heeft één reseller in Nederland die vanuit voorraad verkoopt en wat vage webdeals van mensen die dropshipping verlangen.

4. Amazon en Bol maken verlies op verkoop uit voorraad en winst op verkoop voor derden.

5. Containervolumes zeggen niks over de wistgevendheid van de toeleveranciers. Daar zie je vooral veel verlies voorbij komen. Het is een soort stoelendans. Wie het laatst gaat zitten, gaat failliet.

6. Als artisan en niche-speler kun je beter aan ketenregie doen, en niet hopen op een grote inkoper die één keer een container vol bestelt en daarna nooit meer terugkomt. Luxemerken doseren!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nog even uitleg. Wij hebben een uniek product ontworpen waar geljjk veel vraag naar is, we zijn nog maar net bezig. We hebben diverse partijen, allemaal in onze doelgroep, de paardensport, die geinteresseerd zijn en ons product willen verkopen. de vraag is hoe, en op een manier dat wij er zelf net zoveel en zeker niet minder aan verdienen dan winkelier en webshophouder. Zelf webshop is geen optie ,te bewerkelijk om ieder item zelf te verzenden. Wij zijn hier in Zuid-Afrika bezig met de designs en productie.

Ik ken Epplejeck, denk dat zo'n keten niet geschikt is voor ons luxe product.

Ook is het gezien de shippingcost beter om iets grotere hoeveelheden te verzenden.Dan bedoel ik b.v. 20 tassen tegelijk. GEEN containers vol!

Link naar reactie
  • 0
Ook is het gezien de shippingcost beter om iets grotere hoeveelheden te verzenden.Dan bedoel ik b.v. 20 tassen tegelijk. GEEN containers vol!
Is het dan niet logischer om regionaal voorraad aan te houden, bijvoorbeeld via een fulfilment partner die zowel retailers kan beleveren als de dropshipping voor affiliate partners (ook bloggers en webzines) kan verzorgen?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wordt het product onder merk aangeboden en is het ontwerp al beschermd? Hoe zou je dat in Europa willen regelen? Of zijn dit soort aandachtspunten niet aan de orde?

 

In september heb je in Keulen een beurs die mij op het eerste oog geschikt lijkt om te bezoeken als exposant of bezoeker (als je dat in de tijd en qua budget) redt. Als expert heb je vast een idee of dat interessant is, of dat een leer/accessoires of outdoor lifestyle beurs eerder in aanmerking zou komen. Kwestie van beursagenda's doornemen. Agenten en importeurs lopen daar allemaal rond als je groot denkt.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, we hebben ons eigen merk. Parade Perfect Wear, we zijn bezig met copyright/patent aan te vragen. Die beurs in Keulen weet ik vanaf. We denken nog niet ZO groot, maar het lijkt erop dat het wel groot gaat worden, vandaar is een goede strategie noddig. Dank je Highio.

Regards

Dinja.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.