• 0

Vragen ZZP schilder

Beste mensen,

 

Ik ben van plan om als zelfstandige schilder ZZP’er te werken.

Ik heb een aantal vragen en hoop dat ik op weg geholpen kan worden door antwoorden hier op te krijgen.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog helemaal geen ervaring heb om als zelfstandige schilder te werken en sommige vragen misschien een beetje simpel klinken.

 

Alvast hartelijke dank voor de hulp!

 

 

1.Als ik een klus aanneem moet ik dan rekenen per uur of moet ik zeggen wat ik voor de hele klus reken (inclusief materiaal) en dus een schatting doen? En stel als ik per uur werk en er word toch door de klant gevraagd wat ik voor de hele klus vraag? Wat is het meest gebruikelijke?

 

2.De kans is groot dat er in de aangenomen klussen ook werk zit waar ik niet erg goed in ben b.v. behangen of het erg hoge werk, waar ik de klim materialen ook niet voor heb. Hiervoor zou ik dan de hulp van een andere schilder (zzp’er) willen inschakelen. Moet ik deze schilder dan in loondienst nemen voor deze klusjes of kan ik hem ook contant betalen? Wat is het meest gebruikelijke?

 

3.Hoe gaat het precies in zijn werk als ik de andere schilder b.v. een wand laat behangen of een hoge dakkapel laat schilderen. Moet ik hem dan per uur betalen of per klusje of moet ik hem vragen wat hij er voor wilt hebben? Wat is het meest gebruikelijke?

 

4.Wat moet ik doen als ik een overschot aan klanten heb voor wie ik kan werken? Het is natuurlijk ook niet leuk om klanten af te wijzen omdat je het te druk hebt.

 

5.Is er ook een manier om een teveel aan klussen te verkopen aan andere schildersbedrijven of zzp ‘ers of een percentage te vragen voor de aangenomen klussen? Wat is het meest gebruikelijke?

 

6.Wat is het meest gevraagde bedrag bruto per uur als zzp ‘er?

 

7.Welke soorten van verzekeringen zijn echt hoognodig voor een zzp ‘er?

 

8.Ik heb begrepen dat er ook een VAR verklaring nodig is. Is dit een noodzaak?

 

9.Hoeveel moet ik door berekenen bij de klant aan reiskosten. Moet ik dit bovenop het uurtarief rekenen?

 

10.Het kan aan mij liggen maar heb nog geen websites gezien van schilder zzp ‘ers, maar alleen van schildersbedrijven. Iemand een idee wat hier de reden voor is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL. Mijn advies: ga met al deze vragen eens op pad (handboek ondernemer van belastingdienst, KvK, andere zzp-'ers, etc.) om te kijken wat gebruikelijk is onder zzp-'ers in dit soort branches. Werk je idee wat verder uit door al jouw vragen te onderzoeken. Op dit moment zit jij nog in de fase van idee, maar moet het nog een plan worden, vermoed ik.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

1. Dat mag je helemaal zelf weten, dat is nou ondernemen. Wat voor jou maar fijn werkt.

2. Je kunt die schilder inhuren als onderaannemer (als het een ondernemer is) of inhuren op urenbasis via een payroll bedrijf (semi-loondienst).

3. Zie 1.

4. Zie 1.

5. Zie 1.

6. Dat ligt er aan.

7. Dat ligt aan het soort onderneming cq. de werkzaamheden.

8. Nee, de VAR is afgeschaft.

9. Zie 1.

10. Nee.

 

Zie de tip van Hans. Waarom ben je eigenlijk van plan om als zelfstandig schilder te gaan werken?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

1. Mijn ervaring is dat de klant een offerte met een totaalprijs wilt hebben. Houd ook rekening met het BTW-tarief. Bij een woning met woonbestemming van 2 jaar of ouder (opleverdatum is hierbij bindend) geldt het lage BTW-tarief van 6% (arbeid en materiaal)

Een tip hierbij: Vermeld op de offerte dat verborgen gebreken extra kosten kan geven.

 

2. Zie antwoord van Ron van der Kolk.

Klimmaterialen kan je ook huren.

 

3. Offerte aanvragen en deze in jouw eigen offerte doorberekenen.

 

4. Wees altijd duidelijk en eerlijk naar jouw klanten, dan hebben zij het meeste begrip. Ik maak ook regelmatig mee dat het weer behoorlijk wat roet (of water) in de planning gooit.

 

5. In de aannemerij word vaak 10% van het bedrag van de onderaannemer als extra gerekend voor het regelwerk en aansprakelijkheid. Als jij een klus aanneemt en door een ander uit laat voeren blijf jij wel aansprakelijk voor de klus.

 

6. Vanuit de klant: zo weinig mogelijk ;D

Zelf kom ik 2 typen klanten tegen:

-1 de klant die meerdere offertes aan vragen om de aller goedkoopste schilder te kunnen krijgen

-2 de klant die via bekenden mijn werk hebben gezien. Dit zijn de klanten die bereid zijn om voor kwaliteit te betalen.

Klant 1 heb je nodig om naamsbekendheid/netwerk op te bouwen, klant 2 om van te kunnen leven.

 

7. Aanspraakelijkheidsverzekering is zeker aan te bevelen, en is gelukkig niet duur. Een aov is helaas weer wel een stuk duurder. Houd wel rekening met een verplichte pensioenopbouw.

 

8. De VAR-verklaring is verleden tijd.

 

9. Verwacht je veel reistijd te krijgen? Zelf hanteer ik 50% van mijn uurtarief ter compensatie van de verloren tijd. Momenteel heb ik 90% van de klussen binnen een aanrijdtijd van 10 minuten.

 

10. Er zijn genoeg zelfstandige schilders met een website.

 

Mogelijk nog een mooie tip:

Via mijn groothandel ben in gratis ingeschreven bij Sigma Eigen Zaak. De groothandel moet dan wel een officiele Sigma dealer zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mooie vragen :) De antwoorden leer je in ieder geval niet op de schoolbanken maar al doende en proberen.

 

Mijn tip: denk niet teveel in hokjes maar behandel iedere (potentiële) klant afzonderlijk en luister goed naar wat die zegt. Geef advies vanuit jouw ervaring en maak een prijs op een manier die de klant het prettigst vindt.

Iedere klant is anders: de ene heeft zich zodanig goed voorbereid dat ie bij manier van spreken de offerte in jouw plaats gemaakt heeft en waarbij je enkel nog moet laten weten wanneer je vrij bent om het werk uit te voeren. Bij een ander mag je eerst even op de koffie voor een gesprek over kleuren, gevoelens, emoties,... :) Allemaal even leuk vind ik zelf :)

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.