• 0

Alternatief constructie Declarabele uren BV?

Beste leden,

 

Ik ben ongeveer een jaar werkzaam als zzp'er (eenmanszaak) en werk voor een lange periode voor 1-2 opdrachtgevers. De verwachting is dat dit niet zal veranderen. Het gevaar is dat ik door de BD niet als een ondernemer gezien kan worden en achteraf een bedrag moet terugbetalen. Als oplossing kwam ik de Declarabele Uren BV tegen. Het voordeel is dat je geen problemen krijgt met verkapt dienstverband. Echter kost deze constructie wel geld (maandelijkse fee, verzuimverzekering etc.) Mijn jaaromzet is ca. €120.000 (jaarlijkse kosten ca. €20.000).

 

Mijn vraag is of er een betere alternatief is voor de DUBV constructie.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Waarom denk je dat 'ie dat wil? Ondernemen is risico's nemen.
Heel het leven is één groot risico ... vanaf het begin tot het einde ... daar hoef je geen ondernemer voor te worden.

 

De kunst is om met risico's om te gaan, als deel van het leven, niet als doel van het leven. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De kunst is om met risico's om te gaan, als deel van het leven, niet als doel van het leven. 8)

 

Mooi gezegd!

 

Ondernemen is geen risico lopen; ondernemen is verstandig en verantwoord risico lopen met dynamische risico's, en je bewust wel of niet indekken tegen statische (rest)risico's die je niet zelf kunt dragen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De desbetreffende persoon is dan niets anders dan een zelfstandig werknemer ... met alle lasten die daarbij horen.

De term "zelfstandig werknemer" vind ik in het kader van WDBA briljant gekozen maar in het kader van de vraag van TS wat ongelukkig gekozen.

 

Zolang je een overeenkomst hebt waarbij een modelovereenkomst als basis dient of je een overeenkomst hebt welke goedgekeurd is door de BD en je werkt volgens deze overeenkomst dan is binnen het kader van WDBA de zelfstandigheid gegarandeerd. Echter waar het mijns inziens bij de WDBA om gaat is het aanpakken van werkgevers die op kosten willen besparen (zie post StevenK) en dat over de rug willen doen van kwetsbare werknemers. Deze werknemers worden dan zonder zelf de keuze te hebben de richting opgeduwd van een "zelfstandig" werknemer. Echter hoe zelfstandig is deze werknemer als hij exclusief verbonden is aan de werkgever en hij werkt volgens een vast urencontract met garantie op uitbetaling.

 

Bij TS gaat het volgens mij meer om een Zelfstandig Professional. Dit is iemand die absoluut niet kwetsbaar is en zelf gekozen heeft om zelfstandig te worden. Overigens met alle lasten die daarbij horen, zoals zelf zoeken naar opdrachten en geen garantie van uitbetaling. En dit laatste wordt vaak nogal onderschat. Sterker, als de uiteindelijke opdrachtgever besluit om niet te betalen dan heb je echt geen poot om op te staan. Een ZP-er neemt in dit geval een groot risico en het gaat snel richting de 40k.

 

Laten we het vooral aan de BD over laten om te bepalen of een ondernemer zelfstandig werkt of niet, en laten we ophouden dat de ene ondernemer van zichzelf vindt dat hij meer ondernemer is dan een andere ondernemer en daarom vindt dat de andere ondernemer niet zelfstandig genoeg is.

 

Overigens staat inderdaad de zelfstandigenaftrek onder druk, maar daar staat dan weer tegenover dat dan de MKB vrijstelling omhoog gaat.

 

Ik ben nog steeds wel benieuwd over welke bepalingen in de modelovereenkomsten TS zich zorgen maakt.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben nog steeds wel benieuwd over welke bepalingen in de modelovereenkomsten TS zich zorgen maakt.
Voor zover ik kan overzien ... geen.

 

TS maakt zich druk om het feit dat hij slechts één, misschien twee opdrachtgevers heeft per jaar.

 

Het aantal opdrachtgevers komt bijvoorbeeld in de "Algemene modelovereenkomst geen werkgeversgezag" slechts ter sprake als ... Opdrachtgever verklaart zich er uitdrukkelijk mee akkoord dat Opdrachtnemer ook ten behoeve van andere opdrachtgevers werkzaamheden verricht.. Simpeler kan het toch niet.

 

De beoordeling "ondernemer voor de inkomstenbelasting" staat daar helemaal los van ... en dat maakt de hele wet met z'n modelovereenkomsten zo waardeloos.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.