Bij het boeken van een dividend uitkering in de administraties van 2 moeders zit ik met een verschil, waar ik niet uitkom. 1 van de Moeders is mijn persoonlijk houdster Vennootschap. Daarnaast boek ik ook de administratie van een mede aandeelhouder.
Het gaat om de volgende situatie
Werkmaatschapij X gaat geld uitkeren aan meerdere moeders
Zowel Moeder A als Moeder B hebben de werkmaatschappij voor dezelfde waarde te boek staan op hun balans. Namelijk 25.000 (totale vermogen Werkmaatschap X is 200.000)
Moeder A BV (houdt 12,5% aandeel) en ontvangt 20.000 dividend
Moeder B BV (houdt 12,5% aandeel) en ontvangt 50.000 dividend
Moeder B heeft ten opzichte van de andere Holdings recht op meer dividend, omdat deze moeder verantwoordelijk is geweest voor het grootste deel van het resultaat in de werkmaatschappij.
Wanneer ik dan de dividenduitkering boek in de admin van beide moeders gebeurd er dit:
Moeder A
Bank 20.000
a/ deelneming X 20.000
Moeder B
Bank 50.000
a/ deelneming X 50.000
Na de dividend uitkering zijn de waarderingen op de balansen van de de Moeders niet meer gelijk, Terwijl beide holdings een gelijk aandelen percentage hebben 12,5%
Ook is er na de boeking op de Balans van Moeder B sprake van een negatieve waardering? er gaat iets mis maar snap even niet wat.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ibeatza
ibeatza
Bij het boeken van een dividend uitkering in de administraties van 2 moeders zit ik met een verschil, waar ik niet uitkom. 1 van de Moeders is mijn persoonlijk houdster Vennootschap. Daarnaast boek ik ook de administratie van een mede aandeelhouder.
Het gaat om de volgende situatie
Werkmaatschapij X gaat geld uitkeren aan meerdere moeders
Zowel Moeder A als Moeder B hebben de werkmaatschappij voor dezelfde waarde te boek staan op hun balans. Namelijk 25.000 (totale vermogen Werkmaatschap X is 200.000)
Moeder A BV (houdt 12,5% aandeel) en ontvangt 20.000 dividend
Moeder B BV (houdt 12,5% aandeel) en ontvangt 50.000 dividend
Moeder B heeft ten opzichte van de andere Holdings recht op meer dividend, omdat deze moeder verantwoordelijk is geweest voor het grootste deel van het resultaat in de werkmaatschappij.
Wanneer ik dan de dividenduitkering boek in de admin van beide moeders gebeurd er dit:
Moeder A
Bank 20.000
a/ deelneming X 20.000
Moeder B
Bank 50.000
a/ deelneming X 50.000
Na de dividend uitkering zijn de waarderingen op de balansen van de de Moeders niet meer gelijk, Terwijl beide holdings een gelijk aandelen percentage hebben 12,5%
Ook is er na de boeking op de Balans van Moeder B sprake van een negatieve waardering? er gaat iets mis maar snap even niet wat.
Wat doe ik verkeerd, wie kan me hiermee helpen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53159-verschil-in-waardering-dochter-na-dividenduitkering-aan-twee-moeder-bvs/Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag