• 0

Betalingen ontvangen vanuit een bedrijfshal

Mijn situatie:

 

Ik heb een bedrijfshal, bestemmingsplan is GEEN detailhandel. Ik gebruik deze hal als showroom/afhaalpunt en betalingen vinden dus plaats via internet zodat het wordt bestempeld als webshop met afhaalpunt.

 

Stel: Ik zet een PC neer in de bedrijfshal waarop bezoekers ter plekke een betaling kunnen doen via de webshop zodat het artikel meteen is afgerekend.

Is dit toegestaan? :P

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn situatie:

 

Ik heb een bedrijfshal, bestemmingsplan is GEEN detailhandel. Ik gebruik deze hal als showroom/afhaalpunt en betalingen vinden dus plaats via internet zodat het wordt bestempeld als webshop met afhaalpunt.

 

Stel: Ik zet een PC neer in de bedrijfshal waarop bezoekers ter plekke een betaling kunnen doen via de webshop zodat het artikel meteen is afgerekend.

Is dit toegestaan? :P

Nee, natuurlijk niet, maar niet zozeer vanwege de betalingen als wel vanwege het gebruik als showroom. Juist dat gebruik als showroom is in strijd met de gebruiks- c.q. planvoorschriften.

 

Link naar reactie
  • 0

Is dit toegestaan?

Toegestaan door wie? Bedoel je bijvoorbeeld zoiets als: toegestaan door de gemeente hoewel die ter plaatse in het bestemmingsplan detailhandel verbiedt? ;)

 

Toegestaan door de gemeente, ivm geen detailhandel in het bestemmingsplan

Link naar reactie
  • 0

Zoals het beschreven wordt valt het gewoon onder de definitie van detailhandel, punt. Iedere gemeente kan in principe een andere definitie van detailhandel geven, maar een veel gebruikte is deze:

 

"Het bedrijfsmatig te koop aanbieden, waaronder begrepen de uitstalling ten verkoop, het verkopen

en/of leveren van goederen aan personen die deze goederen kopen voor gebruik, verbruik of

aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit"

 

Er worden goederen te koop aangeboden die worden verkocht. Zo simpel is het. Ook gebruik als pick up point valt onder de definitie van detailhandel (en/of leveren) en is dus simpelweg verboden.

 

Wat je zou kunnen doen is gewoon aan de gemeente vragen of zij de gewenste vorm van bedrijfsactiviteiten willen toestaan. De gemeente mag namelijk afwijken van het bestemmingsplan. Wat je volgens mij in ieder geval niet zou moeten doen is gokken dat het wel goed gaat. Uiteindelijk heeft de gemeente voldoende middelen om jou te laten stoppen met de handel, waarna je nog wel vast blijft zitten aan de huurovereenkomst.

 

http://digitaalprocederen.nl, de website met alle informatie over Digitaal Procederen, de huidige juridische procedure en boordevol juridische artikelen over diverse onderwerpen

Link naar reactie
  • 0

Voortbordurend op wat mijn voorganger zegt. Niemand hier kan met enige vorm van zekerheid of garantie dus de vraag beantwoorden of het plaatsen van een kassa / pc zal leiden tot de kwalificatie detailhandel.

 

Juist bestemmingsplannen hebben een zeer locale werking zo kan in de ene gemeente door de ligging van de bedrijfshal ten opzichte van andere bestemmingzones het geen enkel probleem zijn een uitzondering te maken voor detailhandel(achtige) activiteiten. Terwijl in een andere gemeente of zelfs andere wijk (in een grote gemeente) geen uitzondering kan worden gemaakt door de aangrenzende bestemmingszones.

 

om het even concreet te maken met fictieve voorbeelden als jij een webshop in snoepgoed en je wilt een bedrijfshal huren die in de buurt staat van 2 middelbare scholen kan het zomaar zijn dat men dat met oog op het welzijn van de kinderen niet wil.

terwijl als jij een webshop in hengelsportartikelen wil starten en de bedrijfshal staat in de buurt van van de lokale visvijver waar de gemeente graag meer viswedstrijden en meer recreanten naar toe wil trekken dan zullen ze graag een uitzondering maken.

 

kortom, heb beste is vermoedelijk om die slapende honden wel wakker te maken voor je de hal huurt zodat je weet hoe de gemeente erin staat. want geen bedrijfshal kunnen huren omdat de gemeente nee zegt geeft een kater van een week (of 2).

Erachter komen na het het huren van de bedrijfshal geeft een kater (en financiële strop) van een jaar of 5

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.