Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ozric
Ozric
Ik heb mij ingelezen in het onderwerp en ook de topic ‘Contractopstellen bij verdwijning VAR’ uitgelezen, maar ik heb hierover een andere, meer praktisch-inhoudelijk vraag. Ik hoop dat iemand hier kan helpen meedenken.
Als ik het goed heb begrepen kijkt De Belastingdienst er naar of er er loonbelasting verschuldigd zou kunnen zijn / m.a.w. of er sprake zou kunnen zijn van een dienstbetrekking wanneer een zzp-er voor een opdrachtgever werkt.
In mijn geval is van de drie criteria het puntje ‘gezag’ onvoldoende helder.
Hoe moet je dit zien als ik (als zzp-er A) samenwerk met een andere zzp-er (B)?
Deze samenwerking heeft als doel om samen grotere projecten aan te kunnen nemen. Er is in principe (door onze bril gezien) geen gezagsverhouding. Wij zijn twee vakmensen (meubelmakers) van gelijk niveau die elk een eigen bedrijf hebben. De ene (A) heeft wel een werkplaats, waar de werkstukken samen worden gemaakt. Handgereedschappen worden hier (soms) gedeeld en machines die in de werkplaats staan (eigendom van A) worden door beiden gebruikt.
Klanten krijgen 1 factuur (bijvoorbeeld uit naam van A) en B factureert dan aan A. Ook omgekeerd komt dit voor, maar in mindere mate. B is alleen op papier starter, qua ervaring niet. A is geen starter meer. Dit leek mij relevant te vermelden i.v.m. inbreng.
Je kan stellen dat A meer inbrengt (werkplaats, machines, bestelbus, naamsbekendheid enz.) maar vakinhoudelijk en op de werkvloer (= werkplaats en op klant-locatie) zijn A en B gelijk. Wij sturen als het ware elkaar aan, lees: bespreken samen de techniek, materiaalkeuze en maken samen prachtige projecten die wij -door de omvang- in ons eentje niet zouden kunnen aannemen.
Probleem: omdat veel projecten maatwerk zijn en wij nooit twee keer dezelfde dingen maken is continue onderling overleg (juist over over HOE je iets uitvoert) noodzakelijk - maar dit is de kern van ons werk/juist onze expertise! Volgens de nieuwe regels zouden wij dan elkaar (inhoudelijk) aansturen en is er gezagsverhouding? Maar de ene heeft niet meer gezag dan de ander. De ene keer wordt uitgevoerd wat A voorstelt, de andere keer wat B voorstelt.
Hoe dek je dit in een overeenkomst? Wij kunnen een project niet in delen knippen en stellen dat A dit deel zelfstandig maakt en B dat deel. Dat is in de praktijk (echt) niet waar te maken.
Wellicht een interessante casus voor sommigen. En ik ben heel benieuwd hoe experts tegen deze (gelijkwaardig samenwerkende) situatie aankijken in het licht van de DBA. Wij hebben al hard nagedacht hoe we dit handen en voeten moeten geven in een overeenkomst, maar komen er niet (met een ‘veilig’ gevoel) uit. Of denken wij te moeilijk, zien we iets over het hoofd?
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en aandacht.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag