Recruitmentbureaus schieten als paddenstoelen de grond uit en het recruitmentproces is continue in beweging. Hier zitten voor- maar ook nadelen aan. Ook in de benadering van recruiters zijn steeds grotere verschillen te zien. Maar welke aanpak werkt er het best?
Ditch the predefined e-mails
Dat ligt eraan waar je naar op zoek bent. Wil je zo snel mogelijk een vacature vervullen? Dan werken algemene oproepen op LinkedIn en berichten in een vast format het beste. Voor veel functies werkt deze aanpak prima, al kan het zich ook tegen je keren. Wanneer je als recruiter iets te ijverig te werk gaat en vergeet de openingen in een bericht format in te vullen, zoals hieronder. In het beste geval krijg je een hilarische reactie terug, zoals hier het geval was. Het kan echter ook anders uitpakken. Neem een voorbeeld aan de Blacklist IT recruiters. Daar wil je namelijk niet op eindigen als organisatie.
Being personal makes a difference
Ik pleit voor een meer persoonlijke aanpak. Mensen op de juiste plek krijgen lukt je alleen als je met die mensen in gesprek gaat. Tijdens een masterclass sales een tijdje geleden werd het nogmaals benadrukt: “In 95% van de gevallen beslist het gevoel.” Iemand kan op basis van zijn cv nog zo goed lijken maar dat zegt niet alles. Als een werkgever er geen goed gevoel bij heeft, kiest men meestal voor het mindere cv en het betere gevoel. Stel iemand oprechte vragen. Waar liggen zijn of haar ambities, waardoor zit deze persoon momenteel wel of niet op zijn of haar plek, waarvoor komt iemand graag zijn of haar bed uit en waarvoor absoluut niet.
Alleen op deze manier krijg je een compleet beeld van de kandidaat en kun je een goede inschatting maken. Bovendien wordt deze oprechte interesse vaak veel minder irritant ervaren dan iemand die alleen maar een baan probeert te verkopen. Kies daarom voor een persoonlijke aanpak en investeer meer tijd in de kandidaten die het waard zijn.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Recruitmentbureaus schieten als paddenstoelen de grond uit en het recruitmentproces is continue in beweging. Hier zitten voor- maar ook nadelen aan. Ook in de benadering van recruiters zijn steeds grotere verschillen te zien. Maar welke aanpak werkt er het best?
Ditch the predefined e-mails
Dat ligt eraan waar je naar op zoek bent. Wil je zo snel mogelijk een vacature vervullen? Dan werken algemene oproepen op LinkedIn en berichten in een vast format het beste. Voor veel functies werkt deze aanpak prima, al kan het zich ook tegen je keren. Wanneer je als recruiter iets te ijverig te werk gaat en vergeet de openingen in een bericht format in te vullen, zoals hieronder. In het beste geval krijg je een hilarische reactie terug, zoals hier het geval was. Het kan echter ook anders uitpakken. Neem een voorbeeld aan de Blacklist IT recruiters. Daar wil je namelijk niet op eindigen als organisatie.
Being personal makes a difference
Ik pleit voor een meer persoonlijke aanpak. Mensen op de juiste plek krijgen lukt je alleen als je met die mensen in gesprek gaat. Tijdens een masterclass sales een tijdje geleden werd het nogmaals benadrukt: “In 95% van de gevallen beslist het gevoel.” Iemand kan op basis van zijn cv nog zo goed lijken maar dat zegt niet alles. Als een werkgever er geen goed gevoel bij heeft, kiest men meestal voor het mindere cv en het betere gevoel. Stel iemand oprechte vragen. Waar liggen zijn of haar ambities, waardoor zit deze persoon momenteel wel of niet op zijn of haar plek, waarvoor komt iemand graag zijn of haar bed uit en waarvoor absoluut niet.
Alleen op deze manier krijg je een compleet beeld van de kandidaat en kun je een goede inschatting maken. Bovendien wordt deze oprechte interesse vaak veel minder irritant ervaren dan iemand die alleen maar een baan probeert te verkopen. Kies daarom voor een persoonlijke aanpak en investeer meer tijd in de kandidaten die het waard zijn.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53658-the-changing-world-of-recruitment/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag