• 0

hulpje niet in loondienst nemen maar wel betalen

dag allemaal,

ik heb een vraag. ik verkoop artikelen via internet en het kost me veel tijd om alles voor te verpakken. ik doe het in mijn 1tje (hoewel er natuurlijk weleens vrienden helpen ;) ) en ik ben niet van plan ooit een werknemer te nemen (teveel haken en ogen aan vind ik). omdat het steeds beter gaat en ik ook tijd wil vrijhouden voor leukere, leerzame dingen, wil ik iemand zoeken en die betalen voor het helpen. Want nu ben ik alleen maar bezig met overal achteraan rennen....

Het is overigens eenvoudig en veilig werk, namelijk het wegen met weegschaal (bv per 25 gram) en vervolgens in gripzakje doen. dus er kan nauwelijks wat fout gaan.

 

nou heb ik 3 vragen:

 

1) in hoeverre kan je de betaling in boekhouding stoppen? stel er komt iemand 1x per maand en die geef je bv 200,-, kan je dat gewoon veilig in boekhouding stoppen? of gaan ze zeuren als dat echt iedere maand is, dat het dan toch loondienst is? als het wel kan en ik het zo doe, dan is het de 'werker' zijn eigen verantwoordelijkheid dat die het meldt bij de belastingaangifte toch? of als je waardebonnen koopt en die geeft, wordt het dan makkelijker?

 

2) ik ken iemand die ik wil vragen voor het voorverpakken, haar man heeft toevallig eigen bedrijf. heeft het voordeel voor haar als ik er 19% belasting bij optel en zij het dus in hun boekhouding stoppen? voor mij is het dan in ieder geval helemaal volgens de regels...toch? en dan kan ik haar ook bv iedere week laten komen, ook al is ze niet in loondienst, toch?

 

3) wat is een gemiddelde prijs per uur voor eenvoudig en niet zwaar werk?

een vriend van me dacht aan dit:

<16: E5,-

16-17: E6,-

17-18: E7

18+: E8 á E9,-

 

maar dat vind ik toch nog best hoog...degene met eigen bedrijf is jaar of 35, maar ik kan ook 14-jarig buurmeisje keer vragen of ze wil...die van 35 is wel duurder maar die is volgens mij wel supersnel... ;)

 

ik ben trouwens van plan volgende keren bestelde artikelen laten voorverpakken in China (leverancier bood 0,08 per verpakking aan, vond ik te duur, maar misschien dat het straks 0,05 per verpakking kan, misschien toch de moeite waard) en misschien koop ik een speciale verpakkingsmachine tegen de tijd dat ik een eigen atelier heb en dus ruimte voor zo 'n groot ding heb (maar dat duurt al gauw nog 3 a 4 jaar). In de tussentijd zie ik als enige oplossing kennissen tegen betaling laten helpen met voorverpakken... heb wel keer gehoord dat je dat soort dingen ook bij sociale werkplaatsen kan laten doen maar dat is ook best duur volgens mij...

 

alvast bedankt voor de tips. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al eens gedacht aan een uitzendbureau of pay-rolling?. Gebruik de zoekfunctie en je vindt hier meer over.

 

Maandelijks iemand een vast bedrag betalen is een groot risico. De desbetreffende persoon zou kunnen claimen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst.

 

Inlenen naar gelang de capaciteit nodig is, is wellicht handiger op het eerste gezicht. Hierbij gaat de inlenersaansprakelijkheid wel een rol spelen en kan de Belastingdienst achteraf de constructie alsnog kwalificeren als een fictief dienstverband. Dit houdt in dat jij alsnog verplicht kunt worden tot inhouding, of nog erger, tot betaling van niet ingehouden verplichtingen. Als het gaat om incidentele inhuur is dat gevaar niet zo heel groot, maar indien betrokkene alleen voor jou werkt en geen andere opdrachtgevers heeft, kom je al aardig in het grijze gebied.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je tips. bedoel je met 'inlenen' dat ik factuurtje krijg enzo? of als ze regelmatig komt werken?

 

uitzendbureau heb ik weleens aan gedacht ja maar volgens mij ben je dan al gauw rond de 15 a 20,- per uur kwijt....zoiets heb ik iig van iemand begrepen die weleens uitzendkrachten krijgt op zijn werk.

pay-rolling ook keer over gelezen, zal keer verder uitzoeken maar ik denk dat het voor mij niet de moeite waard is want ik heb geen zin in iedere week iemand bij me aan het werk...

 

ik denk ik ga het eerst 1 a 2x uitproberen met die persoon, dat kan volgens mij nog wel gewoon in boekhouding. dan kijk ik daarna wel weer verder.

en verder ga ik toch maar eens informeren over grote verpakkingsmachine (mag het plaatsen bij 'n kennis met veel ruimte waar ik ook mijn bulk voorraad bewaar :) ) en dan uitrekenen / nadenken wat het beste is (laten voorverpakken door leverancier of zelf via machine). want ik ben al dat geweeg wel spuugzat, iedere keer zijn er wel weer artikelen op. ach wat, liever dat ik het niet kan bijhouden dan dat ik voor 'n baas moet gaan werken om genoeg geld te hebben. ;)

Link naar reactie
  • 0

Anna heb je wel eens gedacht aan een sociale werkplaats ?

Als ik het goed begrijp is het werk niet zo ingewikkeld, als je bij een sociale werkplaats de juiste persoon treft kan dat heel goed werken.

Vraag wel even referenties want de ene is de andere niet.

Link naar reactie
  • 0

Anna heb je wel eens gedacht aan een sociale werkplaats ?

Als ik het goed begrijp is het werk niet zo ingewikkeld, als je bij een sociale werkplaats de juiste persoon treft kan dat heel goed werken.

Vraag wel even referenties want de ene is de andere niet.

toevallig had mijn vader dat tijd terug een keer aangeraden! maar hij had het idee dat dat ook nog best duur is......maar ja voor hetzelfde geld heeft hij het verkeerd...

iemand toevallig ervaring ermee?

het werk is iig heel eenvoudig, gewoon in bakje gooien tot het juiste gewicht heeft en dan in zakje gooien...

anders ga ik eens zoeken op internet, of ik wat kan vinden....

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna,

 

Zoals jij de "case" uitlegt is er sprake van een arbeidsovereenkomst want:

 

- Er is sprake van een gezagsverhouding

- Er is sprake van loon, ook loon in natura wordt door het BW gezien als loon ( geen rare dingen denken jongens ;) )

- En er is uiteraard sprake van arbeid

 

Hier gaan dan weer de regels op van 7:610A BW ( rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst ) Het probleem voor jou zit hem in de "werknemer". Al zou je het "zwart" doen, wat als je werkende ziek wordt en dan claimed een arbeidsovereenkomst te hebben. Voor de wet heeft deze persoon die dan en dan zit jij met de gebakken peertjes ^^. Zeker in het geval van AO. Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te bedenken.

 

Misschien is een 0-uren contract wel een idee? Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe dat in zijn werk gaat. Verder is een loon van E5 voor een buurmeisje van 14 erg royaal. Bij een super zou ze veel minder verdienen. Zie onderstaand persbericht:

 

Het Haagse gerechtshof handhaaft een uitspraak van de rechtbank in Den Haag die jongeren van 13 en 14 jaar het recht geeft op een minimumloon. Dat hebben vakcentrale FNV en de CNV jongerenorganisatie woensdag gezegd. Het ministerie van Sociale Zaken onderzoekt of de Staat zich bij de uitspraak neerlegt.

 

,,Jongeren van 13 en 14 jaar worden door de overheid in de uitverkoop gedaan. Zij worden niet beschermd door een minimumloon,'' zeggen de FNV en CNV Jongeren.

 

Sinds 1996 mogen 13- en 14-jarigen licht werk verrichten. De overheid wil de jongeren niet stimuleren uit de schoolbanken weg te blijven en is daarom tegen het recht op een minimumloon voor de groep. Volgens het hof kan de Staat echter onvoldoende hardmaken dat meer 13- en 14-jarigen gaan werken door een minimumnorm voor het salaris.

 

Bovendien is het volgens het gerechtshof ontoelaatbaar dat zij een andere behandeling krijgen dan jongeren van 15 jaar en ouder. Op dit moment bedraagt het minimumloon voor 15-jarigen 2,19 euro bruto per uur.

 

BRON: http://www.werkinfo.nl/

Link naar reactie
  • 0

...Verder is een loon van E5 voor een buurmeisje van 14 erg royaal. ...

een vriend van me noemde die prijzen op hoor, ik vond het ook wel erg hoog.

ik dacht zelf meer aan 3,- per uur voor dat jonge meisje (want jeetje wat was ik vroeger al blij en trots met 5 gulden 50 per uur :) ) en 7,- per uur voor de 35-jarige vrouw.

 

0-uren contract is op zich ook wel een idee, maar ik hou niet van al die regels en risico's die erbij komen kijken.

 

over sociale werkplaats: ik heb niet zo gauw veel kunnen vinden op internet, maar mijn vader zei dat ze op zijn werk voor 30,- per uur per persoon dingen laten voorverpakken bij 'n bedrijf. op zich is 30,- per uur logisch, want van dat geld wordt hun ruimte ook gehuurd, krijgt de boekhouder ook wat geld en bv de verkoper die zorgt dat er klanten komen ook. ze zijn weleens gebeld door sociale werkplaats, ze noemden niet precieze prijzen maar zeiden wel dat ze goedkoper zijn, maar ja, veel goedkoper dan bv 15,- per uur kan het niet zijn. en kans is heel groot dat de productie bij een echt bedrijf sneller gaat dan bij sociale werkplaats, dus dan is het uiteindelijk even duur.

 

misschien ben ik te zuinig, maar ik ben nu van plan maar paar keer iemand mij te laten helpen omdat het nu nodig is en die paar keer volgens mij wel in boekhouding kan. ik ga vandaag bellen naar 'n bedrijf die verpakkingsmachines verkoopt en dan maar uitrekenen wat het beste is, namelijk zelf snel verpakken met speciale machine, of mijn bestelling toch laten voorverpakken in china (kost circa 0,05 per verpakking).

 

iig bedankt allemaal voor de tips...als er nog meer tips zijn hoor ik het graag. :)

Link naar reactie
  • 0

ik heb net gebeld naar een bedrijf die machines levert maar die vraagt voor een volautomatische 16.000 a 32.000 :o . 2200 voor eentje die alleen maar zakjes dicht maakt.... ::) ik moet maar zoeken naar nog meer bedrijven want volgens mij moet dat heus wel goedkoper kunnen.

 

kreeg wel van het bedrijf telefoonnummer van een sociale werkplaats, die heb ik gebeld en die zal een offerte opstellen, ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

ik blijf liever anoniem maar het zijn niet-vloeibare hobby-artikelen, die ik verkoop per 25 a 100 gram. ik doe het per gram omdat het best goedkoop is en wegen sneller gaat dan tellen. het gaat dan in gripzakjes en het moet niet te dik zijn, want het moet wel door de brievenbus passen. het is ook niet breekbaar en kan niet makkelijk beschadigen.

zelf verpakken gaat wel redelijk snel, maar ik kan het al tijdje niet meer goed bijhouden.

Link naar reactie
  • 0

:) ik heb offerte gekregen van sociale werkplaats, het is 0,105 per zakje. ik breng de artikelen dan, zij halen het uit doos, verpakken het in gripzakjes en doen het terug in doos, ik haal het dan weer op. als voorbeeld had ik artikelen van 390 kg (15 verschillende) die per 25 gram verpakt moeten worden. ik moet nog uithoren hoeveel het kan verschillen als ik minder of meer dezelfde producten breng. maar ik vind de prijs wel redelijk...

het is wel duurder uiteraard dan als ik het in china laat doen, maar mijn leverancier had het over rond de 0,05 per verpakking. nou is het wel in dollar dus best wel goedkoper, maar ja als je het hier laat doen heb je er wel meer grip op.....ook wilde mijn leverancier het liever niet regelen omdat het teveel geregel werd voor hem.....

 

ik ben benieuwd en ik zal jullie posten als ik meer weet. ;) uiteraard zijn tips nog altijd welkom. 8)

Link naar reactie
  • 0

...Verder is een loon van E5 voor een buurmeisje van 14 erg royaal. ...

een vriend van me noemde die prijzen op hoor, ik vond het ook wel erg hoog.

ik dacht zelf meer aan 3,- per uur voor dat jonge meisje (want jeetje wat was ik vroeger al blij en trots met 5 gulden 50 per uur :) ) en 7,- per uur voor de 35-jarige vrouw.

 

0-uren contract is op zich ook wel een idee, maar ik hou niet van al die regels en risico's die erbij komen kijken.

 

over sociale werkplaats: ik heb niet zo gauw veel kunnen vinden op internet, maar mijn vader zei dat ze op zijn werk voor 30,- per uur per persoon dingen laten voorverpakken bij 'n bedrijf. op zich is 30,- per uur logisch, want van dat geld wordt hun ruimte ook gehuurd, krijgt de boekhouder ook wat geld en bv de verkoper die zorgt dat er klanten komen ook. ze zijn weleens gebeld door sociale werkplaats, ze noemden niet precieze prijzen maar zeiden wel dat ze goedkoper zijn, maar ja, veel goedkoper dan bv 15,- per uur kan het niet zijn. en kans is heel groot dat de productie bij een echt bedrijf sneller gaat dan bij sociale werkplaats, dus dan is het uiteindelijk even duur.

 

misschien ben ik te zuinig, maar ik ben nu van plan maar paar keer iemand mij te laten helpen omdat het nu nodig is en die paar keer volgens mij wel in boekhouding kan. ik ga vandaag bellen naar 'n bedrijf die verpakkingsmachines verkoopt en dan maar uitrekenen wat het beste is, namelijk zelf snel verpakken met speciale machine, of mijn bestelling toch laten voorverpakken in china (kost circa 0,05 per verpakking).

 

iig bedankt allemaal voor de tips...als er nog meer tips zijn hoor ik het graag. :)

 

7 euro per uur voor de 35-jarige? dat is onder het minimumloon...

 

een oplossing als een sociale werkplaats is inderdaad best goed een oplossing. als je echter heel veel producten moet laten doen, dan zou ik toch wel overwegen het naar china te verplaatsen..

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Het minimumloon voor volwassenen is ca 7.30 dacht ik, dus minder mag sowieso niet bij een dienstverband.

 

Wat die jeugdlonen betreft: Als je een persoon zo gek krijgt dingetjes in zakjes te stoppen voor 3 euro per uur zou ik daar zeker voor gaan, maar bedenk wel dat iets als een payroll service ertussen ook geld kost. De tarieven daarvoor zou je moeten navragen bij een locale payroll service of uitzendburo, ik meen dat 1.5x het brutoloon niet ongebruikelijk is.

Link naar reactie
  • 0

maar ik ben dus niet van plan iemand in dienst te nemen he.

ik ga nu 1 a 2x iemand laten komen voor paar uurtjes, dat moet ik zonder problemen in boekhouding kunnen stoppen volgens mij.

nu ga ik komende dagen rondbellen bij sociale werkplaatsen, 1 van de forummers weet ook nog een adresje, ik ga ook kijken of er toch nog meer bedrijven te vinden zijn die verpakkingsapparatuur verkopen voor een betere prijs. want ik heb absoluut geen zin in een werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Helaas pas in 2006, de Macropak

Er staan nog wel gegevens op van exposanten in 2004, misschien heb je daar wat aan ?

Mocht je een machine aan gaan schaffen, neem testmateriaal mee, en draai er mee proef en dan bedoel ik niet drie zakjes maar een paar dozen,

Niks is zo frustrerend als een machine die niet lekker draait. verpakkingsmachines vragen vaak ook om fingerspitzen gefuhl.

 

Er is trouwens nog een groep die misschien in aanmerking komt.

Dat is de groep thuiswerkers en 55 plussers.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

maar ik ben dus niet van plan iemand in dienst te nemen he.

ik ga nu 1 a 2x iemand laten komen voor paar uurtjes, dat moet ik zonder problemen in boekhouding kunnen stoppen volgens mij.

 

Als zoiets 1 of enkele keren voorkomt lijkt het me sterk dat het als een soort dienstverband gezien gaat worden... dat zou dus safe moeten zijn.

 

Een machine is natuurlijk het mooiste, misschien dat er best een geschikte 2e-hands te vinden is. Ik kan me zo voorstellen dat die dingen wel eens vervangen worden voor een exemplaar dat sneller kan verpakken, terwijl de oude op zich nog goed werkte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.