• 0

BTW aangifte corrigeren

Ik heb vandaag btw-aangifte gedaan voor tweede kwartaal, maar kwam er achter dat ik een factuur van 14 juli 2016 bij huidige kwartaal(2de kwartaal) heb verrekend.

 

Er zijn een aantal vragen waarvoor ik een antwoord er op wil hebben:

 

- Moet ik de aangifte corrigeren? waarvan de factuur 14 juli 2016 in derde kwartaal verrekend moet worden?

- Ik heb een eenmanszaak, waarbij ik heel weinig ervoor werk, waardoor ik niet boven de 1300€ zal komen aan btw. is het verstandig om kleineondernemersregeling per kwartaal toe te passen of jaarlijks bij inkomstenbelasting toe te passen? Stel dat ik het jaarlijks doe, kan ik de betaalde btw terugvragen?

- Ik moet btw betalen voor dit kwartaal, maar ik zie dat er 1 factuur bij volgende kwartaal hoort, moet ik dan de btw betalen of corrigeren en dan pas betalen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De reeds ingediende aangifte aanpassen kan niet. Als je het recht wilt trekken zou je daarom een zogeheten suppletie-aangifte moeten doen. Bij dit soort bedragen is het echter toegestaan om het verschil bij de aangifte van volgend kwartaal recht te trekken. Dan kan je het nu laten zitten en volgend kwartaal geef je wat minder aan. Je moet dan nu al wel de hele € 176 betalen. (Aannemende dat het om een te betalen bedrag gaat.)

 

Of het verstandig is de kleine ondernemersregeling nu al toe te passen is aan jou. Vanuit liquiditeitsoogpunt kan dat voordelig zijn. Anderzijds kan het voor je overzicht misschien handiger zijn om het pas bij het vierde kwartaal te beoordelen. Aannemende dat je administratie dan op orde is zie ik geen reden om te wachten tot de IB-aangifte, maar met een suppletie-aangifte kan je zo nodig achteraf correcties indienen, ook als het de kleineondernemersregeling betreft.

Link naar reactie
  • 0

Erik heeft je ook al op weg geholpen. maar ook nog wat aanvullingen van mij.

 

- Moet ik de aangifte corrigeren? waarvan de factuur 14 juli 2016 in derde kwartaal verrekend moet worden?

Zoals erik aangeeft gewoon gebruik maken van de regeling om dit volgend kwartaal te corrigeren.

Of in dit geval dus goed opletten dat je deze factuur volgend kwartaal niet nog een keer meeneemt omdat je hem al aangegeven hebt.

 

- Ik heb een eenmanszaak, waarbij ik heel weinig ervoor werk, waardoor ik niet boven de 1300€ zal komen aan btw. is het verstandig om kleineondernemersregeling per kwartaal toe te passen of jaarlijks bij inkomstenbelasting toe te passen? Stel dat ik het jaarlijks doe, kan ik de betaalde btw terugvragen?

Als je jaarlijks toepast doe je dit gewoon op de btw aangifte en niet zoals je schrijft jaarlijks bij de inkomstenbelasting toepassen. Je vult dan gewoon bij vraag 5d de KOR in en als je daardoor geld terugkrijgt dan wordt dat gewoon teruggestort.

Uiteindelijk moet je het voordeel van de KOR wel weer als opbrengst verantwoorden waarmee deze dus ook in je IB aangifte meeloopt.. maar dat is een (logische) bijwerking van de BTW aangiftes die je hebt gedaan.

 

Je hebt het voor kwartaal 1 en 2 kennelijk al niet toegepast dus ik zou voor 2016 gewoon bij de 4e kwartaalaangifte de KOR te berekenen voor heel 2016. Anders wordt het misschien wel wat ingewikkeld einde van het jaar.

 

- Ik moet btw betalen voor dit kwartaal, maar ik zie dat er 1 factuur bij volgende kwartaal hoort, moet ik dan de btw betalen of corrigeren en dan pas betalen?

je moet ALTIJD zorgen dat voor de 31e het bedrag van de aangifte betaald hebt, als je te weinig betaald heb je een betaalverzuim en mogelijk boete aan je broek.. dus nooit zelf dingen gaan verrekenen waardoor je gaat afwijken van je eigen aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0

Prima, weet nu in ieder geval genoeg info.

 

Is het toch verstandig om de kwartaal 2 in kwartaal 3 te corrigeren alleen voor de factuur van juli? Aangezien het een factuur is die in kwartaal 2 verrekend is terwijl het in kwartaal 3 moet gebeuren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo,

De reeds ingediende aangifte aanpassen kan niet.

 

Volgens Belastingdienst;

Als u uw btw-aangifte naar ons verzonden hebt, kunt u die alleen nog wijzigen of aanvullen met het formulier 'Suppletie omzetbelasting'. U kunt het suppletieformulier invullen en verzenden op het beveiligde gedeelte van de internetsite.

 

Bij dit soort bedragen is het echter toegestaan om het verschil bij de aangifte van volgend kwartaal recht te trekken.

 

Volgens Belastingdienst;

Is correctie van uw aangifte(n) nodig? En blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen? Dan mag u deze verwerken in de eerstvolgende aangifte. Deze correctiegrens van € 1.000 geldt niet voor correcties op de kleineondernemersregeling

 

Zie link;

Correctie BTW aangifte

 

Groetjes,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook hetzelfde gedaan en de belastingdienst heeft mij geadviseerd om dit in mijn administratie te schrijven. Dus geen correctie.

 

Inderdaad geen correctie met de betekenis van een verbetering, de factuur gewoon weglaten in de 3e kwartaalaangfite.

Link naar reactie
  • 0

Beste lezer,

 

1 jaar geleden begon ik met bedrijf. Het was bedoeling om een bijbaan te hebben. In 2015 kwam in aanmerking voor kleine onderneming regeling. Maar in dit jaar dit bijbaantje is mijn echte werk geworden en met derde kwartaal 2016 heb ik ruim 9000e omzet gehad. Dan kom ik niet meer voor KOR voor 2016. Maar voor eerste kwartaal 2016 heb ik voor vraag 5D. Vermindering volgens de kleineondernemersregeling gebruik bij OB en weinig BTW betaald. Ik wil dit corrigeren met derde kwartaal ( bedrag is minder dan 1000e). Maar ik ben zeker welke rubriek moet ik gebruiken.

 

Kunt u mij veder helpen?

Alvast bedankt

Natalia Kaminska

Link naar reactie
  • 0

Beste Natalia,

 

Dat corrigeer je ook weer bij vraag 5d. Daar vul je dan het totaal in van de bedragen van vraag 5d van de BTW-aangiftes over het 1e en 2e kwartaal, maar dan met een min-teken ervoor. Zodoende wordt het totaal van de KOR-vermindering voor het hele jaar 2016 weer nul.

 

Daarmee betaal je nu in feite alsnog het BTW-bedrag, dat eerder werd kwijtgescholden.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.