• 0

Wanneer verdien ik voldoende volgens de ind-regels?

De ind heeft een document om je inkomen te toetsen, de zogeheten "Verklaring omtrent inkomen

zelfstandig ondernemer"

https://ind.nl/Documents/7112.pdf

 

Dit is bedoeld als je voor "een persoon die belang heeft bij het verlenen van een verblijfsvergunning aan een vreemdeling. ". Bijvoorbeeld als je partner in het buitenland (niet-westers) woont en geen EU-paspoort heeft. Je inkomen aantonen als werknemer is simpel: je drie laatste loonstrookjes kopieren. Als ondernemer is het lastiger. Wanneer voldoe ik nou?

 

Wanneer je googelt kom je allerlei info tegen. Zo zou de eenzijdige eis van 120 % van het minimumloon volgens het hof te streng zijn:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2010/03/12/toelatingseisen-gezinshereniging-en-gezinsvorming-gelijkgetrokken

 

Mijn situatie:

-Ik ben mijn bedrijf vorig jaar maart gestart en heb vorig jaar 16000 euro winst gemaakt (onder het jaarlijks minimumloon dus). Ik was bezig met een netwerk op te bouwen en een eigen product te ontwikkelen.

-Mijn bedrijf heeft zich goed ontwikkeld. Dit jaar verdien ik fors meer dan het minimumloon. Hoewel het jaar nog niet af is, is dat nu al gelukt.

-Mijn partner heeft geen eigen inkomen of eigen vermogen.

-Mijn boekjaar is gewoon het kalendaar.

-Ik heb geen voorlaatste jaar (omdat mijn bedrijf nog jong is).

 

Ik ben geen jurist maar met gezond verstand zou je kunnen zeggen dat ik nu wel goed zit omdat ik voldoende verdien. Je zou ook kunnen zeggen dat het nog onvoldoende duurzaam is omdat mijn bedrijf nog jong is.

 

Voldoe ik nu al om mijn partner naar Nederland te laten vertrekken? Of moet ik nog een tijdje doorgaan mijn bedrijf winstgevend te houden? Ik lees overal zoveel tegenstrijdige verhalen en de ind is ook niet duidelijk zodat ik de situatie graag op dit forum voorleg.

 

Zijn er nog andere manieren om als ondernemer te laten zien dat je genoeg verdient?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is een mooi formulierenwijzer die je kan invullen en dan verder helpt.

 

Voor veel van mijn (Chinese) klanten heb ik een verklaring omtrent inkomen mogen invullen, eis van de belastingdienst is dat:

U hebt voldoende en duurzaam inkomen. U gaat een bruto maandinkomen verdienen minimaal gelijk aan het normbedrag voor alleenstaanden. Het inkomen moet blijken uit uw ondernemingsplan. U kunt de bruto maandbedragen in de tabel vinden.

 

Het komt erop neer dat de IND in principe uw inkomen (let op dat dit na ondernemersaftrekken etc is) deelt door de maanden en dat hier +/- 1600 uit moet komen.

 

Uw uw geval is dat:

16.000 winst - zelfstandigenaftrek - startersaftrek - mkbvrijstelling = 5.673

per maand is dat 473

 

Dat die 473,- netto een te besteden bedrag is van 1.333,- (wat overeenkomt met een bruto salaris van ruim 2.000,- per maand dat maakt de IND niet uit.

Dus logischerwijs zou je zeggen, dat gaat je lukken. Praktisch gezien, helaas dat gaat hem niet worden.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

ABD, de verwijzing in het openingsbericht leidt naar een nieuwsbericht uit 2010. Een betere oriëntatie lijkt me noodzakelijk. Gelden er ook geen toelatingseisen voor een partner op basis van herkomst?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Herman:

 

Als mijn bedrijf goed blijft lopen, hoe lang duurt het nog voordat mijn inkomen ook als "duurzaam" gezien kan worden.

 

Ik weet dat ik op mijn vader (Herman) lijk, maar in deze zal ik antwoorden :)

Dit inkomen moet voor minimaal 12 maanden beschikbaar zijn op het moment van de aanvraag.

 

De bron linkt naar een andere situatie, maar inhoudelijk is het wel correct.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb je hier iets aan.

 

Gevonden op: http://www.buitenlandsepartner.nl/archive/index.php/t-63178.html (29-02-2016)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

--- begin tekst ---

Met ingang van 31/07/2010 hebben er een aantal belangrijke wijzigingen in het inkomensvereiste bij bijvoorbeeld gezinshereniging plaatsgevonden en is de Immigratie- en Naturalisatiedienst met bruto-normbedragen gaan werken. Sindsdien is die 80% regel losgelaten. De huidige regels zijn opgenomen in artikel 3.74 van het Vreemdelingenbesluit (zie hieronder).

 

Het inkomen/winst (winst = bedrijfsopbrengsten - bedrijfskosten) van een zelfstandig ondernemer is voldoende indien het minimaal € 1.646,57 per maand bedraagt.

 

Artikel 3.74 Vreemdelingenbesluit

1. De in artikel 16, eerste lid, onder c, van de Wet bedoelde middelen van bestaan zijn in ieder geval voldoende, indien de som van het loon, bedoeld in artikel 16 van de Wet financiering sociale verzekeringen, uit arbeid in loondienst, het bruto inkomen uit een inkomensvervangende uitkering krachtens een socialeverzekeringswet waarvoor premies zijn afgedragen, de bruto-winst uit arbeid als zelfstandige en het inkomen uit eigen vermogen ten minste gelijk is aan:

a. het minimumloon, bedoeld in de artikelen 8, eerste lid, onder a, en 14, van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, met inbegrip van de vakantiebijslag, bedoeld in artikel 15 van die wet;

b. in bij regeling van Onze Minister aangewezen gevallen: 150 procent van het minimumloon, bedoeld in onderdeel a.

2. De in artikel 16, eerste lid, onder c, van de Wet bedoelde middelen van bestaan zijn eveneens voldoende, indien het netto-inkomen ten minste gelijk is aan het normbedrag voor uitwonende studenten, bedoeld in de Wet op de Studiefinanciering 2000, indien de vreemdeling in Nederland verblijft of wil verblijven voor studie.

3. Bij regeling van Onze Minister kunnen nadere regels worden gesteld over de voorgaande leden. Daarbij kunnen gevallen worden vastgesteld waarin de in artikel 16, eerste lid, onder c, van de Wet bedoelde middelen van bestaan voldoende zijn, indien het inkomen ten minste gelijk is aan een combinatie van de in het eerste en tweede lid genoemde normbedragen.

4. De normbedragen, bedoeld in de voorgaande leden, worden door Onze Minister bekendgemaakt.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

A. Aissati

medewerker Klantinformatiecentrum

.................................................. ......................

Immigratie- en Naturalisatiedienst

Ministerie van Veiligheid en Justitie

.................................................. ......................

T 088 - 0430 430 (lokaal tarief), op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur of 0031 - 88 - 0430430 vanuit het buitenland

http://www.ind.nl

--- einde tekst ---

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Weet je zeker dat die "12 maanden" ook voor mijn situatie geldt? Je linkt naar een bron die gaat over ondernemers die naar Nederland toe willen. Dat is anders. Het lijkt me wel aannemelijk dat dit gewoon de definitie is van "duurzaam" is.
In deze niet relevant. Je wilt als Nederlands Staatsburger met een recente eenmanszaak, die een (non-EU)partner naar Nederland wilt halen.

 

Voor de inkomensberekening ...

Als je in de IB-aangifte aangeeft dat je niet aan het urencriterium voldoet, dan vervalt de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek en gaat je belastbaar inkomen met een slordige 8,000 euro omhoog.

Het is best mogelijk dat je (bijvoorbeeld) 40.000 euro verdient in minder 1225 uur per jaar. Die 1225 uur is de drempel voor toepassing van de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara

 

Wat is dan de definitie van "duurzaam" voor mijn situatie?

Duurzaam betekent dat je op de lange(re) termijn ook inkomsten hebt. Zijn er lopende contracten? Kan je aantonen dat er vervolg-opdrachten aan zitten te komen?

 

Anders dan de banken die voor een lening/hypotheek nog steeds naar achteren kijken, kijkt de IND vooral naar voren. De IND wil graag en met enige zekerheid zien dat je in de (nabije) toekomst ook voor voldoende inkomsten kan zorgen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik ben momenteel met dezelfde aanvraag bezig en naast de inkomenseis is het ook belangrijk dat je bedrijf al 1,5 jaar oftewel 18 maanden bestaat. Nu heb je geluk dat dit vanaf september het geval is :)

 

Als je in maart bent begonnen dan moet ik voor afgelopen jaar je totale omzet - totale kosten = winst invullen en dit delen door 10 maanden (bedragen zoals je ze ook heb ingediend bij de Belastingdienst)

 

Voor het huidige jaar moet je de totale winst van dit jaar t/m augustus invullen en delen door 8 maanden

 

Beide gemiddelden moeten hoger zijn dan de minimale inkomenseis voor zelfstandige

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.