• 0

Lease tarief opstellen, waar rekening mee houden?

LS,

 

ik ben gevraagd door een klant om een aanbieding te doen voor leasen van ict hardware.

Het gaat om netwerk apparatuur welke hij aanschaft, of nu wil leasen. Echter hebben wij dit nog nooit gedaan, en alvorens een bedrag te noemen per maand, wil ik graag begrijpen hoe je dit goed oppakt - zonder nat te gaan op een te laag maandtarief.

 

De aanbieding bedraagt ongeveer €6000, waarvan dit de splitsing is:

- hardware 75%

- configuratie uren 10%

- installatie uren 10%

- licenties (jaarlijks terugkerend) 5%

 

De lease termijn bedraagt 24 maanden, eventueel 36 maanden. Hardware is na 2 -3 jaar afgeschreven.

Klant wil niet in een keer zoveel geld uitgeven - maar wij willen bij opdracht wel een aanbetaling om installatiekosten 'te dekken' a ongeveer €1.000. Eventueel nog een deel hardware inkoopprijs

Dus ik wil twee opties berekenen - een waarbij zij leasen en zeg maar €2000 aanbetalen. En een tarief voor enkel installatie kosten aanbetalen en de rest leasen.

 

Hoe of welke calculatie kan ik hanteren? Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe of welke calculatie kan ik hanteren? Alvast bedankt.
Uitsluitend de hardware ex. btw voor 24 of 36 maanden.

 

Zaken die buiten de lease vallen zijn de BTW, configuratie, installatie en licentie(s).

 

De BTW is gelijk aan de aanbetaling.

De kosten voor configuratie, installatie en licentie(s) factureer je op het moment dat daar sprake van is.

Licenties kan je aanbieden voor 1, 2 of 3 jaar ineens, waarbij een driejarige licentie (1x 3 jaar) goedkoper is dan 3x 1 jaar.

 

Overigens is er voor mij nog veel niet duidelijk.

Is er sprake van verkoop of van verhuur?

Als er sprake is van verkoop, is het dan niet eenvoudiger om dat op afbetaling te doen?

Als er sprake is van financiering (in welke vorm dan ook), wil je dat in eigen beheer gaan doen of via een financieringsmaatschappij? Dat laatste lijkt mij een stuk eenvoudiger.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ik ben gevraagd door een klant om een aanbieding te doen voor leasen van ict hardware.

Leasen kan verschillende dingen betekenen, zowel in jouw hoofd als dat van de klant. Over welk soort lease praten we hier? Financial, operational, full operational? Als jij tijdens de leaseperiode ook opdraait voor oplossen van storingen en vervanging van defecte hardware dan krijg je natuurlijk een heel ander risico- en kostenplaatje dan wanneer dat niet zo is.

 

Het gaat om netwerk apparatuur welke hij aanschaft, of nu wil leasen. Echter hebben wij dit nog nooit gedaan, en alvorens een bedrag te noemen per maand, wil ik graag begrijpen hoe je dit goed oppakt - zonder nat te gaan op een te laag maandtarief.

Heel verstandig. Als jij je inkoop van hardware in een keer moet aftikken en de klant wil (effectief) gespreid betalen, dan moet je voor die financiering natuurlijk ook rente betrekken in je berekening. Houd ook rekening met wanbetaling en het op de fles gaan van je klant; voor je dan je spulletjes terug hebt... Je kunt je ook afvragen of je dit wel wilt bieden of dat je het daadwerkelijke leaseverhaal kunt uitbesteden aan een leasemaatschappij waarbij jij uiteraard wel leverancier blijft van de spulletjes. Dan kun je mogelijk wat risico's buiten je organisatie leggen en dat scheelt mogelijk een hoop kopzorgen.

 

De aanbieding bedraagt ongeveer €6000

(...)

Klant wil niet in een keer zoveel geld uitgeven

Kunnen of willen? Een check op kredietwaardigheid is niet onverstandig. Als het om zo'n relatief laag bedrag gaat voor hardware en software dan vraag ik me daarnaast af of het lonend is om een leaseconstructie op te tuigen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je de sores van een dergelijke constructie op je nek halen?

Grote kans dat jouw afnemer niet in een luxe positie zit en het risico bij jou weglegt en dan!

 

1) Afnemer kan zijn huisbank vragen om deze middelen te financieren

 

2) Heb je ook al gezocht op lease intermediair? Deze partijen zijn beter in staat om risico's in te schatten en te dragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.