• 0

Gebruikelijk loon DGA op sabbatical

Ik ben voornemens 8 maanden met sabbatical te gaan (mrt-nov). Ik wil het gebruikelijk loon als DGA daarom op minimaal zetten.

 

(I) Waar kijkt de belastingdienst naar om akkoord te gaan met een uitzondering op een minimum loon DGA?

(II) Bij wie ligt de bewijslast?

(III) Ik werk nu fulltime als werknemer in het bedrijf en krijg hier dus een gebruikelijk loon voor. Er zijn ook nog 2 andere ZZPers die 10% van de omzet draaien. Wat nu als de 2 ZZPers wel blijven werken, heeft dit nog invloed op punt 1?

 

Ik lees dit op een site, klopt dit?

 

Er zijn verschillende redenen te bedenken om jezelf als dga een lager loon uit te keren. Wijk je af van de gebruikelijkloonregeling? Dan is er één hoofdregel: overleg met de Belastingdienst. Laat de belastinginspecteur weten wáárom je afwijkt van het standaard gebruikelijk loon. Onderbouw de reden(en) goed, zodat de belastinginspecteur via een beschikking akkoord gaat met het verzoek tot een lager loon en voorkom dat jij later alsnog een fikse naheffingsaanslag in je brievenbus vindt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen werkzaamheden = geen loon. Daar zijn wel wat uitzonderingen op - je hebt een dienstbetrekking dus als je ziek bent, is er in beginsel ook 2 jaar doorbetalingsverplichting. Maar als je echt een sabbatical opneemt en daarvoor net als een gewone werknemer zou doen, onbetaald verlof opneemt, dan blijft die periode dus ook dat: onbetaald.

 

Ik weet niet welk gebruikelijk loon je nu geniet, maar als dat is afgestemd met de Belastingdienst, ligt het in de lijn der verwachting dat de fiscus ook akkoord zal gaan met 4/12 van dat salaris (het aantal maanden dat je wel werkt). Al kan het zijn dat men nog wel een correctie van 25% wil zien, in verband met de wettelijke regeling.

 

Om nog even de wettelijke regeling toe te lichten:

De wet kijkt echter niet naar parttime dienstverbanden, maar is heel simpel: werk je voor je bv, dan is je salaris in dat kalenderjaar ten minste het hoogste van de volgende bedragen:

- 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking;

- het hoogste loon van de overige werknemers;

- € 44.000

 

Wil je onder de €44.000 uitkomen, dan moet je aannemelijk maken dat 100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking lager is dan dat bedrag. Je hebt dan dus niet die 25%-marge die je wel hebt bij een loon hoger dan €44.000.

 

Daarbij geldt dat tot €44.000 jij (of eigenlijk: je bv, want die is de inhoudingsplichtige) aannemelijk moet maken dat het loon lager moet zijn. Daarboven is het de inspecteur die dat aannemelijk moet maken.

 

Die zzp-ers zijn wel een aandachtspuntje. Als je zelf zijdens je sabbatical die zzp-ers aan het werk blijft houden en daardoor toch (heel beperkt) werkzaamheden verricht, dan heb je dus geen volledige sabbatical en zul je daar in de arbeidsbeloning ook rekening mee moeten houden. Maar dat is dus een feitelijke invulling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

wat ook een aandachtspuntje (om verder uit te zoeken) is dat als jij inderdaad onbetaald verlof mag opnemen je loonbelastingsnummer gewoon actief blijft en dat je dus gewoon elke maand aangifte moet doen ook al is op dat moment er niets aan te geven als jij de enige werknemer bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geen werkzaamheden = geen loon. Daar zijn wel wat uitzonderingen op - je hebt een dienstbetrekking dus als je ziek bent, is er in beginsel ook 2 jaar doorbetalingsverplichting.

Ik zou dit willen nuanceren naar aanleiding van informatie die Norbert ooit voor mij heeft uitgezocht.

 

Fiscaal gezien is er géén gebruikelijk loon van toepassing bij ziekte, als er door die ziekte ook geen werkzaamheden worden verricht. De loondoorbetaling is eigenlijk alleen een juridische verplichting, maar als jij als werknemer niet jezelf als werkgever voor de rechter daagt, dan is er dus niemand die iemand dwingt tot het twee jaar doorbetalen van het gebruikelijk loon.

 

Verder kan het volgens mij zo zijn dat je gewoon het normale gebruikelijk loon moet toepassen, ook als je maar een beetje voor de zaak aan de slag bent. Je kunt dus niet zonder meer een loon naar rato van je werkuren toepassen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.