• 0

Gebruikelijk loon DGA op sabbatical

Ik ben voornemens 8 maanden met sabbatical te gaan (mrt-nov). Ik wil het gebruikelijk loon als DGA daarom op minimaal zetten.

 

(I) Waar kijkt de belastingdienst naar om akkoord te gaan met een uitzondering op een minimum loon DGA?

(II) Bij wie ligt de bewijslast?

(III) Ik werk nu fulltime als werknemer in het bedrijf en krijg hier dus een gebruikelijk loon voor. Er zijn ook nog 2 andere ZZPers die 10% van de omzet draaien. Wat nu als de 2 ZZPers wel blijven werken, heeft dit nog invloed op punt 1?

 

Ik lees dit op een site, klopt dit?

 

Er zijn verschillende redenen te bedenken om jezelf als dga een lager loon uit te keren. Wijk je af van de gebruikelijkloonregeling? Dan is er één hoofdregel: overleg met de Belastingdienst. Laat de belastinginspecteur weten wáárom je afwijkt van het standaard gebruikelijk loon. Onderbouw de reden(en) goed, zodat de belastinginspecteur via een beschikking akkoord gaat met het verzoek tot een lager loon en voorkom dat jij later alsnog een fikse naheffingsaanslag in je brievenbus vindt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen werkzaamheden = geen loon. Daar zijn wel wat uitzonderingen op - je hebt een dienstbetrekking dus als je ziek bent, is er in beginsel ook 2 jaar doorbetalingsverplichting. Maar als je echt een sabbatical opneemt en daarvoor net als een gewone werknemer zou doen, onbetaald verlof opneemt, dan blijft die periode dus ook dat: onbetaald.

 

Ik weet niet welk gebruikelijk loon je nu geniet, maar als dat is afgestemd met de Belastingdienst, ligt het in de lijn der verwachting dat de fiscus ook akkoord zal gaan met 4/12 van dat salaris (het aantal maanden dat je wel werkt). Al kan het zijn dat men nog wel een correctie van 25% wil zien, in verband met de wettelijke regeling.

 

Om nog even de wettelijke regeling toe te lichten: