• 0

Onbelast doorbetalen vaste reiskosten werknemer bij arbeidsongeschiktheid

Volgens het handboek loonheffingen mag je een werknemer die (langdurig) arbeidsongeschikt is maximaal 6 weken onbelaste reiskosten vergoeding geven. Zo ver duidelijk..maar geldt deze maximale 6 weken gedurende één kalenderjaar of geldt een eventueel nieuwe ziekmelding in eenzelfde kalenderjaar opnieuw voor maximaal 6 weken? Dit ivm het voorkomen van medewerkers die vaker per jaar langdurig ziek zijn en het stopzetten van reiskosten. Je zit dan al snel aan de 6 weken, wij zetten nu stop met 4 weken ziekte, maar bij 2x ziek betekent dit dus al 8 weken onbelaste vergoeding.

Te vinden in het handboek: 21.1.2 Vaste vergoeding.

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens het handboek loonheffingen mag je een werknemer die (langdurig) arbeidsongeschikt is maximaal 6 weken onbelaste reiskosten vergoeding geven. Zo ver duidelijk..maar geldt deze maximale 6 weken gedurende één kalenderjaar of geldt een eventueel nieuwe ziekmelding in eenzelfde kalenderjaar opnieuw voor maximaal 6 weken?

Volgens mij is het zo dat je maximaal 6 weken mag doorgaan met het onbelast vergoeden van de vaste reiskostenvergoeding. Oftewel: bij een (forfaitaire) vergoeding die elke maand hetzelfde is, ongeacht het aantal daadwerkelijke werkdagen. Ik had overigens altijd begrepen dat je wel door mag gaan met het geven van een reiskostenvergoeding na die 6 weken, maar dan valt het gewoon onder de loonbelasting.

 

Die 6 weken gelden voor zover ik weet ook voor iedere ziekmelding apart, maar wel voor zover die niet met elkaar samenhangen! Als iemand zich namelijk binnen 4 weken na de vorige beter-melding zich voor een tweede keer ziek meldt vanwege dezelfde klachten, dan wordt dat gezien als onderdeel van dezelfde ziekmelding. In zo'n geval mag de werkgever namelijk niet nogmaals wachtdagen in rekening brengen. Maar, in mijn optiek, is de keerzijde daarvan dat je dan ook eerst de reeds doorbetaalde periode van die vaste (onbelaste) vergoeding tijdens van de initiële ziekteperiode met die 6 weken moet verrekenen.

 

Persoonlijk heb ik dit altijd proberen te voorkomen door niet te werken met een vaste, maandelijkse reiskostenvergoeding, maar alleen met een vergoeding voor daadwerkelijke woonwerkkilometers. De vergoeding is dan uiteraard wel elke maand anders (vanwege het verschillende aantal werkdagen per maand), maar bij ziekte krijgt de werknemer dan ook meteen geen reiskostenvergoeding meer. Hetgeen ik op zich ook wel redelijk vind, want de werknemer maakt dan immers ook geen reiskosten die een vergoeding behoeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost en PrinsRachid

 

Ik stel deze vraag vanuit de hoedanigheid van p&o adviseur.

 

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik weet van samengesteld verzuim inderdaad het gevaar van onbelaste vaste reiskosten vergoeding, maar krijg nergens duidelijkheid of die 6 weken voor iedere ziekmelding apart gelden. Volgens mijn salarisadministrateur gelden die samen maar hij en ik kunnen het nergens terugvinden. Ik dacht; wellicht iemand hier die dit wel zeker weet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.