• 0

Hoge incassokosten voor een ZZP-er

Ik heb een vraag over incassokosten van die door een incassobureau door PGGM pensioen in rekening zijn gebracht.

De hoogte van de incassokosten zijn €177,84 met hoofdsomhoogte van €438,57 dit is veel vinden wij.

De uitleg van PGGM is dat de hoogte van de incassokosten voor zowel de grote bedrijven als wij een ZZP-er gelijk zijn omdat anders de grote bedrijven zoveel moeten betalen omdat bij hun de hoofdsom veel hoger is.

Nu is mijn vraag is dit echt wettelijk? Als ik 15 % neem van de hoofdsom dan kom ik op €65,78 uit.

Kijk wij snappen dat als je te laat betaalt je kosten moet krijgen maar dit is niet meer in verhouding.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten geldt alleen voor consumenten. Verder geldt dat besluit tussen zakelijke partijen alleen als er verder niets onderling was afgesproken over incassokosten. Daar bovenop kan overigens nog wettelijke rente worden berekend.

 

Wat is er afgesproken in de overeenkomst met PGGM?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voor particulieren zijn er wettelijke regels. Voor ondernemers gelden de incassokosten die zijn overeengekomen via de algemene voorwaarden. Als er geen algemene voorwaarden zijn overeengekomen waarin dit is bepaald dan gelden de regels uit de Wet Incassokosten. Een en ander kun je lezen op het Ondernemersplein.

 

Edit: Over de aanmaning: "Doordat de Wet op 16 maart 2013 gewijzigd is, zijn er twee regelingen. Heeft u de overeenkomst met de ondernemer/onderneming gesloten vóór 16 maart 2013, dan gelden dezelfde regels als bij een consument. Is de overeenkomst aangegaan vanaf 16 maart 2013 dan hoeft u geen aanmaning (14-dagen brief) te versturen voor u kosten in rekening mag brengen."

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Nu is mijn vraag is dit echt wettelijk? Als ik 15 % neem van de hoofdsom dan kom ik op €65,78 uit.

Kijk wij snappen dat als je te laat betaalt je kosten moet krijgen maar dit is niet meer in verhouding.

 

De wettelijke staffel geldt inderdaad alleen voor particulieren, zoals hierboven al is beantwoord. Voor zakelijke debiteuren geldt deze strikt genomen niet indien er een andersluidende afspraak is gemaakt, maar vaak (vaak, maar niet altijd) wordt de hoogte van de incassokosten toch gematigd door rechters tot het tarief dat op grond van de wettelijke staffel voor particulieren zou gelden.

Link naar reactie
  • 0

door PGGM pensioen

PGGM pensioen? PGGM doet zelf geen pensioen, maar is alleen uitvoerder van een aantal pensioenfondsen (dat voorheen onder de naam PGGM actief was, nogal verwarrend inderdaad)

 

Lang verhaal kort: check wat die fondsen in hun reglement hebben bepaald over buitengerechtelijke incassokosten. O.a. PFZW conformeert zich aan de wettelijke staffel, en in dat geval moet PGGM als uitvoerder dat ook doen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.