• 0

Bankrekening openen niet wonend in de EU

Voorstellen allereerst, Ik heb de Nederlandse Nationaliteit en gevestigd in Cape Verde. Wij hebben daar een nationale bank account, ook in Nederland. Om op de hoogte te blijven van alle in en outs lijkt dit forum voor ons een geschikt medium.

De bank ABNAMRO sluit de poorten voor alle niet EU clienten, dus ook voor mij. U moet uw zaken gaan onder brengen bij een andere bank, prima idee...maar welke bank? Volgens mij is er geen bank te vinden die een klant accepteert die buiten de EU woont. Vergis ik mij, dan hoor ik graag een plan van aanpak om toch een bankrekening te behouden of te openen in Nederland. Ik denk dat ik als particulier met mijn paspoort van Nederland toch een bank kan vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar wat ik me wel afvraag: hoe doen anderen dat? Coca Cola, Starbucks en Microsoft zullen toch ook een rekening in Nederland hebben?

Zullen de belangen daar niet anders liggen ;)

 

Ja, natuurlijk, maar wat ik bedoel te zeggen: er zijn zoveel buitenlandse bedrijven, supergroot, maar ongetwijfeld ook veel kleiner, die wel een rekening hebben.

 

Wat is het verschil tussen jou en hen? de grootte? Het feit dat ze niet in een Afrikaans land gevestigd zijn met beperkte valutaomwisseling? De aard van hun business? Iets anders? Wat zeggen de banken als je hen vraagt: waarom zij wel en ik niet?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Nou zwabbert het alle kanten op. Die bedrijven hebben werkmaatschappijen in Nederland, met Nederlandse bankrekeningen.

 

 

Makkelijk dan... dan richt TS toch ook gewoon een werkmaatschappijtje op in NL? Toch geloof ik niet dat dat de oplossing is.

 

Ergens zit er in het systeem een onderscheidende factor tussen de situatie van TS en van vele anderen. Of dat een terechte of onterechte, wettige of onwettige, onderscheidende factor is weet ik niet, maakt op dit moment ook niet uit. De interessante vraag is: wat is die factor?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Principiële vraag zou kunnen zijn of je met een Nederlands paspoort ook recht hebt op een Nederlandse particuliere danwel zakelijke bankrekening. Ik volg de huidige ontwikkelingen niet op de voet, maar belanghebbenden zullen zich ongetwijfeld organiseren, als Duh Bank dit doorzet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar wat ik me wel afvraag: hoe doen anderen dat? Coca Cola, Starbucks en Microsoft zullen toch ook een rekening in Nederland hebben?

Nou zwabbert het alle kanten op. Die bedrijven hebben werkmaatschappijen in Nederland, met Nederlandse bankrekeningen.

 

Toeristen kunnen hier doorgaans prima betalen met betaalpassen van Visa en Maestro. Topicstarter heeft de pech dat hij op een eiland is gaan wonen dat zijn bewoners niet toestaat om lokale valuta in te wisselen voor euros of dollars.

 

Dat is niet de schuld van de banken en niet de schuld van Nederland. Het was zijn eigen keuze.

 

Klopt, ik was verwend omdat ABN het oogluikend toeliet. Ik kan het op zijn CV gaan doen met restricties, en Revolut of N26 voor gratis pintransacties binnen Europa. Ik wacht eerst de ABNA af, daarna is het zo gepiept. In een andere draad zag ik ook dat een moeder en dochter ondernemingen dezelfde problemen ondervonden bij een bank zoeken in Nederland. Dus zij hadden voor een werkmaatschappij moeten kiezen, vind het een interessant topic.

 

Link naar reactie
  • 0

Principiële vraag zou kunnen zijn of je met een Nederlands paspoort ook recht hebt op een Nederlandse particuliere danwel zakelijke bankrekening. Ik volg de huidige ontwikkelingen niet op de voet, maar belanghebbenden zullen zich ongetwijfeld organiseren, als Duh Bank dit doorzet.

 

Groet,

 

Highio

 

Recht hebben en krijgen!

Link naar reactie
  • 0

 

Nou zwabbert het alle kanten op. Die bedrijven hebben werkmaatschappijen in Nederland, met Nederlandse bankrekeningen.

 

 

Makkelijk dan... dan richt TS toch ook gewoon een werkmaatschappijtje op in NL? Toch geloof ik niet dat dat de oplossing is.

 

Ergens zit er in het systeem een onderscheidende factor tussen de situatie van TS en van vele anderen. Of dat een terechte of onterechte, wettige of onwettige, onderscheidende factor is weet ik niet, maakt op dit moment ook niet uit. De interessante vraag is: wat is die factor?

Factor 50, veel zon hier. Als banken het international betalingsverkeer toelaat zijn zij verplicht om die bewegingen te monitoren, dat zegt de EU. Dus het kan wel!! alleen de bank heeft hier geen zin in omdat dat natuurlijk in de cijfers gaat lopen een FACTOR xxxxxxx bedrag. Nou, laat de client beslissen of zij voor deze extra service willen betalen. Nu bepaalt de bank eenzijdig!

Link naar reactie
  • 0

Maar wat ik me wel afvraag: hoe doen anderen dat? Coca Cola, Starbucks en Microsoft zullen toch ook een rekening in Nederland hebben?

Zullen de belangen daar niet anders liggen ;)

 

Ja, natuurlijk, maar wat ik bedoel te zeggen: er zijn zoveel buitenlandse bedrijven, supergroot, maar ongetwijfeld ook veel kleiner, die wel een rekening hebben.

 

Wat is het verschil tussen jou en hen? de grootte? Het feit dat ze niet in een Afrikaans land gevestigd zijn met beperkte valutaomwisseling? De aard van hun business? Iets anders? Wat zeggen de banken als je hen vraagt: waarom zij wel en ik niet?

 

Als het aan Triodos en de ABN ligt tot nu toe, gaan die allemaal op de schop. ABN zegt wel heel diplomatisch, we zullen het van geval tot geval bekijken. Dit beestje heeft een grote staart.

Link naar reactie
  • 0

Ook factor 50, maar we drijven af. De vraag was ,,hoe een bankrekening te openen,, nou ...het antwoord is gewoon, NEEN dat is niet mogelijk alleen Nederlanders in Nederland.

Niemand heeft tot nu toe gezegd, ja hoor dat doe je gewoon even zo of zo. En ja, trics en trucs genoeg maar dat houdt geen stand. Ook hier, eerlijk duurt het langst.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch stellen dat een toerist, zeker een regelmatige toerist, een landgenoot die in het buitenland woont, voldoet aan het criterium 'rechtmatig in de EU verblijven'. Met dat artikel in de hand kan een bank toch gewoon geen rekening weigeren?

 

Maar goed, ze mogen hem ook net zo hard weer opzeggen op het moment dat die toerist één poot buiten de EU zet en zodoende niet langer aan de criteria voldoet...

 

Link naar reactie
  • 0

Nog èèn!

We regret to inform you that as of 25 November 2016, we will no longer offer the Net+ Prepaid MasterCard® service in your country. You will not be able to use your card but your NETELLER Account remains fully functional and your balance is unaffected. You can withdraw funds from your NETELLER Account to your bank account or send money to any other NETELLER user or online business accepting NETELLER.

 

If you have any questions, please visit our website and FAQ page.

 

Regards,

The NETELLER Team

Link naar reactie
  • 0

Het wordt nu echt duidelijk dat Nederlandse banken geen klanten meer aan nemen woonachtig buiten Nederland. Dus ook geen Europa!! Neem maar even een kijkje bij de ASN bank.

 

Wanneer u woonachtig bent buiten Nederland kunt u helaas geen rekening openen.

 

 

 

ASN Bank moet in het kader van de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme) voldoen aan verscherpte wet- en regelgeving op het gebied van klantonderzoek en identificatie. Wij richten ons op de Nederlandse spaar- en betaalmarkt. Onze identificatie- en klantonderzoeksprocessen zijn ook hierop ingericht. Denkt u hierbij o.a. aan VIS- en EVA toetsing. VIS staat voor Verificatie Informatie Systeem. Daarin worden vermiste en gestolen identiteitsbewijzen geregistreerd. EVA staat voor Externe Verwijzing Applicatie. Dit is een frauderegister.

 

 

 

Doordat de identificatie- en klantonderzoeksprocessen niet gericht zijn op rekeninghouders die woonachtig zijn in het buitenland, kunnen wij niet waarborgen dat wij aan de verscherpte wet- en regelgeving kunnen voldoen. Daarom is besloten om geen rekeninghouders meer te accepteren die woonachtig zijn in het buitenland. Ook bestaande rekeninghouders woonachtig in het buitenland kunnen wij geen nieuwe producten meer bieden. Ook bij bestaande rekeninghouders, woonachtig in het buitenland kunnen zich situaties voordoen waarbij nieuw, verscherpt of aanvullend klantonderzoek nodig is. Denkt u hierbij aan wijzigingen in gegevens zoals adres, gemachtigden of rekeninghouders.

 

 

 

De door u geopende ASN Bankrekening zullen wij opheffen.

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

 

 

ASN Bank - Voor de wereld van morgen

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch stellen dat een toerist, zeker een regelmatige toerist, een landgenoot die in het buitenland woont, voldoet aan het criterium 'rechtmatig in de EU verblijven'. Met dat artikel in de hand kan een bank toch gewoon geen rekening weigeren?

 

Maar goed, ze mogen hem ook net zo hard weer opzeggen op het moment dat die toerist één poot buiten de EU zet en zodoende niet langer aan de criteria voldoet...

 

Je bedoelt te zeggen, een teen buiten Nederland?

Link naar reactie
  • 0

Denkt u hierbij o.a. aan VIS- en EVA toetsing. VIS staat voor Verificatie Informatie Systeem. Daarin worden vermiste en gestolen identiteitsbewijzen geregistreerd.

 

En als een Nederlander zich in het buitenland meld bij de ambassade dat zijn Nederlandse paspoort is vermist en hij een nieuwe wilt, komt dat niet in hetzelfde register?

Lijkt me stug...

 

 

Ik zou toch stellen dat een toerist, zeker een regelmatige toerist, een landgenoot die in het buitenland woont, voldoet aan het criterium 'rechtmatig in de EU verblijven'. Met dat artikel in de hand kan een bank toch gewoon geen rekening weigeren?

 

Maar goed, ze mogen hem ook net zo hard weer opzeggen op het moment dat die toerist één poot buiten de EU zet en zodoende niet langer aan de criteria voldoet...

 

Je bedoelt te zeggen, een teen buiten Nederland?

 

Denk dat ze onder de nieuwe regelgeving dat toch minder snel bij EU inwoners flikken.

Gezien weigeren bij EU inwoners slechts onder zeer beperkte omstandigheden (zoals een daadwerkelijke veroordeling) mag, en omdat ze dan verplicht zijn om de beroepsmogelijkheden te vermelden.

 

Artikel 4:71g

1. Een bank weigert een basisbetaalrekening te openen, indien de bank

bij het openen daarvan niet kan voldoen aan de bij of krachtens de Wet ter

voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme gestelde eisen.

2. Een bank mag voorts het openen van een basisbetaalrekening

weigeren indien de aanvrager:

a. niet kan aantonen een werkelijk belang te hebben bij het openen van

een basisbetaalrekening in Nederland;

b. bij een in Nederland gevestigde bank een aanvraag voor een

basisbetaalrekening heeft lopen of reeds een betaalrekening aanhoudt bij

een andere in Nederland gevestigde bank, waarmee hij gebruik kan

maken van de diensten, genoemd in artikel 17, eerste lid, van de richtlijn

betaalrekeningen, tenzij de aanvrager verklaart ervan in kennis te zijn

gesteld dat die betaalrekening zal worden opgeheven;

c. minder dan acht jaar geleden onherroepelijk is veroordeeld voor een

misdrijf als bedoeld in de artikelen 225, 227a, 326, 341, 420 bis of 420 ter

van het Wetboek van strafrecht;

d. een basisbetaalrekening had die op grond van artikel 4:71i, eerste lid,

onderdeel f, minder dan twee jaar geleden is beëindigd; of

e. weigert om desgevraagd de in het derde lid bedoelde verklaring te

ondertekenen.

3. Het is de bank toegestaan om, alvorens een basisbetaalrekening te

openen, bij andere in Nederland gevestigde banken na te gaan of de

aanvrager aldaar reeds een betaalrekening aanhoudt of heeft aangevraagd.

De bank mag de aanvrager verzoeken om een verklaring te

ondertekenen waaruit blijkt dat hij geen andere betaalrekening aanhoudt

of heeft aangevraagd bij een in Nederland gevestigde bank.

 

Artikel 4:71h

1. Binnen tien werkdagen na ontvangst van de volledige aanvraag

informeert de bank de aanvrager over de weigering een basisbetaalrekening

te openen.

2. De weigering, bedoeld in het eerste lid, geschiedt schriftelijk en

kosteloos, en onder opgaaf van redenen, tenzij dit laatste in strijd zou zijn

met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme

of met de nationale veiligheid of de openbare orde.

3. Indien een bank weigert een basisbetaalrekening te openen, stelt de

bank de aanvrager op de hoogte van:

a. de interne klachtenprocedure, bedoeld in artikel 4:17;

b. het recht van de consument om een klacht in te dienen bij de

Autoriteit Financiële Markten en het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening,

met vermelding van de contactgegevens van de Autoriteit

Financiële Markten en het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

 

Met name die laatste mogelijkheid is nieuw.

Heb soortgelijk gezeur zelf ook ooit jaren geleden gehad toen ik in London woonde.

Destijds kon ik daar welliswaar wel met mijn Nederlandse Maestro pas geld uit de muur halen (met de nodige limieten en kosten), maar bijvoorbeeld pinnen bij de supermarkt ging niet gezien die toen alleen maar lokale Switch kaarten accepteerde.

Toen ik vervolgens maar een lokale bankrekening wilde aanvragen, is deze in eerste instantie ook geweigerd.

Heb toen een klacht bij de Britse toezichthouder ingediend, maar die is niet ontvankelijk verklaard, gezien die zich niet bevoegd achte te oordelen over het acceptatiebeleid van banken.

 

Onder deze nieuwe Europese wetgeving moeten ze een dergelijke klacht dus op zijn minst wel in behandeling nemen, en daarom ben ik persoonlijk erg nieuwsgierig wat de uitkomst in dat geval zou zijn.

 

Overigens uiteindelijk alsnog wel een rekening gekregen.

En andersom nooit problemen met de Nederlandse banken gehad dat ik in het buitenland zat.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is op deze manier zoals genoemde bank zegt mooi verleden tijd, alleen Nederlanders in Nederland, kunnen nog bij de bank terecht, alle Nationaliteiten die met 20 man op een kamertje een adres hebben in Nederland zijn welkom, Leger des Heils, daklozen centrum`s...kom maar op.

Voor mij betekent dat 'weg krediet' en mij bankzaken ergens anders onderbrengen, importeer toch voor een paar ton naar CV, ik ga natuurlijk niet met mijn VISA kaart die gekoppeld is aan mijn CV rekening een kopje koffie meer drinken in Nederland, laat staan andere dingen.

Dit raakt natuurlijk een hele grote groep Nederlanders die in Europa of buiten Europa wonen, al dan niet bedrijfsmatig bezig.

Meer of minder gepensioneerde Nederlanders die een rekening hebben in Nederland. Minder..minder, OK gaan we regelen.

 

Link naar reactie
  • 0

[...]

Dit raakt natuurlijk een hele grote groep Nederlanders die in Europa of buiten Europa wonen, al dan niet bedrijfsmatig bezig.

Meer of minder gepensioneerde Nederlanders die een rekening hebben in Nederland. Minder..minder, OK gaan we regelen.

 

Tja... het is hier in de EU zo geweldig dat men zich niet kan voorstellen dat bankklanten weg zouden willen. En iedereen die wel weg wil, ziet de zegeningen nog niet dus die heeft het niet begrepen.

Maar laten we een grote muur bouwen rond het bancaire stelsel, voor de veiligheid. Ter voorkoming van aanvallen van buitenaf, enzo.

 

Klinkt bekend? ;)

Link naar reactie
  • 0

Je zou natuurlijk ook lokaal politiek actief kunnen worden of kunnen lobbyen voor ander lokaal beleid...

 

...ben je inmiddels verenigd met lotgenoten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je zou natuurlijk ook lokaal politiek actief kunnen worden of kunnen lobbyen voor ander lokaal beleid...

 

...ben je inmiddels verenigd met lotgenoten?

 

Groet,

 

Highio

De topic is geopend met de vraag of een niet EU ingezetene een rekening kan openen of aanhouden. Ik heb met 3 reactie`s van banken aangetoond dat het niet mogelijk is, ik ben dus niet welkom.

Ik ga mij niet inspannen als CV zijnde om de problematiek op te lossen van banken in Nld, ik heb wel wat anders en beters te doen. Ik heb het probleem met wat kunstgrepen en tactiek hier opgelost, en de emigranten die hier wonen en deze problemen ook ondervinden die help ik er graag mee, wij delen graag.

 

Voor de rest zag ik deze problemen en nog vele andere in Nld. al 15 jaar geleden aankomen, het is kiezen om er aan mee te doen of je bed verplaatsen naar een andere slaapkamer waar je minder hoofdpijn krijgt, veel zon en vitaminen helpen natuurlijk ook!

Link naar reactie
  • 0

[...]

Dit raakt natuurlijk een hele grote groep Nederlanders die in Europa of buiten Europa wonen, al dan niet bedrijfsmatig bezig.

Meer of minder gepensioneerde Nederlanders die een rekening hebben in Nederland. Minder..minder, OK gaan we regelen.

 

Tja... het is hier in de EU zo geweldig dat men zich niet kan voorstellen dat bankklanten weg zouden willen. En iedereen die wel weg wil, ziet de zegeningen nog niet dus die heeft het niet begrepen.

Maar laten we een grote muur bouwen rond het bancaire stelsel, voor de veiligheid. Ter voorkoming van aanvallen van buitenaf, enzo.

 

Klinkt bekend? ;)

Je krijgt het nooit dicht getimmerd, het blijft altijd lekken. Hier is het lek, daar is het lekker maar hier is het lekkerder ;D Diegene die blijft zitten wordt kletsnat, van de drup in de regen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een Nederlander die in Australië woont, Costa Rica of Florida, opent een lokale bankrekening en kan prima een kop koffie kopen als hij eens in Nederland op bezoek komt.

 

Het is dus geen probleem van Nederlanders die buiten de EU wonen, maar van mensen die in landen zoals Cabo Verde wonen waar de lokale autoriteiten zelf betalingen buiten eigen land beperken. Daar heb je zelf vijftien jaar geleden voor gekozen (omdat je de problemen in Nederland zag aankomen) en nu merk je de gevolgen van die keuze. Moet je niet in Den Haag of Brussel aankloppen, maar in Praia.

 

Was je naar Australië, Costa Rica of Florida gegaan, had je geen probleem gehad. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een Nederlander die in Australië woont, Costa Rica of Florida, opent een lokale bankrekening en kan prima een kop koffie kopen als hij eens in Nederland op bezoek komt.

 

Het is dus geen probleem van Nederlanders die buiten de EU wonen, maar van mensen die in landen zoals Cabo Verde wonen waar de lokale autoriteiten zelf betalingen buiten eigen land beperken. Daar heb je zelf vijftien jaar geleden voor gekozen (omdat je de problemen in Nederland zag aankomen) en nu merk je de gevolgen van die keuze. Moet je niet in Den Haag of Brussel aankloppen, maar in Praia.

 

Was je naar Australië, Costa Rica of Florida gegaan, had je geen probleem gehad. :P

 

Klopt helemaal, gelukkig zijn ze met een inhaalslag bezig en maakt deze dingen ook mogelijk met beperkingen, ik zie de toekomst zonnig tegemoed en het is minder ver vliegen dan Australie en nog eens een stuk goedkoper ook. Dus als het niet uit de lengte komt...in dit geval uit de breedte, verder hoor je mij niet klagen hoor..ik vermaak mij hier prima. Dan draai ik de rollen toch gewoon om en ga naar Florida op vakantie, daar zit CV familie dus dat komt ook nog eens goed uit, je brengt me op een idee... bedankt man. ;D

Link naar reactie
  • 0

ik zie de toekomst zonnig tegemoed...

Goeie zaak. Ik heb vijftien jaar in het buitenland gewoond en hoop binnen enkele jaren opnieuw in een zonnig land te zitten. Het is daar zelden zo goed geregeld als Nederland. Kan soms frustrerend zijn, maar daar staat het zoete leven tegenover. Glas is half vol!

 

En als je een betaalbare ofshore card vind, houd ik me aanbevolen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik zie de toekomst zonnig tegemoed...

Goeie zaak. Ik heb vijftien jaar in het buitenland gewoond en hoop binnen enkele jaren opnieuw in een zonnig land te zitten. Het is daar zelden zo goed geregeld als Nederland. Kan soms frustrerend zijn, maar daar staat het zoete leven tegenover. Glas is half vol!

 

En als je een betaalbare ofshore card vind, houd ik me aanbevolen. ;)

 

Revolut of Number 26 zijn gratis debet kaarten. Als je in de zon wilt zitten, diepzee duiken, strand, bergen, geen inkomsten belasting kortom 'no stress' dan heb ik hier voor jou wel een T2 app, te huur voor weinig om een opstap te maken. Ook heb ik mooie kavels te koop met uitzicht over de oceaan, CV prijzen natuurlijk...alleen badslippers zijn goedkoper ;)

Link naar reactie
  • 1

Dan zou eind van deze maand iedereen een brief of een bankmail ontvangen die in de groep van de 15.000 gedupeerden buitenlanders horen. Ik heb gelukkig nog niks gehoord misschien dat een hypotheek of een geldlening daarmee te maken heeft, dit kan je niet zomaar eenzijdig opzeggen.

Dit kwam ik te lezen:

 

IK SPREEK DE VERWACHTING UIT DE DIT ARTIKEL NIET DOOR ABN AMRO BANK WORDT VERWIJDERD.

Op vrijwel alle expats websites wordt gepraat over de handelwijze en beluit van ABN Amro bank om met vijftien-duizend particuliere klantrelatie rekeninghouders de samenwerking te beïndiginen. De ABN Amro bank beroept zich op complexiteit van relevante wet- en regelgeving die het bedienen van cliënten buiten de EEG/EER-landen steeds meer risico’s en extra kosten met zich meebrengt het geen niet (mee) past in de strategie van de bank om een bank te zijn met een gematigd risocoprofiel te zijn. Dit betekend dat expats zijn uitgezonderd.

Het besluit van de ABN Amro s in strijdt en druist in met recht op vrij verkeer als burger van de Unie, zoals toegekend aan mij onder artikel 21 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie VWEU.1; en het besluit is gebaseerd op een ongeoorloofd onderscheid naar woonplaats, in strijd met artikel 7 EU Verordening 883/2004. Een later onderscheid naar woonplaats ten aanzien van voortzetting van het recht op een bankrekening is daarom hoe dan ook in strijd met artikel 21 VWEU.2.

Inmiddels is ook duidelijk dat (vrijwel) alle Nederlandse banken de geen nieuwe particuliere klantrelatie rekeninghouders aannemen. Wat veel particuliere rekeninghouders net weten of beseffen dat enkel het feit dat een rekeninghouder naar een andere lidstaat EU/EER of EER-Verdragsland is verhuisd mag geen negatieve invloed hebben op de Niet-ingezetene rekeninghouder die word ik belemmerd in zijn recht om vrij te reizen en te verblijven in de EU/EER of EER-Verdragsland. Juist deze omstandigheid is de achtergrond van uitgebreide Europese rechtspraak die dit recht om vrij te reizen en te verblijven beschermt. Graag verwijs ik de gedupeerde rekeninghouders naar meerdere uitspraken van het Europese Hof van Justitie en Hof van Straatsburg (EHRM), tweede kamer stukken, stukken bij de eerste kamer der staten-generaal en raad van state.

In feite beschermt de op het vonnis Schumacker gebaseerde vaste rechtspraak burgers van de Unie zoals ik tegen een onderscheid op grond van woonplaats en garandeert dat deze dezelfde voordelen genieten als inwoners van een lidstaat indien zij qua inkomenssituatie nagenoeg geheel gelijk te stellen zijn aan de inwoners van die lidstaat. Een afwijkende behandeling op grond van woonplaats leidt dus tot een belemmering van het vrij verkeer van personen. Juist deze rechtspraak die het vrij verkeer van personen beoogt te beschermen, wordt in dit geval door de Nederlandse wetgever gebruikt om personen die hun recht op vrij verkeer hebben uitgeoefend uit te sluiten van bepaalde voordelen die niet op een persoonlijke of gezinssituatie gebaseerd zijn.

Ten principale is de verweerkoppeling in het onderhavige ABN Amro besluit van het recht te hebben op een Nederlandse bankrekening, nochtans recht te hebben op het continueren en voortzetten van de bankrekening gelijk aan de eis van de belastingdienst dat tenminste 90% van het wereldinkomen in Nederland belast moet zijn een indirect onderscheid naar woonplaats in strijd met Verordening 883/2004. Ook hierbij faalt de het besluit van de ABN Amro Bank. Immers, de Nederlandse Staat beroept zich op te betalen bronbelasting en het land waar men woont betaalt men inwonersbelasting. Zie bijvoorbeeld het Hof van Justitie van de EU in het arrest van 14 oktober 2010, Van Delft e.a., zaak C-345/09. De strijdigheid met het Unierecht van de waarop dit besluit van ABN Amro bank is gebaseerd is ook geconstateerd door de Raad van State.

In het licht van bovenstaande uiteenzetting is het besluit van ABN Amro Bank SVB als hierboven bedoeld waarin zij heeft besloten dat vijftien-duizend rekeninghouders klaarblijkelijk in strijd met het Unierecht en verzoek zeg ik ABN Amro aan dat deze schending van het Unierecht door de ABN Amro bank (als Nederlandse bankinstelling.

rechtstreeks gebonden is aan het recht van de Europese Unie) de beslissing recht te zetten door het bestreden besluit te herroepen en alsnog te besluiten op dezelfde wijze als dat gebeurde voor het genomen besluit onder vergoeding van de te maken kosten die rekeninghouders in verband met de behandeling van de verweerschriftenmoeten maken wegens aan ABN Amro bank toe te rekenen onrechtmatigheid.

 

Dus als ik het goed begrijp kan je hier uit je rechten verder ontlenen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.