• 0

Btw berekenen bij auto verkoop / export

Hallo, ik heb een auto gekocht als marge auto. Nu heb ik begrepen dat als een auto is gebruikt voor commerciele doeleinden, moet er bij verkoop btw op de verkoopprijs worden geheven. Echter, de auto wordt gexporteerd en is gekocht door een nederlandse auto export handelaar. Status rdw voertuig is al gexporteerd. Hoe zit het met de btw?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beetje warrelig verhaal ... Wie verkoopt, koopt, exporteert de auto?

 

relevante informatie:

 

Normaal btw berekenen bij margegoederen

 

Export margegoederen naar EU-landen

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

1. Auto is gekocht als marge goed.

2. Is gebruikt voor de omzetbelasting belaste activiteiten.

3. Ik als bedrijf ben naar export handelaar geweest en aan hem verkocht

4. Auto is afgemeld in NL en heeft status export. Nu heb ik begrepen bij export doorverkoop 0% btw?

1+2. Eenmaal marge, altijd marge. Echter, als de koper een btw-ondernemer is, dan kan en mag gekozen worden voor een met btw-belaste verkoop.

3+4. De verkoper exporteert niet. De 0% btw is voor hem niet aan de orde.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik had gelezen dat een margegoed goed automatisch btw goed wordt bij verkoop als deze is gebruikt voor binnen de onderneming commerciele activiteiten. Ik heb auto verkocht Zonder btw (margeregeling) kan en mag dit

voor alle duidelijkheid: auto is door ondernemer aan ondernemer verkocht

Link naar reactie
  • 0

Wilt u eigen gebruikte goederen verkopen?

 

Gebruikt u margegoederen eerst in uw eigen bedrijf en wilt u bij verkoop de margeregeling toepassen? Dat mag alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot uw normale bedrijfsactiviteiten behoort. Nedzhibe; heb even belastingdienst gebeld, als auto wordt gexpoteerd en je vrijwaring/bewijs hebt van uitschrijving mag auto zonder btw worden verkocht.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb auto verkocht Zonder btw (margeregeling) kan en mag dit voor alle duidelijkheid: auto is door ondernemer aan ondernemer verkocht
Volgens mij worden er een paar termen door elkaar gehaald.

Voor de goede orde ... de margeregeling betekent niet dat de btw 0% bedraagt.

 

"Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen." (zie eerder genoemde link)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

heb even belastingdienst gebeld, als auto wordt gexpoteerd en je vrijwaring/bewijs hebt van uitschrijving mag auto zonder btw worden verkocht.

Kan best zo zijn, maar jij bent niet degene die de auto exporteert (zo begrijp ik dat tenminste) ... dat is de Nederlandse koper van de auto, die vervolgens de auto naar het buitenland overbrengt.

 

Hierbij komt mogelijk een volgende verwarring ... buiten de Europese Unie spreekt men van exporteren, binnen de Europese Unie tegenwoordig van intracommunautaire leveringen. Exporteren gaat met 0% btw, bij intracommunautaire leveringen wordt de btw naar de buitenlandse koper verlegd indien deze een btw-ondernemer is, en anders met 21% als het een particulier betreft.

 

zie ook: Btw berekenen bij export van goederen naar niet-EU-landen.

 

waarbij: "Wanneer u goederen exporteert naar niet-EU-landen of opslaat in een douane-entrepot, brengt u 0% btw in rekening aan uw afnemer. Het maakt hierbij niet uit of u levert aan een ondernemer of aan een particulier. U moet wel de export aantonen. Dit doet u met behulp van uw administratie. Levert u aan een buitenlandse ondernemer die zelf de goederen bij u afhaalt? Dan kunt u ook het 0%-tarief gebruiken. U moet dan wel aantonen dat uw afnemer ondernemer is en dat de goederen de EU hebben verlaten."

 

Om het nog een beetje moeilijker te maken ... "De margeregeling voor gebruikte goederen is in de hele EU van toepassing. U kunt dus binnen de EU goederen verkopen op dezelfde manier als u dat in Nederland doet." Zie: Export margegoederen naar EU-landen. Helaas is de laatste taalpuristen bij de Belastingdienst met vervroegd pensioen gegaan. :(

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

1. Auto is gekocht als marge goed.

2. Is gebruikt voor de omzetbelasting belaste activiteiten.

3. Ik als bedrijf ben naar export handelaar geweest en aan hem verkocht

4. Auto is afgemeld in NL en heeft status export. Nu heb ik begrepen bij export doorverkoop 0% btw?

1+2. Eenmaal marge, altijd marge.

Alleen als het om handel gaat. Op het moment dat het gaat om gebruik van het margegoed in het bedrijf, dan wordt het weer van een marge-goed een btw-goed:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

Wilt u eigen gebruikte goederen verkopen?

Gebruikt u margegoederen eerst in uw eigen bedrijf en wilt u bij verkoop de margeregeling toepassen? Dat mag alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot uw normale bedrijfsactiviteiten behoort.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een taxi en die ga ik verkopen. In de handleiding voor taxi ondernemers staat : bij verkoop taxi dient u omzetbelasting te betalen over de verkoopprijs. echter, de auto gaat op de export buit EU. Nu heb ik begrepen dat dit kan met 0% btw? Ik kan namelijk de export aantonen. De auto wordt verkocht aan nederlands export bedrijf die auto gelijk afmeldt en bij rdw krijgt ie gelyk status export.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een taxi en die ga ik verkopen. In de handleiding voor taxi ondernemers staat : bij verkoop taxi dient u omzetbelasting te betalen over de verkoopprijs. echter, de auto gaat op de export buit EU. Nu heb ik begrepen dat dit kan met 0% btw? Ik kan namelijk de export aantonen. De auto wordt verkocht aan nederlands export bedrijf die auto gelijk afmeldt en bij rdw krijgt ie gelyk status export.

Jij exporteert de auto niet, dat doet het export bedrijf want je verkoopt hem eerst aan dat bedrijf, in Nederland. Het bedrijf exporteert niet in jouw opdracht. Als jullie allebei BTW plichtig zijn breng jij gewoon BTW in rekening en vraagt het export bedrijf de BTW weer terug. Per saldo neutraal voor alle betrokkenen; dan is er toch niets aan de hand?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als het particulier verkoop is dan

Wacht even, je citeert uit een handleiding voor ondernemers. Excuseer me dat ik aannam dat de taxi zakelijk is. Is die taxi niet zakelijk aangeschaft of ingebracht voor inkomstenbelasting of btw maar volledig privé? Dan moet je hem ook privé verkopen. Je mag dan geen BTW op een eventuele factuur vermelden, ook geen 0%.

 

Afhankelijk van de situatie zijn er keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting en keuzemogelijkheden voor de BTW. Welke keuzes heb je gemaakt bij aanschaf van de auto? Misschien kun je dit overleggen met je boekhouder?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.