Hij is al (veel) vaker hier langs gekomen: de btw op de oninbare factuur.
Je hebt je geld nog niet binnen, maar moet wel de btw afdragen. Oneerlijk!
Sterker nog (vind ik): de tegenpartij, de wanbetaler mag de btw wél aftrekken!
Daaraan komt nu een eind: vanaf 1-1-2017 gelden soepeler regels.
Als een factuur langer dan een jaar openstaat (na de uiterste betaaldatum) mag je hem als oninbaar aanmerken. Bovendien hoef je dit niet ook als verzoek aan te vragen bij de BD.
Je mag het gewoon in je btw-aangifte verwerken.
De tegenpartij, de wanbetaler, moet nu de btw 1 jaar na de uiterste betaaldatum ook terugbetalen aan de belastingdienst.
(excuus als het al ergens tussen neus en lippen door werd vermeld, ik vond het een nieuw/eigen topic waard.)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
realist
realist
Hij is al (veel) vaker hier langs gekomen: de btw op de oninbare factuur.
Je hebt je geld nog niet binnen, maar moet wel de btw afdragen. Oneerlijk!
Sterker nog (vind ik): de tegenpartij, de wanbetaler mag de btw wél aftrekken!
Daaraan komt nu een eind: vanaf 1-1-2017 gelden soepeler regels.
Als een factuur langer dan een jaar openstaat (na de uiterste betaaldatum) mag je hem als oninbaar aanmerken. Bovendien hoef je dit niet ook als verzoek aan te vragen bij de BD.
Je mag het gewoon in je btw-aangifte verwerken.
De tegenpartij, de wanbetaler, moet nu de btw 1 jaar na de uiterste betaaldatum ook terugbetalen aan de belastingdienst.
(excuus als het al ergens tussen neus en lippen door werd vermeld, ik vond het een nieuw/eigen topic waard.)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55433-btw-op-oninbare-vordering-wijziging/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag