• 0

Parttime baan + eigen bedrijf, btw/aftrekposten

Beste,

 

Ik ben echt een beginnende ondernemer en een enorme leek. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

Al een tijdje ben ik op zoek en niemand kan mij een duidelijk antwoord geven. Ik heb de belastingdienst 4x gesproken en ik heb 3x een ander antwoord gekregen. Ook heb ik op het forum gekeken maar kan zo snel niet een antwoord vinden en denk dat mijn vraag te specifiek is.

 

Ik zal het zo uitgebreid mogelijk proberen te omschrijven:

Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en had altijd de droom om fotograaf te worden.

Dit ben ik ernaast gaan doen en ik heb mij ingeschreven bij de kvk. Daarmee ben ik dus ook btw plichtig.

Omdat ik ook nog 3 dagen per week in het onderwijs werk, red ik het niet om aan die 1224 uur per jaar te komen (24 uur per week) voor fotografie.

 

Voor fotografie heb ik een nieuwe computer nodig (de huidige is al wat verouderd en geloof mij, ik doe nu extra lang over foto's bewerken omdat hij zo traag is).

 

Dan nu mijn vraag:

Als ik een nieuwe computer aanschaf, kan ik dan de btw terug vragen?

En dan wat specifieker:

 

Stel ik heb in 2017 een omzet van €2000,- en koop een computer van €2500,-

Wat gaat deze computer mij dan werkelijk kosten? Krijg ik de btw terug omdat ik ook nog ander werk heb?

 

Het is echt een opstart investering maar daar heb ik geen recht op vanwege te weinig uren.

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag en kunnen jullie mij verder helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Nvjr,

 

Een lang verhaal, maar toch is het niet zo ingewikkeld hoor. Je bent ondernemer voor de BTW, dat betekent dat jij de btw op alle zakelijke kosten die je maakt mag aftrekken van de btw, in het startjaar gebeurd het vaker dat je soms meer btw terugkrijgt dan je afdraagt, juist door opstart investeringen

 

Een fotograaf zonder goede pc is bijna net zo gek als een fotograaf zonder fototoestel tegenwoordig.

Ook stelt het bewerken van foto's best een aantal eisen aan je PC op gebied van grafische prestaties en mogelijk ook geheugen en rekenkracht en misschien zelfs het beeldscherm.

 

Nu zijn pc's voor zzp-ers toch altijd een beetje lastige kostenpost omdat er ook altijd een vraag van privégebruik om de hoek komt kijken. Voor welk deel jij denkt deze pc privé te gaan gebruiken kan ik natuurlijk weinig zinnigs over zeggen. Feit is dat als jij de pc deels privé gebruikt dan mag je voor dat deel de btw en de kosten (voor de inkomstenbelasting) niet als zakelijk nemen

ik kan me voorstellen dat jou oude pc nog wel prima geschikt is om je lessen voor te bereiden en te internetten. Als dat zo is dan en je houd die pc ook aan dan kan je waarschijnlijk zelfs gewoon wel de nieuwe pc als 100% zakelijk aanmerken en alle btw en kosten zakelijk zien.

Dat hangt dus van jou persoonlijke situatie af en moet je zelf inschatten en bepalen.

 

Met 2000 euro omzet zou ik het eerste jaar ook niet direct gaan voor ondernemer voor de inkomstenbelasting maar je fotografie werkzaamheden gewoon als inkomen uit overig werk opgeven. MEt urencriteriums heb je dan vrij weinig te maken en je winst is te klein om echt voordeel te hebben van de mkb vrijstelling, laat staan de zelfstandigenaftrek die gebonden is aan dat urencriterium.

en dat jij ander werk hebt is niet relevant voor je recht op aftrek van zakelijke kosten.

 

Ook als je inkomen uit overig werk aangeeft mag je gewoon een pc kopen en deze afschrijven, dat moet volgens de regels in minimaal 5 jaar dus een nieuwe pc van 2500 euro kun je voor 500 euro als afschrijvingskosten opvoeren. (tenzij een deel privegebruik is)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

maar die btw, daar gaat het toch om?

Alleen als je je als ondernemer aanmeldt, mag je de btw terugvragen. Helemaal, dwz zonder beperking dt je te weinig zou verdienen. Met dien verstande inderdaad, dat je prive-deel wel prive betaalt, maar dat kan gering blijven. Met een pc van 2500 praten we toch over dik 400 euro btw.

 

De mkb-vrijstelling zal idd gering zijn, maar ook dit is toch geld, en verder zie ik ook geen nadelen aan een ondernemerschap.

Link naar reactie
  • 0

Stel ik heb in 2017 een omzet van €2000,- en koop een computer van €2500,-

Wat gaat deze computer mij dan werkelijk kosten? Krijg ik de btw terug omdat ik ook nog ander werk heb?

 

Het is echt een opstart investering maar daar heb ik geen recht op vanwege te weinig uren.

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag en kunnen jullie mij verder helpen.

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt:

1. ondernemer voor de omzetbelasting (btw) en

2. ondernemer voor de inkomstenbelasting

 

Je bent al vrij snel een ondernemer voor de omzetbelasting. Dat is vaak al meteen bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt dan ook meestal binnen een maand (of sneller) een btw-nummer. Daarmee kun je alle btw terugvragen op je aankopen en investeren, maar moet je uiteraard ook btw rekenen over je verkopen/omzet. Je hebt als ondernemer voor de omzetbelasting wel recht op de Kleineondernemersregeling.

 

Ondernemer voor de inkomstenbelasting ben je veel minder snel. Als je niet aan de strakkere voorwaarden voldoet, heb je geen recht op Mkb-winstvrijstelling en Ondernemersaftrek. De kans dat je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien is echter bijzonder klein. De fiscus gaat namelijk o.a. uit van een omzet van ten minste 5.000 euro per jaar voordat ze gaan overwegen om je als ondernemer voor de inkomstenbelasting aan te merken.

 

Maar op zich hoeft dat ook niet zo erg te zijn. Je hebt dan wel geen recht op Ondernemersaftrek en Mkb-winstvrijstelling, maar aan de andere kant hoef je ook (nog) geen moeilijke aangiftes in te vullen. Alleen omzet en kosten invullen onder "resultaat overige werkzaamheden" - en klaar ben je.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden en vooral ook snelle antwoorden.

 

Het gaat inderdaad (nog) om hele kleine bedragen wat betreft ondernemerschap.

Toch zien mensen je serieuzer met kvk nummer en vroegen meerdere klanten om een btw bon. Ook het aanschaffen van fotoalbums kan alleen met kvk nummer. Vandaar deze stap.

 

De pc zal inderdaad ook voor privé gebruikt worden maar de oude gaat inderdaad niet weg. Een bedrag van €2500,- is voor ons als jong gezin op dit moment zo'n groot bedrag dat ik graag wil weten hoeveel ik daarvoor terug kan vragen.

En laten we eerlijk zijn, als er een nieuw pc is, gebruik je die eerder dan de oude ook privé.

 

Dus als ik jullie verhalen goed begrijp dan kan ik de helft van het btw bedrag terugvragen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit ben ik ernaast gaan doen en ik heb mij ingeschreven bij de kvk. Daarmee ben ik dus ook btw plichtig.

Je wordt niet BTW-plichtig door inschrijving bij de KvK, maar je bent BTW-plichtig als je voldoet aan de criteria voor een BTW ondernemer. De werkelijke situatie telt, ingeschreven of niet. In de praktijk beoordeeld de KvK in eerste instantie of je een BTW nummer krijgt en geeft daarna je gegevens door aan de Belastingdienst, die dat ook beoordeelt of je op basis van de verkregen informatie BTW-plichtig bent of niet. Die beoordeling is niet bindend, want het gaat om de werkelijke activiteiten.

 

Krijg ik de btw terug omdat ik ook nog ander werk heb?

Of je ook nog ander werkt hebt is niet relevant, het gaat er om of je voldoet aan de criteria van ondernemer voor de BTW voor dit werk.

 

Stel ik heb in 2017 een omzet van €2000,- en koop een computer van €2500,-

Wat gaat deze computer mij dan werkelijk kosten?

(...)

Een bedrag van €2500,- is voor ons als jong gezin op dit moment zo'n groot bedrag dat ik graag wil weten hoeveel ik daarvoor terug kan vragen.

In je voorbeeld kun je effectief de helft van de BTW terugvragen (eerst allemaal terugvragen, vervolgens jaarlijkse correctie voor privégebruik), dus kost de computer je nog steeds 2283,06. Daarvan kun je verder niets terugvragen, maar je kunt de over tijd het zakelijke deel van de afschrijvingen op de computer ten laste van je winst brengen, zodat je over een kleiner deel van je winst belasting zult moeten betalen.

 

Kortom, de computer is een investering in je werk als fotograaf, maar je moet in eerste instantie die 2500 euro wel kunnen missen. Je verdient de computer uiteindelijk terug door je winst, niet door dat je de de investering van iemand terug krijgt (met uitzondering van een stukje BTW).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Is de 2500 euro alleen voor de PC of ook voor specifieke software?

Als het alleen voor de PC is dan is 50/50 wel een redelijke verdeling denk ik doordat je nog niet veel omzet maakt. Het is altijd een vrij lastig te bepalen iets. Je moet jezelf niet te kort doen maar je moet ook niet het onderste uit de kan willen. Maar doordat jij ook aangeeft dat het vooral een 2e beroep is en niet snel hoofdinkomen zal worden dus dat laat ik wel vrij zwaar meewegen.

 

Zou je wel echt meer werk en omzet gaan halen met die pc dan zou ik al snel naar 70/30 of 80/20 gaan.

En dan over hoeveel die je echt kost? geloof niet teveel in al die mooie praatjes.. over "het kost je maar de helft als je het zakelijk koopt", het is niet helemaal onzin die berekeningen. Maar eind van verhaal is dat er volgende week als je het ding koopt gewoon 2500 harde eurootjes van je bankrekening afgaat uit waar je er (per saldo) 200 via de btw aangifte in april terugkrijgt. en de rest van "het voordeel" is er wel maar dat gaat gaat via de afschrijving over 5 jaar, door die afschrijving wordt je winst lager en betaal je minder inkomstenbelasting. Dus als je het over 5 jaar beziet.

 

ff op ronde bedragen omdat het duidelijkte houden

Aanschaf 2500 euro incl btw

zakelijk deel 50% = 1250

 

zakelijke voordelen:

1. direct: btw ca 200 (je mag 400 in april terugvragen en in december 200 corrigeren)

2: indirect via de inkomstenbelasting ca 40% van 1000 euro = 400 euro

 

dus over 5 jaar gezien zou deze PC je "maar"

2500-200-400= 1900 kosten in jou situatie.

 

Stel nu dat je een fulltime fotograaf was geweest die wel aan het urencriterium kan voldoen, en de pc (doordat je hem bijna fulltime gebruikt en je privegebruik echt bijkomstig is) 100% zakelijk mag zien, ja dan gaat het een stuk harder..

 

1. je kunt dan namelijk alle btw terugvragen ca 400

2. je kunt 40% van 2000 euro = 800 euro dankzij lagere winst en dus inkomstenbelasting (maar ook weer over 5 jaar verspreid.)

 

en je mag als je totaal meer dan 2300 euro (Ex btw) per jaar investeert. ook nog een investeringsaftrek krijgen in het jaar van aanschaf

28% v 2000 = 560 * 40% = 224

 

Dus een fulltime ondernemer die een dergelijke pc 100% zakelijk gebruikt kost het uiteindelijk "maar"

2500-400-800-224 = 1.076 over 5 jaar gezien.

 

Zoals ik al schreef de mooie verhalen zijn geen totale onzin, maar het is wel een redelijk papieren excersitie over 5 jaar gezien.

Maar als het gaat om hoeveel geld het je nu kost.. dat is gewoon 2500-200 btw die je vrij snel terug hebt. en door je part time ondernemerschap valt het voordeel wat tegen..

 

wat dat betreft zijn die fiscaal voordeel berekeningen een beetje hetzelfde als de "vanaf" aanbiedingen, die klinken ook altijd heel aantrekkelijk, maar bijna niemand kan voor de vanaf prijs kopen omdat er altijd wel iets bij komt..

 

Je moet dit soort investeringen dus ook echt niet doen voor het belastingvoordeel.. maar veel meer kijken kan ik het terugverdienen of heb ik het echt nodig om mijn werk te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.