• 0

Inkomsten uit bedrijf in EU

Ik werk al een tijdje samen met een bedrijf dat gevestigd is in een ander EU land (Ierland). Dit bedrijf verkoopt software waar ik aan mee ontwikkel. Tot nu toe krijg ik een soort royalty, ik krijg een vast percentage van de verkoop (omzet) en stuur hiervoor periodiek (achteraf) een factuur (als ZZP-er).

 

Verkoop, marketing en support worden door het bedrijf verricht vanuit het andere EU land. Dit blijft ook zo.

 

Nu doet zich de mogelijkheid voor om de situatie te veranderen: in ruil voor het opgeven van het vaste percentage kan ik 25% van de aandelen aankopen. Er is door een accountant een waardebepaling gedaan en doel is om de aandelen tegen reële waarde over te nemen zodat er geen discussie met de fiscus ontstaat.

 

Als ik deze aandelen heb overgenomen krijg ik voortaan een maandelijkse vergoeding vast bedrag (director's fee) en bedrag voor daadwerkelijk verrichte werkzaamheden (consultancy fee).

 

Mijn vraag is: hoe werkt dit voor de belastingen? Ik stel me voor dat ik de consultancy fee ontvang via factuur als ZZP-er en op die wijze belasting betaal. Maar hoe zit dit voor de director's fee? Moet die in het EU land betaald worden (en door wie) of door mij in Nederland? En welke belastingpercentage's gelden?

 

Ik weet niet of het relevant is maar ik heb ook nog een dienstbetrekking bij een werkgever, dat zal zo blijven.

 

Hopelijk heb ik de situatie zo goed mogelijk omschreven maar als ik meer details moet verstrekken dan laat even weten...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier in NL zijn er allerlei regels voor wanneer bedrijven werknemers in het buitenland hebben.

Dat zal vast hetzelfde zijn in Ierland. Dus zal je dat daar volgens mij het beste naar kunnen informeren.

 

Een hele andere vraag is natuurlijk hoe het dan straks wordt hier in NL (bij je aangifte) wanneer je een dienstbetrekking in het buitenland hebt. Volgens mij (mede) afhankelijk van het belastingverdrag tussen NL en IRL.

(durf ik niet zo 1-2-3 uit mijn losse pols te schetsen)

Link naar reactie
  • 0
Heb je al overwogen om die aandelen te verwerven via een eigen holding bv? Bij 25% lijkt me dat interessant.

Dat lijkt me zeker een interessante optie omdat ik dan ook de initiële aanschaf vanuit de holding zou kunnen doen. Echter wat komt er dan op me af qua DGA en minimum DGA salaris?

 

PS: als ik geen holding heb maar wel de aandelen, dan heb ik niets te maken met minimum DGA salaris omdat het bedrijf niet Nederlands is. Is deze aanname (van mij) eigenlijk wel correct?

 

Link naar reactie
  • 0
ik zou het héél goed uitzoeken, kans is best aanwezig dat de belastingdienst kritisch is naar constructies met Ierland

Ja eens daar is dit de 1e verkenning van, ik heb weinig zin in gedoe/discussie met belastingdienst en wil alles netjes doen. Uiteraard ben ik op zoek naar de voor mij voordeligste manier maar zonder de grenzen op te willen zoeken...

 

Link naar reactie
  • 0

Bestuurders beloningen worden meestal belast in het land van de zetel van de onderneming, en dat staat ook zo in het dubbelbelastingvedrag Nederland-Ierland, artikel 15. Je betaald over die beloning dus inkomstenbelasting in Ierland en zal daar aangifte voor niet-inwoners moeten doen. Dat kan ook best gunstig uitpakken trouwens.

 

Vriendelijke groet,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag mbt dit scenario: kan ik de aanschaf van de aandelen als zakelijke kosten opvoeren ipv deze uit privé vermogen te doen? Het doel van de aanschaf is immers om (vaste) inkomsten te gaan verwerven. Heeft dit nog nadelen (voor mij)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.