• 0

Aangifte inkomstenbelasting ondernemers 2016, Bankrekening box 3

Onder "Bankrekeningen en andere bezittingen" geef je al je bankrekeningen voor box 3 op. Bij elke rekening wordt de vraag gesteld: "Was het een zakelijke rekening?". Volgens de toelichting geldt dit voor "de bankrekening bij uw zakelijk vermogen, Vermogen binnen een onderneming, in tegenstelling tot privévermogen. hoorde."

 

Ik vul de gegevens van mijn zakelijke rekening in en beantwoord deze vraag met "Ja".

 

Als ik dat doe wordt het saldo meegenomen voor box3. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

 

Dus ik ben nu in de war. Wat is de functie van de vraag "Was het een zakelijke rekening?"

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rekeningen die (mede) persoonlijk tenaam gesteld zijn, moet je afvinken als zakelijk als ze dat zijn.

 

Rekeningen die alleen op de naam van de zaak staan, komen niet in het overzicht voor. Kan overigens verschillen per bank hoe zij dit doorgegeven hebben.

 

@colombo, ongeacht het saldo dat je in box 3 hebt, moet je die keuze ingeven.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Op de print van de aangifte worden alle bankrekeningen in box 3 opgesomd inclusief mijn zakelijke rekening en een totaalsaldo.

 

Trouwens, de bankrekening die ik zakelijk gebruik is feitelijk een particuliere rekening. Die ik uitsluitend voor zakelijke transacties gebruik.

 

Betreffende rekening was overigens niet vooringevuld op de aangifte.

 

Dus als ik @Joost' redenatie volg hoeft betreffende rekening niet opgenomen te worden in de vraag over box 3. Toch?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Rekeningen die alleen op de naam van de zaak staan, komen niet in het overzicht voor.

 

Trouwens, de bankrekening die ik zakelijk gebruik is feitelijk een particuliere rekening.

 

Dus als ik @Joost' redenatie volg hoeft betreffende rekening niet opgenomen te worden in de vraag over box 3. Toch?

 

Dat klopt.

???

???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de rekening op zijn/haar persoonlijke naam staat hoort deze beantwoord te worden of het zakelijk gebruikt wordt of prive. Anders zie ik het nut niet van deze keuze mogelijkheid bij persoonlijke bezittingen.

 

Ik dacht aanvankelijk dat jouw eerste opmerking dat ook zo bedoelde.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vanavond de IB aangifte ingevuld en bij mij verschijnt het vinkje ook bij een ondernemingsrekening. Dat is namelijk logisch omdat het best zo kan zijn dat een zakelijke rekening feitelijk prive gebruikt wordt.

 

Bij mij verschijnt het echter niet in het lijstje van rekeningen in BOX 3. En dat is ook correct. Wat er anders is bij TS weet ik dan niet.

 

Wat ik wel jammer vind is dat er geen controle is of het saldo bij liquide middelen dan ook overeenkomst met het totaal van de zakelijke rekeningen.

 

Wat ik trouwens wel mis is de mogelijkheid om je tegoed op je credit card aan te geven. Dat is voor mij dit jaar nog niet relevant maar volgend jaar wel.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik trouwens wel mis is de mogelijkheid om je tegoed op je credit card aan te geven. Dat is voor mij dit jaar nog niet relevant maar volgend jaar wel.

Je kunt eenvoudig rekeningen toevoegen. Dit kan bij spaarrekeningen en bij overige beleggingen. Het rekeningnummer hoeft niet per se aan het iban formaat te voldoen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ah zo.

 

Je kunt de rekening namelijk ook gewoon verwijderen. Zelfde effect.

Bij haar bleef het saldo in box 3 staan nadat ze die had gevinkt als zakelijk. Dan is verwijderen de snelste oplossing

 

Wat de fiscus beoogd is volgens mij dat een bankrekening op persoonlijke naam is persoonlijk bezit en moet daarom vermeld blijven staan. Men kan alleen aanvinken of het saldo (de inhoud van de rekening) zakelijk bestemd is of prive.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik trouwens wel mis is de mogelijkheid om je tegoed op je credit card aan te geven. Dat is voor mij dit jaar nog niet relevant maar volgend jaar wel.

Je kunt eenvoudig rekeningen toevoegen. Dit kan bij spaarrekeningen en bij overige beleggingen. Het rekeningnummer hoeft niet per se aan het iban formaat te voldoen.

 

Klopt. Maar het is een beetje apart dat bij tegoeden een IBAN verwacht wordt en bij schulden een nummer.

 

Ik heb nog wat zitten klikken maar bij mij verschijnt de zakelijk rekening niet in BOX 3 als ik aangeef dat de bestemming zakelijk is. Waarom het bij TS toch misgaat is mij onduidelijk. Misschien zou het helpen om wat schermprints te plaatsen met de gevoelige gegevens geblurd.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al eerder aangaf: de rekening waarover het gaat is officieel een particuliere rekening. Ik gebruik die rekening uitsluitend voor zakelijke doeleinden en saldo is opgenomen op de balans. Dat heb ik destijds zo gedaan omdat ik een zakelijke rekening te duur en niet nodig vond.

 

Zou het kunnen zijn dat het aangifteprogramma aan de hand van het ibannummer herkent dat het een particuliere rekening is en vervolgens het saldo automatisch aan box 3 toekent?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb meerdere rekeningen die ik zakelijk gebruik, waaronder twee betaalrekeningen waarvan de ene een ondernemingsrekening is en de andere een priverekening en die staat op eigen naam. De overige rekeningen die ik zakelijk gebruik zijn spaarrekeningen en dat zijn ook priverekeningen die op eigen naam staan.

 

Geen enkele van deze rekeningen waarbij ik dus aangevinkt heb dat ze zakelijk bestemd zijn verschijnt in BOX 3. Ik ben daarom benieuwd waarom ze bij jou wel in BOX 3 verschijnen.

Link naar reactie
  • 0
Zou het kunnen zijn dat het aangifteprogramma aan de hand van het ibannummer herkent dat het een particuliere rekening is en vervolgens het saldo automatisch aan box 3 toekent?
Nogmaals, heb je al gekeken wat het programma doet wanneer je het juiste vinkje zet en daarna je keuze opslaat?

 

Link naar reactie
  • 0

@mmint, als het in de geprinte aangifte staat is het toch opgeslagen? En ook in de geprinte aangifte staat bij de betreffende rekening "Was het een zakelijke rekening?" met daarachter "Ja"

 

Ik ga het morgen nog eens in de online aangifte extra checken. Ik moet iets over het hoofd zien, maar weet niet wat.

 

Mocht ik er niet uitkomen dan laat ik, het advies van @joostRietveld volgend, de rekening gewoon weg (zoals ik ook eerdere jaren deed).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@mmint, als het in de geprinte aangifte staat is het toch opgeslagen? En ook in de geprinte aangifte staat bij de betreffende rekening "Was het een zakelijke rekening?" met daarachter "Ja"

Het kan zijn dat je een bug in de aangifte-software hebt gevonden, maar dan eentje die wij (en de BD) nog niet hebben kunnen reproduceren. Wellicht kun je het lijstje met rekeningen wissen en dan één gewone rekening invullen, bewaren en kijken wat het box 3 totaal is. Vervolgens ga je terug, vink je het vakje aan, bewaar je en kijk je weer naar het totaal.

 

Link naar reactie
  • 0

@mmint, als het in de geprinte aangifte staat is het toch opgeslagen? En ook in de geprinte aangifte staat bij de betreffende rekening "Was het een zakelijke rekening?" met daarachter "Ja"

Het kan zijn dat je een bug in de aangifte-software hebt gevonden, maar dan eentje die wij (en de BD) nog niet hebben kunnen reproduceren. Wellicht kun je het lijstje met rekeningen wissen en dan één gewone rekening invullen, bewaren en kijken wat het box 3 totaal is. Vervolgens ga je terug, vink je het vakje aan, bewaar je en kijk je weer naar het totaal.

 

Lijkt mij inderdaad een eerste goede stap. In dat geval zou ik alle zakelijke rekeningen weglaten om zo consistent te blijven.

 

Zomaar rekeningen weglaten die bij de BD wel bekend zijn lijkt me een allerlaatste redmiddel om de aangifte toch voor 1 mei verstuurd te hebben. Na het versturen kun je het nogmaals proberen.

Belangrijkste is op dit moment een geldige aangifte versturen voor 1 mei!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.