• 0

Advies gevraagd opstarten bedrijf m.b.t. de fiscale & juridische aspecten

Hi forumleden,

 

Ik zal het vrij makkelijk houden zodat ik jullie tijd niet verspil. Mijn vriend en ik zijn bezig met het opzetten van een bedrijf (Apps maken). De standaard dingen zoals rechtspersoon, kvk inschrijving, belastingdienst etc. zijn ons allemaal vrij duidelijk. Wij vragen ons echter af met wat voor fiscale & juridische aspecten wij rekening moeten houden. Ik heb begrepen dat Intellectueel Eigendom er ook bij komt kijken maar ik voor de rest zouden wij het echt niet weten.

 

Alvorens bedankt voor het lezen en reageren.

 

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met betrekking tot Intellectuele Eigendomsrechten ("IE-rechten") heb je bij apps doorgaans te maken met auteursrecht. Het is natuurlijk belangrijk dat duidelijk is dat die rechten jullie toekomen. Als je een BV hebt komen de rechten dan toe aan de BV indien je in loondienst bent bij deze BV. En anders zul je deze rechten moeten overdragen aan de BV bij akte (ondertekend document).

 

Om het nog ingewikkelder te maken: het is gebruikelijk dat, wanneer je kiest voor een vennootschapsstructuur, de IE-rechten bij de holding komen te liggen.

 

Verder is het natuurlijk van belang dat je afspreekt met jouw klanten, als je in opdracht apps ontwikkelt, waar de rechten liggen. In principe liggen deze bij de ontwikkelaar, jullie bedrijf dus. Als je deze wilt overdragen aan jouw opdrachtgever, dan moet dat expliciet afgesproken worden en bij akte gebeuren. Als je zelf de rechten wilt houden, dan zal jouw opdrachtgever een gebruikersrecht moeten krijgen (licentie). De omvang hiervan moet goed vastgelegd worden.

 

Ontwerp je de apps zelfs of besteed je dat uit? Zoals ik al schreef, liggen de rechten namelijk bij degene die dit ontwikkelt. Is dit bijvoorbeeld een ZZP'er of andere derde partij, dan zal deze de rechten aan jullie onderneming over moeten dragen.

 

Een hoop te regelen op dat vlak dus. Succes!

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Hi Floor,

 

Allereest wil ik je bedanken voor je reactie. De apps zullen door mij en mijn zakenpartner ontwikkeld worden. Wellicht dat we programmeurs in de toekomst zullen aannemen maar dat zien we dan wel. Er komt dus erg veel bij kijken zie ik. Ik kan namelijk erg veel informatie vinden over het opstarten van een 'standaard'-bedrijf (boekhoudkantoor, horeca etc.) maar op het gebied van ICT kan ik helaas vrij weinig vinden dus vandaar ook dit topic. Nogmaals bedankt voor jouw input!

Link naar reactie
  • 0

Wij vragen ons echter af met wat voor fiscale & juridische aspecten wij rekening moeten houden.

Contractuele en wettelijke aansprakelijkheid. Maar dat hoort eigenlijk al beoordeeld te zijn bij de keuze voor de rechtsvorm en de verzekeringen.

 

Een gemiddelde app zal geen onverzekerbaar restrisico op aansprakelijkheid opleveren (tenzij het apps voor bijvoorbeeld gezondheid, procesindustrie of automotive betreft (*)), maar bij maatwerk voor een opdrachtgever hangt het ook sterk af van de inhoud van de overeenkomst en de van toepassing zijnde voorwaarden.

 

Zorg er in ieder geval voor dat je aansprakelijkheid beperkt wordt tot een acceptabele (lees: eenvoudig en niet al te duur verzekerbare) limiet, en beperk en sluit vooral gevolgschade en indirecte schade zoveel mogelijk uit. Laat de overeenkomst bij voorkeur opstellen of screenen door een jurist.

 

(*) = als er wel onverzekerbare restrisico's zijn, kan dat betekenen dat je de opdracht beter niet kunt aannemen, of dat je de rechtsvorm daarop moet aanpassen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Floor,

 

Allereest wil ik je bedanken voor je reactie. De apps zullen door mij en mijn zakenpartner ontwikkeld worden. Wellicht dat we programmeurs in de toekomst zullen aannemen maar dat zien we dan wel. Er komt dus erg veel bij kijken zie ik. Ik kan namelijk erg veel informatie vinden over het opstarten van een 'standaard'-bedrijf (boekhoudkantoor, horeca etc.) maar op het gebied van ICT kan ik helaas vrij weinig vinden dus vandaar ook dit topic. Nogmaals bedankt voor jouw input!

 

Graag gedaan!

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.