Ga naar inhoud

IB aangifte: balans krijg ik niet kloppend

Geplaatst:

BobdeBouwer01

Beste forumleden,

Ik zit te klungelen met het rondkrijgen van mijn balans op de IB-aangifte van 2016. Ik begrijp niet waar de fout zit waardoor ik de activa en passive niet gelijk krijg. Onderstaand de gegevens:

Balans Activa

Materiele Vaste activa €2.334,00

Liquide middelen € 973,00

totaal activa € 3.307,00

Balans Passiva

EV € 3.289,70

Kortlopende schulden € 517,00

totaal passiva € 3.806,70

Zoals jullie zien gaat het om een verschil van zo’n 500 euro. Het EV heb ik berekend door het EV beginboekjaar + winst - prive onttrekkingen + privé stortingen. De kortlopende schuld van 517 is nog te betalen omzetbelasting over Q4.

Liquide middelen is al het geld op de bankrekening op 31/12. En materieel vaste activa is boekwaarde einde boekjaar van bedrijfsmiddelen (dus afschrijvingen van jaar 2016 er al af).

Wat fijn als iemand mij kan helpen :)

Featured Replies

Geplaatst:

Rik ·

Als je zeker weet dat je balans klopt dan blijft alleen je eigen berekening van de EV over.

En die heb je zelf bepaald d.m.v. EV eind = EV begin + winst - privé opname + privé storting

Dus van belang is die winst-berekening.

Om die goed te controleren zou je naast de W&V rekening ook de inkomsten en uitgaven op kunnen geven van je bankrekening (incl begin en eindsaldo). Want dit is nu al de derde keer dat je zegt dat je die helemaal gecontroleerd hebt maar elke keer komt je weer wat tegen.

Tevens zou de beginbalans van 2016 ook van belang kunnen zijn om te zien of je de afschrijving goed hebt gedaan en ook de kortlopende schuld van vorig jaar goed berekend hebt.

Geplaatst:

BobdeBouwer01

• Auteur

Ik heb EV berekening en Winst berekening nogmaals gecheckt en kan geen fouten achterhalen. Bijgaand mijn document met alle informatie. Wat zou het fijn zijn als jullie kunnen achterhalen wat er fout gaat :-)

Edit:

banksaldo begin 2016: € 2177,98

banksaldo eind 2016: € 973,-

Boekhouding2016-higherlevel.xlsx

Geplaatst:

Cosara

Het lijstje levert meer vragen dan antwoorden op, want het lijkt wel een cryptogram in de zaterdageditie van de krant.

Laatste poging:

- Controleer de overlopende activa en passiva van 2015. Als daar een fout in zit, dan klopt de eindbalans van 2015 niet meer en dus de beginbalans van 2016 ook niet.

Voor zowel 2015 als 2016:

- Controleer de activa: Boekwaarde van de investeringen, Kas, Bank, (nog te ontvangen) Debiteuren en BTW.

- Controleer de passiva: Eigen vermogen, (nog te betalen) Crediteuren en BTW

- Controleer de winst en verliesrekening: Afschrijvingskosten.

- Controleer of de BTW over het hele jaar gelijk is aan het totaal van de ingediende BTW van de 4 kwartalen. Misschien bestaat er een BTW-verschil. Zo ja, dan corrigeer je dat met een suppletie die je overigens ook als zodanig moet inboeken.

- Controleer het Eigen Vermogen. Privé opnamen en stortingen worden in de balans opgenomen als passiva in combinatie met het eigen vermogen.

Eigenlijk zou je in dit terminale stadium van een boekhouding niets meer moeten doen. Inmiddels is er zoveel toegevoegd, weggehaald en/of aangepast dat met een schone lei beginnen (opnieuw alles vanaf blanco inboeken) vaak het gewenste resultaat oplevert, namelijk een kloppende boekhouding.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Rik ·

Ik ben even met die cryptogram bezig geweest :D

Misschien kijk ik over een paar dingen heen maar heb even twee vraagjes.

Je bankrekening...

Begin 2016 is 2177,98 zeg je.

De banktransacties zijn -16.285,97 (incl opn) + 23 (storting) + verkoop/omzet 14.937,45 = -1.325,52

2.177,98 - 1.325,52 = 852,46 (geen 973,-)

Waarom dat verschil?

Dan je BTW opgaven:

4e 2015 = 676 (geen controle)

1e kwartaal betaald 765 = 806 uit omzet - 14 voorbelasting = 792 (verschil 27)

2e kwartaal betaald 267 = 577 uit omzet - 310 voor+inv = 267 (klopt)

3e kwartaal betaald 448 = 473 uit omzet - 25 voor = 448 (klopt)

4e kwartaal betaald 517 = 735 uit omzet - 213 voor+inv = 522 ( verschil 5)

Dus bij 1e en 4e kwartaal zie ik een verschil met je opgave.

765+267+448+517 opgegeven BTW = 1.997

Uit inkomsten 2.592 - 260 uit inkoop - 299 uit investering = 2033

Een verschil van 36 (afrondingen daargelaten, want eigenlijk 32 zoals boven aangegeven verschil)

Geplaatst:

BobdeBouwer01

• Auteur

Dag Rik,

Die 2177,98 is een gegeven welke ik zie op de jaaropgave van mijn bank. Waar dit verschil vandaan komt is mij ook een raadsel.

Wat betreft de btw:

Het verschil in het 1e kwartaal komt door een aankoop die later is gecrediteerd (maar de omzet aangifte was al gedaan).

In het 4e kwartaal komt het verschil van 5 euro in btw door een creditnota van mijn telefoon. (ivm een langdurige storting hebben ze een deel gecrediteerd door de kosten van de maandfactuur niet af te schrijven. Echter was deze factuur al wel gestuurd en ingeboekt. In excel heb ik hem later weer eruit gehaald.

Geplaatst:

Rik ·

Waar dit verschil vandaan komt is mij ook een raadsel.
Dat is dus simpel na te gaan door gewoon al je transacties te controleren. Je bent iets vergeten. Volgens mij heb je uit die excel transacties ook de debiteurbetalingen weg gefilterd. Laat anders eens alle transacties zien.

Wat betreft de btw: Het verschil in het 1e kwartaal komt door een aankoop die later is gecrediteerd (maar de omzet aangifte was al gedaan).

Als dat zo is had je hetzelfde verschil negatief in het 2e kwartaal moeten hebben en daar zie ik niet.

Je had dus gewoon een inkoopfactuur moeten hebben en een creditnota voor het volgende kwartaal. Maar zoals het er nu staat klopt het niet.

In het 4e kwartaal komt het verschil van 5 euro in btw door een creditnota van mijn telefoon. (ivm een langdurige storting hebben ze een deel gecrediteerd door de kosten van de maandfactuur niet af te schrijven. Echter was deze factuur al wel gestuurd en ingeboekt. In excel heb ik hem later weer eruit gehaald.

Ja, hoe verwacht je dan een goede controle te hebben?

Je had die 5 euro dan ook als baten moeten boeken (of je moet er een creditnota van hebben). Maar weglaten is natuurlijk niet handig voor controle.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.